Reklama v mobilních telefonech

18. 12. 2008 | M-journal.cz
Jeden z nových způsobů oslovení vašich zákazníků.

Jeden z nových způsobů oslovení vašich zákazníků prostřednictvím mobilních telefonů je konečně tady. Poslat své sdělení lidem do mobilů můžeme už i v ČR. Efektivita mobilního marketingu spočívá v jeho možnosti oslovit přesně vybranou skupinu zákazníků tím nejosobnějším způsobem, jaký jen mobilní telefon umožňuje.

Co to je reklama v mobilních telefonech

Reklama v mobilních telefonech nemá daleko k internetové reklamě. Na první pohled se jedná o klasické bannery, texty apod. Mobilní marketing však umí mnohem více. Jako příklad vezměme reklamní banner, který budeme chtít poslat mladým lidem ve věku 15 až 26 let. Chcete jim první týden v prosinci sdělit, že otevíráte nové značkové prodejny s módou a druhý týden v prosinci je poslat nakupovat se slevou. Ideální pro takovou cílovou skupinu je služba Student SMS Gratis v síti Vodafone. Pomineme nyní zadání kreativity a tvorbu bannerů. Přejděme rovnou k tomu, že naše bannery už jsou uloženy v reklamním systému operátora a přichází první den kampaně. Je tady první týden v prosinci a kampaň startuje. Je osm ráno a náš student posílá ze svého mobilu první SMS. Dopíše, odešle a přes celý displej mobilu se mu ukáže váš banner. Běhá na něm nahý panáček a něco hledá ve skříni. “Zase nemáš co na sebe? A víš, že v našich obchodech frčí bomba akce? Běž si koupit nový džíny a dostaneš šálu zadara” blikne na banneru a zpráva se odešle. V oznámení, že zpráva byla úspěšně odeslána, se banner objeví znovu. Tentokrát je na něm informace o síti prodejen a spokojený panáček v nových džínách a šále. Během jedné SMSky se student nakonec setkal třikrát s informací, že jsou otevřeny nové obchody. A protože tuto značku nezná a chce vědět víc o akci, kterou avizoval banner, klikne si na něj. Co bude následovat, záleží na našem zadání. Student může na banner reagovat hned pěti způsoby.

Interaktivní reklama

Reklama v mobilních telefonech umožňuje okamžitou interakci. Pokud jste brnkli u toho, kdo právě drží v ruce mobilní telefon a vidí vaše sdělení, na tu správnou strunu, zřejmě se bude chtít dozvědět víc. Třeba kde všude jsou prodejny s tou novou značkou, již právě viděl na banneru. Pak může jednoduše tlačítky na svém mobilu kliknout na nabídku “více informací” a podívat se na adresy obchodů, jaká je otevírací doba a jaký sortiment se nabízí. A to jsme u první interakce, kterou mobilní reklama umožňuje, této textové službě uložené spolu s bannerem přímo v mobilu uživatele se říká Click for more info. Máte-li infolinku pro zákazníky, neváhejte a dejte ji k dispozici. Uživatel si tak bude moci zjistit bližší informace rovnou z telefonu, ve kterém reklamu obdržel. Tato služba se jmenuje Click to Call. Alternativou (v momentě, kdy nemáte infolinku) i doplňkem k vaší 800 lince může být služba Click to SMS. Nejčastěji ji využije ten, kdo s vámi nechce hned hovořit, ale chce být vámi kontaktován. Může se přednastavenou SMS zprávou také rovnou registrovat pro odběr inzerovaného zboží. Odeslat SMS je pro vaše zákazníky velmi pohodlné, dopřejte jim tuto možnost. Během prohlížení reklamy může zákazník snadno z banneru přeskočit i na vaše wapové či internetové stránky – to umožňuje služba Click to Browse. Anebo může díky službě Click to Download do svého mobilu stáhnout malé aplikace jako tapety, detailnější informace o zboží, obrázky apod. Vrcholem dokonalosti je připravovaná služba Click to Buy, kdy si v případě zájmu bude uživatel moci inzerované zboží či službu rovnou objednat a zaplatit ze svého účtu. Ta se teprve chystá, proto se pojďme blíže věnovat tomu, co již funguje.

Jak to funguje

Chytrý reklamní systém, který spravuje operátor, dostane vstupní informace, co má kdy komu poslat. Uloží se do něj vaše reklamní bannery a veškeré interakce, které mají jednotlivé bannery umožňovat. V systému se nastaví, kolikrát se má banner zobrazit, zda si přejete omezit množství zobrazení na jednoho uživatele a jak rychle se mu mají bannery ukazovat, než se koupené množství vyčerpá. Můžete si tedy navolit, jestli necháte svoji kampaň odběhnout tak rychle, jak lidé mobilní služby užívají a za tři dny budou vaše nakoupené imprese (tak se nazývá každé jedno zobrazení) vyčerpány a kampaň skončí. Nebo zda chcete každému uživateli poslat jen tři imprese za týden, pak nasadit druhou vlnu bannerů a posílat nové sdělení. Nechte si poradit od odborníka, který vám kampaň u mobilního operátora zajišťuje. Ten při jejím plánovaní zohlední vaše cíle, chování uživatelů, technologické možnosti a v neposlední řadě i rozpočet tak, aby se dosáhlo maximálního možného efektu.

Nebudou uživatelé naštvaní, že jim cpeme reklamu do mobilu?

Máte strach, že když naplánujete část svých reklamních výdajů do mobilního marketingu, tak své zákazníky leda tak naštvete? Žádné obavy. Uživatelé sami dali souhlas k tomu, že budou reklamu do svého telefonu dostávat. Mají za to jednoznačný benefit – službu zdarma. Navíc chytře naplánovaná reklamní kampaň hovoří k té správné cílové skupině, a tak se může ve výsledku stát skutečně ceněnou informací. Student jistě ocení informaci o slevě na koncert a muži navštěvující služby o počasí se neurazí, když jim reklamní banner připomene, že už je opravdu nejvyšší čas přezout letní gumy na zimní a že když využijí nabídku, která jim právě přišla na mobil, mohou ušetřit až 30 %. Navíc pokud by uživateli reklama opravdu vadila, může kdykoli přejít na služby, které nejsou sponzorované reklamou.

Jaké jsou možnosti cílení

Výhodou číslo jedna v mobilním marketingu je právě možnost detailního zacílení. Zatím žádné jiné médium nezná svého uživatele tak dobře jako operátor své zákazníky díky smlouvám, které s nimi sepsal. Můžeme cílit podle věku, pohlaví, regionu, měsíční útraty za mobilní služby a zájmů.

Budoucnost mobilního marketingu

Technologie dávají mnohem více možností, než jsme právě představili. Službami mobilní reklamy, které by měly na stávající portfolio navazovat, jsou zejména reklamou sponzorované JAVA hry. Tato forma se již velmi podobá filmovému product placementu či branded entertainmentu (zadavatel reklamy může například vytvořit svou vlastní brandovanou hru). V blízké budoucnosti nás čekají lokalizační služby, umožňující geografické cílení reklamy ve spojení třeba s vyhledáváním klíčových slov na wapovém nebo internetovém portálu v mobilním telefonu. Uživateli vyhledávajícímu restauraci se tak mohou zobrazit právě ty, které jsou nejblíže jeho aktuální poloze. V budoucnu nás zřejmě čekají sponzorované hovory a další služby. Vždy ale bude nutné respektovat pravidlo, že se zasíláním reklamy musí zákazník souhlasit.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?