Snapchat schytává hněv Indie za to, že údajně není pro chudé země

19. 4. 2017 | Petr Michl
Naštvat si obyvatele státu s populací 1,3 miliardy lidí se nevyplácí. Snapchat cítí indický hněv... a přitom je v tom dost možná nevinně.



V dnešní době stačí velice málo a jste z hrdiny psancem. Přesvědčuje se o tom nyní i Snapchat. Ten nemá starosti pouze s tím, že ho již používá méně uživatelů než Instagram Stories, ale i s internetovou vlnou nespokojenosti, kterou vyvolalo údajné vyjádření jeho CEO v minulosti.

V minulých týdnech se dostala na veřejnost žaloba podaná v lednu bývalý zaměstnancem Snapchatu (nyní akciovou společností Snap INC. — pozn. red.). Anthony Pompliano v něm uvádí zejména to, že Snap poskytl dezinformace investorům a poskytoval nafouknutá čísla o svém výkonu, která neodpovídala realitě. Navíc si neodpustil v žalobě i vzpomínku na to, že když přišel do Snapchatu v září 2015 a navrhoval CEO společnosti, Evanu Spigelovi, rozvoj aplikace na velkých trzích v Indii a Španělsku, Spiegel to odmítl. A to údajně se slovy: „Snapchat je jen pro bohaté lidi. Nechci expandovat do chudých zemích, jako jsou Indie a Španělsko."

Po provalení žaloby na veřejnost přišlo stručné a rychlé dementi. Oficiální vyjádření mluvčí Snap zní:

„Je to směšné. Snapchat je pro všechny. Můžete si ho stáhnout zdarma celosvětově. Tato vyjádření byla napsaná bývalým nespokojeným zaměstnancem. Jsme vděčni za komunitu v Indii i po celém světě."

Slova v žalobě o rozvoji byla ale myšlena jinak. Snapchat je sice ke stažení celosvětově, ne na všech trzích ale investuje více do rozvoje komunity a především do vztahů s inzerenty. Nejvíce mu nyní dle údajů uvedených v dokumentech zveřejněných před vstupem na burzu vydělává americký, japonský, čínský, německý a britský trh. Na mnoha jiných, včetně toho českého, ovšem placená inzerce ani není možná. V Česku jsme na přehlížení s možností inzerce v sociálních médiích zvyklí. Místní marketéři si museli dlouhá léta počkat například i na možnost inzerce na LinkedInu a na Twitteru. Dá se ale říci, že to bereme se stoickým klidem. Co nám také jiného zbývá. Jsme prostě malý trh s divným jazykem, s kterým z globálního pohledu téměř nikdo nemluví.

Je to paradoxní, ale přehlížení z hlediska možností inzerce ovšem dokáže rozpálit doběla běžné indické uživatele.   Řada z nich si z mediálních útržků vzala jen to, že nějaký chlápek ze Silicon Valley Indii přehlíží a myslí si, že v ní žijí jen chudí lidé. Rychlým důsledkem byly nenávistné internetové diskuze a tweety zamířené na Snapchat a přímo na Spiegela. Některé z nich jsou docela úsměvné. Třeba tweet, který dokazuje bonitu indického národa fotografií bohaté ženy ve zlatém sárí.


Mnohem častější ale byly různé výzvy k bojkotu a odhlášení aplikace, případně k jejím špatnému hodnocení.


Na indických diskuzních fórech můžete najít spousty důkazů o tom, že se lidé  špatným hodnocením Snapchatu chlubíAni ji nemusíte instalovat, stačí zahájit instalační proces a pak ho ukončit. Stejně vám to pak nabídne hodnocení aplikace," zní například praktická rada na desidime.com.


Podobně aktivní byla pravděpodobně i indická diaspora v USA. Dle informací od analytické společnosti Sensor Tower se v neděli 16. dubna, kdy vrcholil mediální zviditelnění kauzy, zažil americký App Store nevídanou vlnu negativních hodnocení Snapchatu. Ta převládla nad těmi pozitivními v poměru 1631 ku 140.


Zdroj: Sensor Tower

Co z tohoto případu plyne pro  marketéry? Především to, že mediálně negativní vykreslení společnosti ji může poškodit, i když je důvod vyloženě malicherný a v tomto případě je dokonce jeho důvěryhodnost velice nízká, někde na úrovni nepodloženého drbu. Sluší se totiž dodat, že žalující Anthony Pompliano vydržel ve Snapchatu 3 týdny předtím, než  byl propuštěn.

Mezi internetovými uživateli existuje jistá hladina vzteku a sociální média ho umožňují skvěle vyjádřit. „Každý den se najde nový viník. Snapchat si to může nebo nemusí zasloužit, ale spotřebitelé jsou naštvaní a hledají způsoby, jak svou zášť ventilovat," uvedl pro AdAge psycholog Kit Yarrow s tím, že nehledě na nějaká měřítka spravedlnosti mohou dopady podobného chování společnost trvale poškodit.

Až desetitisíce negativních recenzí nejsou nic příjemného, ale přiznejme si, že to samotné Snapchat nepoloží. Kauza ovšem docela dobře poukazuje na to, že Snapchat by měl se svým byznysem něco dělat. Veřejný úpis akcií Snap Inc neskončil proti předpovědím některých analytiků odhalením toho, že je císař nahý. Skutečností ovšem je, že Snapchat se ještě nikdy neocitl v černých číslech. Navíc jen na svůj rozvoj hodlá dát v příštích 5 letech 2 miliardy dolarů.

K tomu, aby tyto náklady dokázal pokrýt, potřebuje více inzerentů a s tím souvisí i nutnost růstu mimo stávající trhy. Zatímco v zemích, jako jsou Indonésie nebo Indie, je Facebook zavedeným hráčem, pro Snapchat to neplatí. A to je problematické i z toho pohledu, že Facebooku vychází jeho taktika zkopírovat funkce Snapchatu nejen na Instagramu, ale i na všechny jím další vlastněné platformy. Dle spolumajitele Socialbakers Jana Řežába chybí jako poslední úder, který dá Snapchatu K.O., jen to, aby Facebook umožnil sdílení pomíjivých momentů napříč svými platformami, ve smyslu jedné story, která půjde najednou publikovat na Instagramu, Facebooku, Whatsappu a Messengeru. Už nyní ale není Snapchat premiantem. Podle nejnovějších informací Instagram Stories předběhly Snapchat v počtu denních uživatelů.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: