Jak ubránit svou značku? Ochranná známka je základ

10. 5. 2018 | Petr Michl
O své jméno může značka obrazně přijít mizernými produkty a službami, které nabízí zákazníkům. Někdy je ale tato hrozba doslovná. Naučte se, jak tomu předejít.


Jeden z návrhů vizuální identity piva Duck & Dog od Ondřeje Tošenovského a Radka Cíchy. Zdroj: davidgec.cz

Dnes jsme představili případ, kdy rajhradskému pivovaru Beerserker vařícímu mimo jiné piva Duck & Dog tak trochu vypálilo rybník Vinařství Veselí nad Moravou. A to tím, že si podal jeho spoluvlastník žádost o ochrannou známku na název Duck & Dog a poté přišlo i víno se stejným jménem.

Podobné spory bohužel nejsou ojedinělé. Petra Dolejšová z advokátní kanceláře eLegal upozorňuje například na spor o podobnost ochranných známek McCafé a MACCOFFEE. Spor o ochrannou známku vedla v našem prostředí například Podravka proti značce Kucharek (respektive společnosti Pěkný-Unimex) prodávané v Polsku, jeho předmětem byl obal Kucharka napodobující styl obalu Podravky. V roce 2016 Podravka tento soud definitivně vyhrála.


Zdroj: iDnes.cz

V dalších řádcích se tak budeme snažit vysvětlit, jak podobným sporům zabránit, respektive, jak v nich svou značku ochránit.

Ochrana značky 101

Petra Dolejšová na konferenci GDPR v marketingu. Autor: Jirka Chomát

Máte značku bez jakékoliv právní ochrany. Jak to změnit? Petra Dolejšová doporučuje, abyste se nejprve zamysleli nad tímto: 

  • V jaké oblasti a na jakém území chci mít v budoucnu svůj brand vybudován?
  • Bude založen na jménu? Vizuále? Obojím?
  • Není na trhu už něco podobného? Pokud ano a ochranná známka není registrovaná, stojí mi to potom za ty nervy hádat se o to, kdo byl první, na jakém území a kdo je známější?
  • Udělal jsem si průzkum i na trhu okolních států? Když se mi bude dařit v podnikání a budu chtít do zahraničí, nezastaví mě tam jejich značka?

Institucí, kde budete primárně další ochranu značky řešit, je Úřad průmyslového vlastnictví. Základním instrumentem je přitom registrace ochranné známky. 

Stačí pojistit ochrannou známkou název značky, nebo je potřeba i vizuál?

Předchozí příklad sporu Podravky naznačuje, že lze mít ochrannou známku na jméno, ale i na vizuální aspekty značky. Je nutné vždy žádat o obojí? V první řadě je potřeba myslet dopředu – značka si musí uvědomit, co chce – jestli mít sílu brandu v rámci vizuálu, nebo názvu, nebo obojí – podle toho je potřeba rozhodnout, kterou cestou se vydat," odpovídá Petra Dolejšová a dodává:

Loga doporučuji určitě registrovat. Pokud ho člověk zapomene zaregistrovat, potom se dá zachránit pouze cestou ochrany pomocí autorských práv („vy jste mi vykradl autorské dílo“). V tom případě je ovšem velmi těžké určit hranici mezi legální inspirací a nelegálním vykradením díla.

Lze se spoléhat, že se brand stane tak kvalitním a známým mezi lidmi, že vám ochranu zajistí toto. V takovém případě můžeme mluvit o všeobecně známé ochranné známce s dobrým jménem" — ta požívá velkou ochranu, ale musíte prokázat, že váš brand nabyl sílu na trhu, což je obtížné. Doporučuji proto registraci nezaspat." 

Pro žádost o ochrannou známku pro název i vizuální aspekty značky je jednoznačně odbornice na právní ochranu značek a český a evropský známkový zástupce, Jindra Šulcová. Ta tvrdí:    

Když má značka zajímavý vizuál, jednoznačně doporučuji kromě registrace slovní ochranné známky (názvu značky) i registraci loga nebo nosného vizuálu. Dokonce někteří poradci doporučují registrovat logo ve stupních šedi a dále v konkrétním barevném provedení. K tomu se přikláním méně často, ale jsou situace, kdy je to podle mě naprosto na místě."

Pomůže i zápis názvu značky do obchodního rejstříku

Pokud chcete chránit jen název, je dle Petry Dolejšové dobrou cestou jednak zápis do obchodního rejstříku právě pod tímto názvem a jako jistotu registrovat ochrannou známku. Záchrannou brzdou je právě proces registrace, ale ochrannou známku lze zvrátit i po registraci – prokazuje se, že neměla být nikdy registrována (že třeba zasahuje do autorských práv, parazituje na jménu, je proti tzv. dobrým mravům apod.).

Kolik registrace ochranné známky stojí


Jindra Šulcová na svém semináři Braň svou značku

Správní poplatky za českou národní ochrannou známku začínají na 5 000 Kč. Naprostá většina přihlášek se do základního poplatku má šanci dostat. Správní poplatky za ochrannou známku EU začínají na 850 eurech. Čím širší rozsah výrobků a služeb potřebujete ochránit, tím víc platíte na správních poplatcích.

Existují balíčkové služby jako Patentoid, které vám pomohou s tím, když máte vše připravené a zmapované. Mnohdy se ale může vyplatit více individuální přístup. Dle Jindry Šulcové není ani ten finančně nedostupný:

Náklady na právní zastoupení jsou hodně variabilní. Od pár tisíc po pár desítek tisíc korun. Záleží na tom, co od toho právníka očekáváte. Jestliže vám stačí prosté splnění úkolu podat přihlášku toho a toho označení pro ten a ten seznam výrobků a služeb, pak se určitě budete pohybovat na dolní hranici nákladů právního zastoupení. Jestli ale chcete opravdové poradenství, v rámci kterého právní poradce kombinuje právní služby s prací business konzultanta, který vás nenechá udělat chybu, nemůžete čekat, že to bude stát pár korun."

Je dost možné, že budete pro jednu značku potřebovat ochranných známek víc

Jedna přihláška pokrývá jen jedno označení. Když potřebujete ochránit více druhů označení, musíte to udělat odpovídajícím počtem přihlášek ochranných známek.

Přihlašovatelé zejména u ochranných známek jsou v tomto směru hodně kreativní a snaží se vmáčknout do jedné přihlášky x označení najednou, ale podle mě to jsou vyhozené peníze. Skutečnou ochranu více označení najednou tím nezískají a je otázkou, jestli tím získají ochranu alespoň něčeho..." varuje Jindra Šulcová před přílišnou snahou o šetření a dodává, že existují i další cesty, jak se chránit alespoň nějak:

Když nemáte rozpočet na podávání 10 přihlášek ochranných známek, můžete využít dalších možností ochrany vizuálu. Uložit dílo u Dilia ještě před tím, než jej zveřejníte, stojí pár korun a může pomoct."

Odkazuje tím na Divadelní, literární, audiovizuální agenturu (DILIA), jejíž web nejdete zde.

Starost o značku bohužel vyžaduje i aktivní monitoring a ochranu

Pivovar Beerserker měl štěstí alespoň v tom, že dokázal reagovat na žádost o udělení ochranné známky pro značky Duck & Dog a DUCK AND DOG námitkou v tříměsíční lhůtě od jejich zveřejnění. Dle vyjádření mluvčího Úřadu průmyslového vlastnictví, Josefa Dvornáka, tato instituce při přijetí žádosti kontroluje jen formální stránku věci a to, zdali nebyla již totožná ochranná známka udělena. Nikterak aktivně nezkoumá situaci na trhu a neoslovuje značky, které by mohly být udělením určité ochranné známky poškozeny.

Potenciálně poškozená strana, která nestihne podat námitku, může později podat návrh na prohlášení ochranné známky za neplatnou. V tom případě už hovoříme o něčem, co se bude pravděpodobně táhnout několik let.

Jindra Šulcová na závěr dodává: Všechno je o aktivitě, jakmile odložíte ochranu značky na neurčito s tím, že se vám žádný spor nestane, podřezáváte si pod sebou větev."

Kam dál? 



Pokud jste tak již neučinili, připomeňte si případ pivovaru Beerserker v článku Spor o značku aneb Jak zneužili kachnu a psa.

Štítky dokumentu: Budování značky Legislativa

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: