Proč zakazovat sociální média v práci?

14. 12. 2010 | Handl Jan
Uživatelé Facebooku a dalších sociálních sítích rozhodně nejsou nadšeni z toho, že jim zaměstnavatel blokuje jejich oblíbené služby. Pokud se ale na problém podíváme ze strany zaměstnavatele, přijdeme na dost důvodů k zakazování Facebooku.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Uživatelé Facebooku a dalších sociálních sítích rozhodně nejsou nadšeni z toho, že jim zaměstnavatel blokuje jejich oblíbené služby. Pokud se ale na problém podíváme ze strany zaměstnavatele, přijdeme na dost důvodů k zakazování Facebooku.

Samozřejmě, že Facebook je ve firmách velkým nepřítelem, pro většinu zaměstnanců představuje jeden z mnoha prostředků, jak online trávit čas. A to jinak, než prací. Zaměstnavatelé právem považují Facebook za zabiják času a čím dál více firem nejenom tuto sociální síť blokuje. Najdeme minimálně deset důležitých důvodů, proč Facebook v práci lidem blokovat. Otázkou je, zda jsou tyto důvody oprávněné či legitimní.

Embargem proti špatné reputaci

Sociální sítě jsou podle mnohých pouze přechodným hitem, veškeré důležité dění se za několik let přesune jinam. Jsou sociální sítě módní záležitostí, která přestane lidi bavit? A kam by se uživatelé sociálních sítí měli přesunout? Nicméně mnoho zaměstnavatelů skutečně neblokuje Facebook ani tak kvůli tomu, že je zabijákem času, ale protože na nich není nic dobrého a zajímavého. Dalším, o dost opodstatněnějším důvodem blokování Facebooku je touha udržet informace o firmě na uzdě. Informace by se měly šířit oficiálními kanály, a mezi ty se zatím sociální sítě nepočítají. Druhá strana pohledu na tento důvod odhaluje touhu zaměstnavatelů cenzurovat zaměstnance. Firmy totiž velmi dobře vědí, že sociální sítě jsou k šíření informací (kladných i záporných) ideální a trochu se toho bojí. Pokud jde firmám o zavedení jakéhosi informačního embarga, tak blokování Facebooku na firemních počítačích jsou jenom jedním z kroků, jak proti nežádoucímu šíření informací ven z firmy zabránit. Když už chce někdo zprávu vypustit, nemusí se spoléhat na Facebook, ale medvědí službu svému zaměstnavateli může udělat i pomocí hromadného e-mailu.

Někteří zaměstnavatelé Facebook blokují prostě kvůli tomu, že potřebují zabránit ulejvákům, aby trávili čas nepracovně. Co si budeme povídat, sociální sítě a internet vůbec jsou pro ulejváky spásou. Pokud nechtějí pracovat a na druhou stranu se jim nechce ani jen tak sedět a nudit se, je Facebook jedinou z variant. Zaměstnavatelé si oprávněně myslí, že doba trávená na Facebooku je daleko větším zabijákem času než pauza na kávu nebo cigaretu. Sociální sítě jsou v očích zaměstnavatelů vůbec chápány jako místo, ze kterého nevzejde nic dobrého. Tedy kromě sledování klepů týkajících se starých kamarádů, což zcela jistě k práci nic přínosného nedá. Zábava a zase zábava, tak většinou vnímají zaměstnavatelé sociální sítě a je třeba přiznat, že mají většinou pravdu. Naprostá většina uživatelů sociálních sítí se nevěnuje networkingu, přínosnému pro výkon zaměstnání, ale plkání o nepracovních maličkostech. Mnozí zaměstnavatelé si navíc pod pojmem sociální sítě představují hlavně sledování a sdílení humorných vidí. To je dost omezený pohled, ale mnohdy pravdivý.

Na sociální síti může firmu reprezentovat každý zaměstnanec

Na sociálních sítích (a na Facebooku už vůbec) se neuzavírají obchody. Ano, to je pravda, obchody se ale obvykle neuzavírají ani e-mailem či po telefonu, přesto zaměstnavatelé žádnou z těchto technologií neblokují. A e-mail nebo telefon mohou být daleko většími žrouty času, než sociální sítě. Jde o to, že sociální sítě jsou tu příliš krátce na to, abychom je mohli považovat za regulérní a oficiální komunikační kanály. Mnohé společnosti umožňují zaměstnancům používat služby instant messagingu a sociální sítě blokují. Instant messaging má tradici a sami šéfové ho často používají, což se o sociálních sítích říci nedá. Jak to bude s blokováním sociálních sítí vypadat za pět nebo deset let? Buď se mohou stát víceméně oficiálním komunikačním kanálem (tak jako je nyní e-mail), nebo se pozornost uživatelů internetu přesune jinam? Kdo by si před deseti lety pomyslel, že bude existovat fenomén Facebook s půlmiliardou uživatelů? Nyní je Facebook brán za zábavnou aplikaci, ale dost možná se z něho stane vážný konkurent e-mailu.

Jak již bylo řečeno, zaměstnavatelé se sociálních sítí často bojí. Nechtějí na ně pouštět zaměstnance, jelikož se bojí o dobré jméno firmy. Zaměstnanec ale může dělat ostudu i jinde než na Facebooku, ale právě nejpoužívanější sociální síť se vyznačuje širokým publikem a velkou rychlostí šíření jakékoliv zajímavé informace. Za firmu mnohdy mohou navenek komunikovat jenom vedení a tiskový mluvčí, z Facebooku jde strach, protože na něm se mluvčím firmy může stát skoro každý. Většina firem se Facebooku bojí a na druhou stranu odmítá jakékoliv snahy o regulaci podpory značky v této komunitě. Vzniká tak jakési vzduchoprázdno, ve kterém je jakákoliv zmínka o firmě velmi slyšet. A co si budeme povídat, více vnímáme negativní informace. Tím pádem je nejjednodušší snažit se veškeré hlasy na Facebooku tlumit, a to silou, tedy blokováním. Co si dělá zaměstnanec ve volném čase je jiná věc, v práci by si ale svůj vztek a své pocity na Facebooku prostě vylévat neměl.

"Zbytečné" sociální sítě

Mnozí zaměstnanci si myslí, že na sociální sítě mají v práci právo. To je velký omyl, zaměstnavatel může blokovat jakýkoliv obsah. Právo na Facebook neexistuje, i když by si to hlavně mladší generace sebevíce přála. V práci se má pracovat, zábava přichází na řadu až po konci pracovní doby. Ten, kdo Facebook nepotřebuje k práci (i tací se najdou), by se neměl divit, že ho nesmí používat. Pokud si zaměstnanci myslí, že by Facebook měli mít přístupný, očekává se, že to nějak rozumně zdůvodní. A je jasné, že “být v kontaktu se spolužáky ze základní školy” většinou není žádným důvodem.

Zaměstnavatelé si často myslí, že je jejich interní i externí komunikační systém dokonalý a že není potřeba doplňovat ho o Facebook či další sociální síť. Často je to pravda, protože jen menší část firem má své zákazníky a partnery na Facebooku. Firmy, které na Facebooku vidí potenciální obchody nebo něco jiného, co může být pro firmu přínosem, by měli Facebook využívat, efektivně a profesionálně. K tomu mají být určení zaměstnanci, ti ostatní být na Facebooku v práci nemusí. Protože je Facebook obrovský, firmy si často myslí, že o informace o nich bude obrovský zájem. Často přichází zklamání, firemní profily nikoho nezajímají, odkazy nikdo nesdílí. Tak proč by na Facebooku měli být ještě i zaměstnanci? Nezanedbatelným důvodem proč držet zaměstnance daleko od Facebooku a dalších sociálních sítí je strach z internetových podvodníků a virů. Mnozí zaměstnavatelé tento důvod považují za klíčový a sociální sítě berou za velký zdroj problémů se spamem či virovou nákazou.

Blokování Facebooku v práci je pochopitelné a ne nadarmo se největší aktivita českých uživatelů projevuje večer. Tedy po práci, z domova. Zaměstnavatelé oprávněně tvrdí, že zaměstnanci nemají na Facebooku co dělat. A kdy se to změní? Až budou na Facebooku zaměstnanci konkurence a bude to firmě něco přinášet. To si počkáme...

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?