Retail Summit 2017: Jak in-store analytika pomáhá optimalizovat provoz prodejen

22. 2. 2017 | Kateřina Tauchenová
IoT může retailerům poskytnout užitečná data, která jim pomohou zvednout své tržby. I o tom, jak sběr dat probíhá, se mluvilo na letošním Retail Summitu.

Metody Internet of Things postupně pronikají do mnoha oblastí, a to včetně retailu. Jejich praktické využití by ale nebylo možné bez vhodných analytických nástrojů. Jedním z nich je systém Pygmalios, jehož fungování na konferenci Retail Summit 2017 vysvětlil partner společnosti Pygmalios Tibor Tabery

„In-store analytika jsou data nad transakčními daty. Právě transakční data jsou to, podle čeho se retaileři dennodenně rozhodují. My se ale díváme na to, co můžeme v prodejně vidět kromě těchto transakčních dat,“ vysvětlil Tabery.

Tibor Tabery na Retail Summitu 2017. Autor: Blue Events

Díky nástroji Pygmalios, který k měření využívá signál Wi-Fi vysílaný mobilními telefony,  mohou retaileři měřit pohyb zákazníků, konkrétně:

      • Traffic – kolik lidí z ulice se stane návštěvníky

      • Průměrný čas nákupu

      • Trend nových a vracejících se zákazníků

      • Jaká část zákazníků jedné prodejny nakupuje i v jiné prodejně – třeba když jednu položku nedostanou v jejich oblíbené prodejně


A mohou analyzovat také chování zákazníků, tedy:

      • Jak dlouho trvá průměrný nákup, trasa (jakou vzdálenost ujde) a rychlost nákupu

      • Ve které zóně je nejvíc lidí a ve které jsou nejdéle

      • Kolik lidí navštíví vybrané kategorie

      • Směr pohybu zákazníka

      • Chování a rozhodování na křižovatkách


Všechna tato data mají praktické využití. Například z údajů o „potenciálu chodníku“ lze vyčíst příležitost prodloužit otevírací hodiny.

Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho

 

„Jak vidíme na tomto grafu, právě tento obchod má špatně nastavené otevírací hodiny. Zatímco prodejna se v 17 hodin zavírá, potenciál chodníku je vysoký ještě dvě hodiny poté,“ popsal Tabery.

Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho

 

Zajímavá jsou i data o konverzi návštěvníka na zákazníka, tedy o reálné konverze v offline obchodě. Jinými slovy řečeno, retaileři mohou díky tomuto nástroji zjistit, kolik lidí z těch, kteří do obchodu přišli, nakonec opravdu nakoupili, a z toho vyčíst, kolik obchodních příležitostí nedokázali naplno využít.

„Retailer si může dát do korelace návštěvnost a zalidněnost ve stejných časových úsecích. Všimněte si, že návštěvnost a zalidněnost se v tomto případě ve stejném časovém úseku pohybují úplně v jiném cyklu,“ vysvětlil graf Tabery. „To je jasná zpráva o tom, že obslužný úsek – a je jedno, jestli to byla přepážka v bance nebo pokladna v obchodě – nestíhala v tom okamžiku nápor zákazníků,“ dodal.

Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho

 

Užitečná data nástroj poskytuje i v oblasti dat o chování zákazníků, kdy dokáže mimo jiné změřit návštěvnost konkrétní zóny nebo kategorie zboží v konkrétním období a prodejně. Získané výsledky jsou pak využívané právě při výše zmíněném remodelingu prodejen – tedy při plánování rozestavění zón.

Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho


Pygmalios analyzuje také směr pohybu návštěvníka v prodejně a jeho chování na křižovatkách. Právě pohyb zákazníků na konkrétních místech retailery velice zajímá. Dokáže sledovat, ze které strany zákazník na dané místo přichází a kam z něj odchází, a podle toho určit atraktivnosti zóny. Tato data pak hrají důležitou roli například při umisťování palet s akčními nabídkami.

Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho


„IoT dokáže retailerům poskytnout mnoho důležitých a užitečných dat, která jim mohou pomoci zvednout své tržby. V žádném případě ale nemohou čekat, že pouhá implementace takového nástroje je dostane z červených čísel,“
uzavřel Tabery.

Kam dál?

Pokud jste si ještě nepřečetli první část reportáže z Retail Summitu 2017, napravte to. Internet of Things začíná hrát významnou roli i v obchodech, do kterých chodíte, například v Lidlu a Makru.

Štítky dokumentu: Podpora prodeje Reportáže
Sdílejte tento článek:
Podobné články: