Třeštíkovi čelí náporu trollů. Schytávají to i za spolupráci s MasterCard

20. 9. 2016 | Petr Michl
Podílet se na kampani s MasterCard je fajn. Mít vlastní letku trollů? Priceless!

On je úspěšný komerční fotograf, ona velmi dobře prodávaná spisovatelka přezdívaná někdy jako Viewegh v sukních". Oba přitom disponují tisícovkami followerů, kteří lajkují ve velkých počtech příběhy z jejich života sdílené přes sociální sítě. Říkáte si, že přátelský seminář, kde budou vyprávět o tom, jak se jim žije a tvoří na sociálních sítích", má předem zaručený úspěch bez jakéhokoliv zádrhelu? To neznáte trolly.


Fotografie k jednomu z promo příspěvků na stránkách eventu.

Facebookový event pro akci s názvem Vlastním směrem s Radkou a Tomášem Třeštíkovými se zdál jako ideální prostředek propagace. Tomáš Třeštík i jeho žena Radka jsou ostatně hvězdami českého Facebooku, rozhodně tedy jeho pražské kavárenské části. To by tu ovšem nesměla být také letka trollů, která tak trochu reprezentuje v mnohém národu vrozenou nechuť poslouchat návody na dokonalý život. Ta dokázala během několika dnů ovládnout příspěvky uživatelů na stránce facebookové události.

Pro pořádek dodejme, že důvod zášti může být i svým způsobem marketingově motivovaný", respektive může být důsledkem nechuti k tomu, že se Třeštíkovi stali dalšími z řady influencerů, kteří spojili své jméno se značkou. V jejich případě to bylo s platební kartou MasterCard známou reklamní komunikací zdůrazňující zážitky k nezaplacení. Manželé Třeštíkovi byli před několika týdny ústředními postavami kampaně Priceless Cities, kdy své zážitky z týdenní dovolené v Irsku a Paříži postovali na sociální sítě s hashtagem #priceless. Ty pak byly mimo jiné také živě zobrazovány na citylightu v centru Prahy. De facto povedená kampaň s jednoduchým, ale srozumitelným a s komunikací značky dobře svázaným konceptem. Pro někoho ovšem jeho aktérům přiřkla cejch zaprodanosti, který by do nich předtím neřekli". 

 

Mezi reakcemi na stránce události poté převažují právě vtípky zaměřené na komercionalizaci manželů, spojenou údajně nejen s MasterCard, ale také s faktem, že akce má 12. října proběhnout v prostoru nazvaném ČSOB inspirace (jde o bývalou Era Svět, tedy konferenční prostor, který si může pronajmout každý - pozn. red.).


Zároveň je zřetelné, že pro některé je formát samotného eventu, kde bude úspěšný člověk mluvit primárně o sobě, zklamáním. Vypadá to tak alespoň z příspěvku brněnského internetového influencera Jaroslava Cermana známého schopností aktivizovat celou řadu dalších lidí k trollingu.

Nechybí ani narážky na hipsterské bistro a opět kartu MasterCard.




Vyskytl se ale také dotaz směřovaný na přítomnost balkónu, tedy základu velmi populární série fotografií Tomáše Třeštíka, který kontinuálně fotí návštěvníky svého bytu na Letné na balkóně.  Výraz BYOB (běžně akronym pro bring your own bottle" - pozn. red.) dostává v tomto případě zcela nový rozměr.

 

Samozřejmě nemůže chybět ani narážka na úspěšné rodiče Tomáše Třeštíka, v tomto případě na práci dokumentaristky Heleny Třeštíkové.


Někdo si dokonce dal práci s vytvořením parodického kontra eventu Nevlastním směrem s Radkou a Tomášem Třeštíkovými  organizovaným" na 13. října v O2 aréně.

Ten je doprovázený popisem:

Pro všech 700,000 fanoušků pořádáme pokračování semináře s touto hvězdnou rodinou. Dozvíte se, proč Radka čerpá inspiraci z Kanta a Hegela i kolik museli Tomášovi rodiče zaplatit, aby se dostal na FAMU.

K dispozici budou propagační materiály páru a aktuální ceník jejich pronájmu.

Vstupné 88Kč. Platba pouze Mastercard."


Objevil se však pochopitelně i téměř kolotočářský dotaz na možnost zřízení stánku s trdelníkem.

A jistě není divu, že se dostalo i na Olgu Lounovou, jejíž trollení bylo tomuto dosti podobné. Přiznejme si ovšem, že mělo poněkud větší grády. Dost možná kvůli tomu, že její seminář o tom, jak být úspěšný v showbyznysu, stál 1 600 Kč a nebyl obhájený příslušností dané zpěvačky do skupiny áčkových hudebních celebrit.


Ve srovnání s tím je povídání Tomáše a Radky Třeštíkových vlastně docela pochopitelnou činností. Navíc s poměrně symbolickým vstupným v ceně 80 Kč. Naše pocity vyjádřil do značné míry na zdi eventu Petr Lenoch.




Minulý rok se snažil na konferenci PR v digitální éře v tomto textu již zmíněný Jaroslav Cerman kategorizovat vděčné oběti trollů na trouby,  zlo a šílence. V tomto případě ovšem nevidíme ani v jednom případě naplnění skutkové podstaty". Je tak především ukázkou toho, že se skutečně nikdy nezavděčíte všem. Zároveň ale musíme pochválit organizátory akce BPLANS be organized, kteří přijali tu nejúčinnější taktiku: trollů si vůbec nevšímat a nevstupovat do jejich diskuze. Dovolili si pouze malé popíchnutí v tomto příspěvku oznamujícím vyprodání akce.

 

Tip redakce:

Další ukázky práce trollů nejen pod příspěvky Olgy Lounové, ale třeba i Kláry Samkové, naleznete v článku reflektujícím rady Jaroslava Cermana, Nech trolla žít a nerozházej si to s Tondou Blaníkem.

Štítky dokumentu: Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?