Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
7. 12. 2009 | Sedláček Ondřej

Jedna z cest, jak dostat PR články na internet

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

V poslední době se „roztrhl pytel“ s řadou internetových marketingových postupů a prostředků. Kromě dobře známé mediální rozpravy o vstupu politiků na internet, do různých komunit blogerů apod., tiše přechází k obdobnému zviditelňování i mnoho firem.
Slyšeli jste někdy například o projektu Placla.cz? Je velmi pravděpodobné, že nikoliv. A právě proto se pokusím v následujících řádcích shrnout některé možnosti, jak dostat PR články na internet.
Public relations je ve stručnosti marketingový nástroj, stejně jako reklama, který se však – na rozdíl od reklamy - snaží dlouhodobě pracovat s veřejností, klienty, institucemi, politiky apod., a především měnit jejich chování a pohled na firmu, značku, produkt atd.
PR pracuje především s textem. Ať jde o text mluvený – projevy, promoakce a podobně, nebo o text psaný – články, zprávy, komentáře nebo třeba i webové prezentace. Je jasné, že internet je pro PR „zlatý důl“. Sice se stále ozývají hlasy, že se internetová propagace u nás podceňuje, ale přesto se objevují nové postupy a varianty. Jednou z nich je právě projekt Placla a jemu podobné.
Projekty PR na internetu
Nechci v žádném případě dělat reklamu konkrétnímu projektu ani podrobně popisovat jeho fungování, ale vzhledem k zaměření tohoto článku musím být trochu konkrétní. Jako první příklad tedy uvedu zmiňovaný projekt Placla.cz

"Jaká je účinnost naší propagace touto formou? Je efektivní, vydat za jeden článek na jednom soukromém webu 200 Kč?...

Jde o příklad systému „Pay-Per-Post“ (platby za reklamní články), který se rozjel letos a nabízí spojení zadavatelů s copywritery. Zadavatel poptá napsání a vyvěšení článku a další účastník projektu se ozve a věc realizuje, pochopitelně za úplatu.
Až sem je to celkem jasné. Z pohledu marketingového experta se však vyjeví hned několik otázek. Jednou z prvních je, za kolik peněz se dá článek takto publikovat. Na internetu najdeme částky okolo 200 Kč za článek (včetně jeho vyvěšení). To je v reklamní branži vskutku skvělá cena.
Ovšem pozor: dalším aspektem, který musí brát marketingový specialista v úvahu, je otázka, kdo článek uvidí. To je trochu sporné, protože pokud se podíváme, kdo články píše a vyvěšuje, zjistíme, že jde především o „soukromé“ osoby, které mají své „soukromé“ weby nebo blogy. A je tedy otázka, jaká cílová skupina na ně „chodí“.
Dále si položíme jasnou otázku: jaká je účinnost naší propagace touto formou? Je efektivní, vydat za jeden článek na jednom soukromém webu 200 Kč? Dá se vůbec změřit, o kolik se zvýšilo povědomí o našem produktu, či nastal jiný požadovaný efekt?
Ačkoliv se můžeme o tomto dohadovat, ačkoliv známe mnoho postupů, jak účinnost reklamy na internetu měřit, rozhodně si nemyslím, že by dnešní stav byl ideální. Ne kvůli myšlence projektu ale spíš kvůli jeho krátkému trvání a dosud nevyjasněným dalším postupům a možným úskalím.
Existuje mnoho obdobných projektů jako Placla. Mezi ně patří například server Promo články.cz , který nabízí napsání a zveřejnění PR článku na svých dvou webech. Nebo například Adman.cz , který opět spojuje inzerenty a blogery. A jistě bychom našli řadu dalších, které buď právě začínají, nebo se na to chystají.

Jak to vypadá v praxi

Již jsem se zmínil, že marketingový specialista (ať jde o majitele malé firmy či o manažera velké společnosti) musí brát při plánování své strategie v potaz mnoho aspektů. Vše by totiž mělo směřovat ke stokrát opakovanému cíli: efektivně prodat.
Jako copywriter se musím pozastavit nad jedním základním faktem, který tyto projekty z valné části zcela opomíjejí. Totiž naprostou absencí způsobilosti většiny blogerů k psaní reklamních textů. Jedna věc je, když píšu své zážitky z pobytu u moře v Chorvatsku, druhá, když mám prodat cestovku, která tyto zájezdy dělá. Na cestovku mě přivedla pozitivní recenze jednoho ze spokojených klientů jednoho z uvedených projektů. Ano, jistě mohl právě on získat publicitu, klienty a tak dále, ale je otázkou, kolik podobných úspěšných kampaní skutečně proběhne.
Podívejte se sami, jak vypadá takový článek v praxi. K vidění je například zde.
První moje výtka zní: několik zřejmých gramatických a stylistických chyb. Ano, já se také dopouštím chyb. Výhodou však je, že jako textař solidní agentury či redaktor bych měl mít za zády korektora, který se o jejich odstranění postará. Každý umí svoji práci.
Další věc: článek je umístěn na „webových stránkách žichovického fotbalu“. Zpracování stránky vypadá profesionálně, podle počítadla je stránka celkem navštěvovaná. Je však web TJ Žichovice místem, kde budu hledat tip na dovolenou?
A poslední, zcela zásadní, je otázka právní. Není snad jasně řečeno, že každá reklama (prezentace něčeho za úplatu) musí být jasně označeno jako „reklama“, „PR“, „inzerce“ apod.?!
Je to jasně řečeno, ale u většiny článků z těchto projektů (které jsem dohledal) toto upozornění chybí. Jest jen otázkou času, kdy se na to někdo zaměří. A pokuty by mohly být celkem značné…

Pro koho mají tyto projekty význam

Jednoznačně by měly mít tyto projekty význam pro inzerenty. K tomu jsem se právě vyjádřil. Dále jistě nesou finance svým majitelům. A nakonec by měli profitovat též pisatelé. Četl jsem mnoho protichůdných komentářů. Mně se osobně velmi líbil názor, že jde tak maximálně o výdělek pro studenty. Neumím si totiž představit, že bych pro někoho neznámého mohl na objednávku seriózně napsat článek za 200 Kč. Kromě jiného proto, že jen se seznámit s jeho produkty, potřebami, konkurencí nebo záměry kampaně trvá několik hodin, což bych pochopitelně také nechtěl dělat zadarmo…

"Obrátil jsem se na své známé ve dvou velkých PR agenturách. Oba dotázaní mi shodně odpověděli, že o žádném podobném projektu dosud nikdy neslyšeli, ani ho nepoužili....

Abych byl ve svém hodnocení objektivní, obrátil jsem se na své známé ve dvou velkých PR agenturách. Oba dotázaní mi shodně odpověděli, že o žádném podobném projektu dosud nikdy neslyšeli, ani ho nepoužili. Je pochopitelně otázkou dalšího vývoje, zda dojdou tyto projekty známosti a využití i mezi odbornou PR veřejností, nicméně si myslím, že opravdu kvalitně vedená PR kampaň musí být promyšlená, musí mít konzistentní podobu a měla by být připravena týmem odborníků. Na druhou stranu je otázka, zda pro malé firmy a živnostníky není tento druh publicity pro začátek dostatečný. Pro některé specifické produkty a služby si dokonce dovedu představit, že bych účast v některém projektu svému klientovi doporučil.
A ještě jsem narazil na jednu zajímavost, která se zmiňovanými projekty souvisí. Totiž „práce z domu“, přesněji různé nabídky výdělku pro ženy na mateřské apod. Podíváme-li se třeba na web Domácí úvazek , zjistíme, že zmiňované PR projekty jsou chápány i jako vhodná příležitost pro nezávazný přivýdělek.
Doslova cituji: Nedávno jsem se zde zmínila o prvním tipu pro navštěvované blogery, jak si přivydělat nějakou tu korunu v rámci systému pay per post, tedy platby za článek. Psala jsem o asi prvním systému u nás, který tuto možnost začal nabízet, o Placla.cz. Nyní jsem zjistila, že se objevily další dva konkurenční systémy. Jeden český a jeden česko-slovenský...
Upřímně řečeno, trochu mi to připomíná marketingové praktiky mnohých velkých firem, které například pro prodej domácích potřeb, kosmetiky či úklidových prostředků používají WOM marketing. WOM je česky šeptanda. Prostě se zaplatí vhodným adeptkám za ústní šíření dobrých zkušeností s daným produktem.

Pár otázek na závěr

Za prvé je na místě otázka, kdo bude stále více blogů číst. Jak se tedy budou prostředky do tohoto „živelného“ PR - copywritingu vracet, respektive zda budou mít zadavatelé do budoucna zájem o tuto podobu inzerce.
Dále je pro bloggery a majitele webů na zvážení, nakolik si hodlají své vlastní výtvory „zaplevelit“ reklamními sděleními. Mimo jiné proto, že pak jejich stránky mohou přijít o čtenáře a tím i o smysl existence.
Velmi výhodné by naopak mohlo být využití těchto projektů pro webmastery a SEO specialisty. Každý článek přináší jistou zpětnou vazbu na web zadavatele, lze tedy projekty využít pro linkbuildin.
A úplně nakonec si dovolím vyslovit svůj, zcela osobní, názor. Podle mě je výroba PR pro blogy jakýmsi chaotickým „zanášením“ internetu nadbytečnými informacemi. Jdu-li na blog, je to kvůli názoru autora, zajímavosti z cest nebo pro zábavu. Chci-li něco najít, koupit nebo využít, zadám to jednoduše do nějakého katalogu nebo vyhledávače a jdu „k výrobci“ na jeho web. Chci-li být naopak jako „výrobce“ viděn, musím v dnešní době jasně a přesně cílit. Jinak mé sdělení vyšumí právě v té chaotické směsi nadbytečných informací dnešního, internetem spojeného světa, která koluje na portálech Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Jagg, Flickr, YouTube, Rajče a dalších.

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: