Vyšší vzdělávání a Twitter

15. 11. 2010 | Handl Jan
Server Faculty Focus představil studii na téma Twitter ve vyšším vzdělávání. Materiál odhaluje zvyky a trendy používání Twitteru na vysokých školách. Nejde ani tak o studenty, jako o zaměstnanace vzdělávacích institucí.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Server Faculty Focus představil studii na téma Twitter ve vyšším vzdělávání. Materiál odhaluje zvyky a trendy používání Twitteru na vysokých školách. Nejde ani tak o studenty, jako o zaměstnanace vzdělávacích institucí.

S Twitterem má zkušenost stále více lidí

Twitter in Higher Edication 2010 je výzkum provedená mezi skoro 1 400 profesionály zabývajícími se vyšším vzděláváním. Z celkově oslovených 1 372 respondentů více než třetina (přesně 35,2 procent) potvrdila, že využívá Twitter. Číslo z výzkumu v roce 2009 bylo nižší, Twitter tehdy používalo 30,7 procent respondentů. Vloni přiznalo celkem 56,4 procent oslovených pracovníků ve vzdělávání, že nikdy Twitter nepoužilo, letos počet těchto lidí klesl pod polovinu, kontrétně na 47,9 procent. Tato čísla vypadají dobře, ovšem zajímavá je i statistika těch, kteří Twitter používali, ale už s tím přstali. V roce 2009 to bylo 12,9 procent, letos už 16,9 procent.

Jaké bylo vůbec složení respondentů? Jednalo se o pracovníky ve vzdělávání oslovené e-mailem, případně přímo na Twitteru (pokud sledovali účet Faculty Focus). Více než polovina z odpovídajících se označila jako professor/instructor. Předpokládejme tedy, že šlo o lidi, kteří přímo působí na studenty. Zajímavá je taky statistika podle let odsloužených ve vzdělávání. Méně než 5 let se živí vzděláváním 15,6 procent repondentů, naopak více než 20 let pracuje ve vzdělávání skoro třetina respondentů. Z této statistiky vyplývá, že výzkum nebyl vůbec veden pouze mezi mladými lidmi, kteří mají ke Twitteru teoreticky blízko. Na otázky odpovídali i zkušení matadoři z mnohaletou praxí.

Twitter prošel za poslední tři roky rychlým vývojem, v roce 2007 generoval 5 000 tweetů za den, v lednu roku 2009 to bylo již 2,5 milionu tweetů. Letos v lednu dokonce 50 milionů. I účastníci výzkumu se mění, sami o sobě prohlašují, že je jim za poslední rok Twitter bližší a že ho umí lépe využívat. Pokud můžeme brát výsledky výzkumu vážně, tak třetina zaměstnanců ve vzdělávání na Twitteru je pěkný výsledek. Asi nebude přiliš podobných netradičních služeb takto masivně rozšířenýh na vysokoškolské půdě.

Co na Twitteru táhne?

Jak často je tedy Twitter využíván pro vybrané činnosti? Ke sdílení informací Twitter používá “často” polovina respondentů. Ke komunikaci se studentyTwitter “nikdy” nepoužívá třetina respondentů, “často” jenom 15 procent. Twitter není moc využíván jako učební pomůcka, dělá to necelých 10 procent oslovených, naopak Twitter nikdy ve třídě nepoužilo 44 procent respondentů. Více než polovina respondentů výzkumu používá Twitter jako real-time zdroj zpravodajství. Otázkou je, zda toto posledně zmíněné využívání Twitteru můžeme nějakým způsobem spojovat s tím, že jde o informace od lidí zabývajících se vzděláváním. Zpravodajství na Twitteru samozřejmě velmi často hledají i běžní smrtelníci, a to možná ještě častěji než pracovníci ve vzdělávání.

Mezi dalšími uvedenými činostmi na Twitteru najdeme dost očekávaných i neočekávaných odpovědí. Někdo používá Twitter jako vyhledávač, další uživatel prý demonstruje příklady dobré a špatné komunikace. Někteří se přiznali, že Twitter vlastně vůbec nevyužívají, že si jenom založili účet. Takoví jsou ale počítáni mezi ty, kteří Twitter využívají, do oné magické třetiny ze všech oslovených.

Většina respondentů (56,8 procent) počítá s tím, že v budoucnu bude Twitter používat více. Na stejné úrovni hodlá zůstat přes 40 procent uživatelů a jenom 2,5 procenta v aktivitách na Twitteru poleví. Aktivní uživatelé Twitteru měli možnost svoje počínání na Twitteru a jeho další vývoj okomentovat, některé poznámky stály za to. Jde prý o excelentní nástroj pro sdílení zdrojů a je to nejlepší nástroj pro učení od dob Sokrata. Mnoho uživatelů si pochvalovalo možnost vytvoření vlastní profesionální vzdělávací sítě (což nebude jistě umožňovat jenom Twitter, ale i další známé sociální sítě) napříč obory a zájmy. Dost učitelů si v komentářích ke Twitteru pochvaluje možnost pokládat dotazy ze strany studentů (na základě definovaných hashtagů) učitelům a snadné sdílení odpovědi všem, nejenom tazateli (zase jde o fakt, který rozhodně není specifikem Twitteru, podobně by se dal použít například i Facebook, chybí jenom hashtagy). Dá se ale říci, že Twitter je pro oblast vzdělávání velmi vhodným nástrojem, učitelé si to uvědomují. Chválí si jeho jednoduchost, protože nemusejí studenty učit pracovat se složitým softwarem. I když studenti Twitter nikdy neviděli, učitelé jsou schopni je s ním velmi rychle seznámit.

Twitter v nemilosti

Skoro polovina respondentů výzkumu si nikdy netweetla, Twitter jim na rozdíl od kolegů nepřijde zajímavý ani přínosný. Jaké jsou jejich důvody proč nepoužívají Twitter? Nevědí, jak ho používat, nemají na to čas, netuší, zda jde o vhodný nástroj do oblasti vzdělávání. Nejsou si jistí, zda Twitter používají studenti - s touto předdefinovanou odpovědí naštěstí ve výzkumu souhlasilo jenom minimum respondentů. Ano, obavy o to, zda jsou studenti na Twitteru přítomní, jsou zvlášť v americkém vzdělávacím systému zbytečné. Někteří vyučující se na Twitter dívají skrz prsty a myslí si, že studentům kazí schopnost vyjadřovat se a v dodržování gramatických pravidel jim také moc nepomáhá. To nebude problém jenom Twitteru, ale zrychlené elektronické komunikace obecně. Jeden z učitelů matematiky prohlásil, že jeho věda vyžaduje soustředění a ne rozptylování na Twitteru. Ano, pro některé předměty bude Twitter více, pro jiné méně vhodný. Jak již bylo zmíněno, skoro pětina respondentů udala, že Twitter přestala používat. Co k tomu vedlo? Zabíralo to moc času, Twitter využíval nedostatečný počet studentů a kolegů učitelů. Očekávané odpovědi kopírující důvody těch, kteří Twitter vůbec nepoužívají. Twitter může být pro učitele velmi přínosným nástrojem. Pokud jsou schopni a ochotni naučit se s ním správně pracovat a pokud i studenti tuto variantu uvítají. Minimálně pro konverzaci a sdílení informací má smysl Twitter ve vzdělávání používat.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?