Interaktivní reklama

10. 12. 2008 | Brož František
Hledání nových způsobů upoutání pozornosti.

Lidé jsou neustále obklopeni reklamou. Pokud je přímo neodradí, pak od ní očekávají maximum konkrétních informací za minimální čas. Interaktivní reklama znamená novou cestu k zákazníkovi. Má velké možnosti od tradičních spotů v televizi přes videoreklamu v obchodních centrech po reklamu v mobilních telefonech.

U všech forem reklamy je nejdůležitější, aby byl stejně spokojen zákazník jako zadavatel. Forma reklamního sdělení je postavena na nápadu a myšlence, které by měly zaujmout. Internetová reklama si musí, na rozdíl od televizního půlminutového spotu s příběhem, vystačit s několika vteřinami a sdělit totéž. Jen tehdy, když člověka reklama zaujme, klikne a ocitá se například na stránkách nabízeného produktu. Pokud ho neosloví, ignoruje ji nebo rovnou z webu odchází.

Videoreklama na internetu

V interaktivní reklamě je mocným nástrojem internet, který lze používat k oboustranné komunikaci. Po internetové síti sdělíte všechny možné informace a návštěvníci webu na ně mohou okamžitě reagovat.
Prvním projektem, který se snaží pracovat s videoreklamou, je u nás internetová televize Stream.cz. Lidé před spuštěním videí zhlédnou krátká reklamní sdělení. Důležitá je forma takové videoreklamy. Nemůže mít délku klasického televizního spotu. Mělo by se jednat o rychlou informaci, která člověka okamžitě upoutá.
Internet má vynikající možnosti a do playeru se mohou instalovat prvky, které diváka odkážou na další reklamní sdělení, jež může být umístěno kdekoliv na webu v klasickém obdélníčku nebo čtverečku. Například značka Gambrinus měla takovou podařenou videoreklamu. Na obrazovce se objevila na pár vteřin virtuální žena, která návštěvníka přivítala a hned se schovala do postranního reklamního banneru.

Jak se točí videoreklama

Hodně populární začíná být způsob 3D prezentace, kterou můžete zajímavě spojit s produktem. Představte si třeba, jak touto grafikou vymodelované auto je součástí krátkého děje a poté vjede na internetové stránky, kde vás přímo vyzve: Chceš vědět o autě víc? Vstup na naše internetové stránky! A stačí už jen kliknout.
Interaktivní reklama může mít formu počítačové hry, kdy získané skóre bude nabalené na reklamní sdělení. Tímto způsobem se stávají lidé ve vztahu k reklamě aktivními.

Plazmové obrazovky a internet

Cílená reklama promítaná na plazmové obrazovky je známá z obchodních center. Majitel má přesně zmapováno, v který den, v kolik hodin a kdo do centra chodí, podle čehož volí i zaměření vysílané reklamy. I v kavárnách a restauracích jsou umístěny plazmové obrazovky, protože dynamika reklamního sdělení upoutá váš zrak a vy podvědomě vnímáte i obsah.
Plazmové obrazovky nikoho nepřekvapí v obchodních centrech, ale jsou instalovány třeba i v lékárnách nebo v čekárnách u lékaře.
“Zobrazovače reklam jsou ale jen koncovým prvkem. Než reklama vznikne, musí zadavatel vědět, co chce jejím prostřednictvím sdělit a komu je určena. Zda se jedná o přímý nákup, posílení image nebo o zájem, aby se logo firmy dostalo do společnosti nejlepších a nejlépe vnímaných značek,” dodává ing. Michal Špitálník, jeden ze specialistů v oboru prezentační techniky. Internetová reklama a reklamy na plazmových obrazovkách v obchodech mohou trvat maximálně šest až osm vteřin, aby udržely divákovu pozornost. Promítnete logo, krátkou message a je konec. Na samotné sdělení informace tak zbývají pouhé tři vteřiny. Autor reklamy tedy mnoho času na kreativitu nevyužije.

Nové postupy

Pokud se jedná o reklamu na konkrétní produkt, jako výhodné se jeví využití internetu přímo v místě obchodu. Pokud zná kupující nabídku zboží z webových stránek a zrovna si nemůže vzpomenout na zvolené zboží, neumí ho popsat, nezná jeho název, ale prodavač mu umožní přístup na web, jedná se o optimální variantu komunikace s internetovou reklamou.
Obchodní centra by mohla více využívat dotykových panelů, které by nenabízely pouze půdorys s osazením jednotlivých obchodů a navigaci o tom, jak se dostanete z místa, kde stojíte, do místa, kam chcete jít, ale mohly by vám rovnou sdělit důvod, proč jít i jinam – například, že jistý butik nabízí slevu.
Dotykový panel umožňuje hrát i hru, třeba pexeso, s logem firmy či s jejími produkty. Ve spojení s firemními internetovými stránkami, které mohou být přes počítač na plazmovou obrazovku napojeny, by se mohl stát nákup pro návštěvníky i zábavnou záležitostí.
Interaktivní reklama pomůže propojit několik prodejen ke spřežení nabídek. Jeden obchod oznámí: Když u nás nakoupíte za tisíc korun, tak ve vedlejším obchodu, který doplňuje sortiment našeho zboží, získáte dnešní den 10% slevu na všechny výrobky.
Tyto rychlé a konkrétní informace přimějí klienta, aby v nákupní zóně strávil co nejdelší čas a prošel co nejvíce obchodů.

Reklama v mobilním telefonu

Prostřednictvím mobilního telefonu je možné zasílat také jednoduchá sdělení. Dokonce i ve chvíli, kdy člověk stojí před butikem. Dostane sms zprávu s akční nabídkou, která ho donutí vstoupit dovnitř, aniž to původně měl v úmyslu. I takové technologie jsou už dostupné.
Majitel obchodu může na interaktivním dotykovém panelu pouštět třeba kvíz a kupující při odeslání odpovědi zadá své číslo na mobilní telefon. Pokud bude odpověď správná, přijde smska, jejíž znění má formu slevového kuponu.
Telefonní marketing nebo marketing v mobilních telefonech je oblast, která začne v reklamě hrát velmi významnou roli.

Budoucnost interaktivní reklamy

“Dokážu si docela dobře představit, že člověk bude mít při sledování klasického televizního vysílání možnost reagovat pomocí ovladače na sledovaný reklamní spot, protože reklamní bloky budou v rámci vysílání spojené s internetem a umožní tak divákovi dostat se k podrobnější informaci, třeba k ceně nebo rovnou k objednávce,” uvádí Robin Čumpelík specialista na internetovou videoreklamu.
“Myslím si, že v nákupních centrech budou jednou vozíky s interaktivním displejem, které budou fungovat hodně sofistikovaně. Jako lednička, která hlásí, že nemá jogurty. Chybějící zboží sdělíte vozíku a on vás třeba díky technologii bluetooth proveze nákupním centrem a zastaví vždy tam, kde bude potřeba,” říká Michal Špitálník.
Elektronická media nabízejí tolik možností, že určitě není daleko doba, kdy je začneme mnohem více využívat, a to nejen v reklamě. 

Štítky dokumentu: Mobilní aplikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?