Češi přicházejí na chuť coworkingu

3. 11. 2010 | Kačerová Tereza
Na západě se tento koncept objevuje již několik desetiletí, v České republice ho začínáme doceňovat teprve v posledních letech. Řeč je o coworkingu, neboli práci ve sdíleném prostředí. Postupně jí přichází na chuť stále více lidí - zaprvé díky tlakům na úsporu nákladů za pracovní prostor, zadruhé díky stále kvalitnější nabídce coworkingových prostor s dobrým servisem.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Na západě se tento koncept objevuje již několik desetiletí, v České republice ho začínáme doceňovat teprve v posledních letech. Řeč je o coworkingu, neboli práci ve sdíleném prostředí. Postupně jí přichází na chuť stále více lidí - zaprvé díky tlakům na úsporu nákladů za pracovní prostor, zadruhé díky stále kvalitnější nabídce coworkingových prostor s dobrým servisem. Za všechny můžeme jmenovat například českou pobočku britského konceptu HUB, která úspěšně zahájila svůj provoz letos v létě na pražském Andělu.

Proč bychom se měli o coworking zajímat?

Coworking jako takový bývá nejzajímavější pro dvě základní skupiny pracovníků - pro freelancery, kteří hledají vhodné prostory pro každodenní práci anebo pro startupové projekty či mikropodniky, kteří hledají kromě pracovních prostor také prostory reprezentativní. Nicméně již teď je jasné, že tyto dvě cílové skupiny se budou ještě dále rozšiřovat - zejména směrem k firmám, které budou coworkingové prostory částečně využívat pro některé své pracovníky.

Ostatně již dlouho se hovoří o tom, že k jakési podobě coworkingu dlouhodobě směřujeme všichni - stačí sledovat předpovědi do budoucna, které se zaměřují na podobu pracovních prostorů. Trend bývá jasný - tradiční kancelářské prostory jsou pro menší firmy často nefektivní a tudíž budou v budoucnosti pravděpodobně překonané. Dnes již není problém pracovat z domova a veškerou komunikaci vést prostřednictvím mobilního zařízení nebo po internetu.

Jenže domácí prostředí a coworkingový prostor si nemohou konkurovat…

Motivace prostředím

Jedna zásadní věc totiž práci v domácích podmínkách chybí. Domácí prostředí totiž prokazatelně vede k poklesu pracovní morálky a kreativity - cítíme se zde bezpečně, není na nás vyvíjen žádný tlak, nemůžeme konzultovat a rozvíjet svoje myšlenky se spolupracovníky, zkrátka zde chybí element, který můžeme souhrnně nazvat jako "motivaci prostředím". Pro jednotvárnou práci to není zas až taková překážka - největší problém nastává v případě, že musíme být kreativní - ať už v uměleckém slova smyslu nebo při řešení manažerských či procesních problémů. V takovém případě nám domácí prostředí nedokáže poskytnout dostatek inspirace a podnětů. Coworkingové prostory v tomto jdou ještě dál - většinou se nezaměřují pouze na pronajímání prostor, ale vyvíjí úsilí také směrem k tvorbě a uchování komunity svých pracovníků. A přestože tento benefit nelze často jednoduše přetavit na čísla, jeho dopady bývají velmi dobře viditelné.

Efektivní platba za náklady

Vezmě me si, co nám coworkingová centra většinou v rámci svých služeb nabízí. V první řadě samotný prostor s kompletním kancelářským zázemím. Samozřejmostí je pokrytí vysokorychlostním internetem, možnost využívat kancelářské techniky - od projektorů pro své prezentace přes tiskárny a kopírky po vybavené zasedací a prezentační místnosti. Samostatné zajištění těchto služeb pro freelancera nebo mikropodnik by bylo často velmi problematické.

Druhým benefitem je pak samotná komunita, která se v coworkingových prostorech tvoří. Pakliže vedení coworkingového centra dokáže navázat spolupráci s dostatečně dobrými a prestižními partnery, máme příležitost pěstovat unikátní a velmi osobitý networking. Takřka dennodenně se potkáváme s podnikavými a schopnými osobami, přičemž každá z nich může být potenciálním partnerem v rozvoji našeho podnikání nebo budoucím klientem. A to se již na výsledcích našeho podnikání odrazí.

Jak to chodí v HUB Praha?

Jak tedy konkrétně funguje český coworkingový prostor? Nejlépe bychom to mohli demonstrovat na již zmiňovaném prostoru HUB. Přestože se jedná o poměrně mladý koncept (vznikl zhruba před čtyřmi roky), rychle si našel své příznivce po celém světě.

Hub bychom nejlépe definovali jako spojení plně vybavené kanceláře, internetové kavárny a podnikatelského inkubátoru. Celá koncepce funguje na principu klubového členství - uživatelé tedy platí pouze za čas, který v prostoru v daném měsíci stráví. kdy jeho uživatelé platí za čas, který zde v daném měsíci stráví.

Myšlenka založit HUB vznikla v Londýně - jejím otcem je Jonathan Robinson, který stojí v čele organizace Hub World. Lokálních Hubů je v současnosti 24 a nacházejí se ve 21 městech na čtyřech kontinentech. V Evropě je to například HUB v Bruselu, Amsterdamu, Helsinkách, Stockholmu, Madridu nebo Londýně (zde jsou dokonce dva). Během roku 2010 bude otevřeno přibližně 15 dalších - ve výhledu by se měl počet HUBů rozrůst na 150.

Nedílnou součástí života v HUBu jsou semináře, konference, kulturní akce, přednášky expertů, networkingové akce a další setkání zaměřená na rozvoj těchto oblastí, ve kterých působí členové nebo partnerské organizace. Právě na tuto oblast se prostor zaměřuje velmi aktivně. Samozřejmostí je také možnost pořádat vlastní akci anebo se účastnit některého z četných Mashupů. Ostatně nejlepší bude podívat se na prague.the-hub.net.

Hub lze využít kdykoliv v pracovní dny od 8.30 do 20.30. Ceny jsou účtovány dle počtu využitých hodin - za 100 hodin prostoru měsíčně zaplatíte například 2400 Kč. Kromě sdílených pracovních míst nabízí je pochopitelně možné pronajmout plně vybavené zasedací místnosti s kapacitou 25 lidí, které je možno využít pro školení a prezentace. Pro večerní a víkendové akce je možné pronajmout celý prostor HUBu včetně baru a terasy.

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?