Americká média a technologické značky – souboj Applu a Googlu

7. 10. 2010 | Handl Jan
Zajímá vás, jaké značky se nejčastěji objevují v amerických médiích? O největší mediální pozornost se dělí Apple a Google – o těchto gigantech se píše častěji kladně. Následují Twitter a Facebook, v závěsu zůstává Microsoft. Ostatní mají smůlu, média jim věnují jenom zlomky prostoru.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Zajímá vás, jaké značky se nejčastěji objevují v amerických médiích? O největší mediální pozornost se dělí Apple a Google – o těchto gigantech se píše častěji kladně. Následují Twitter a Facebook, v závěsu zůstává Microsoft. Ostatní mají smůlu, média jim věnují jenom zlomky prostoru.

Výzkum americké organizace The Pew Research Center potvrdil, že se Spojených státech jsou mezi oblíbenci médií na prvních místech Apple a Google. Společnost Apple, které je pouhých 34 let, si za loňský rok připsala zajímavý primát. Stala se nejzmiňovanější technologickou firmou v amerických tištěných médiích a podobně je to třeba i v televizích. Veřejnost a koneckonců i média se na Apple dívají pozitivně, a to hlavně díky populárním produktům a skvělému PR. Za období červen 2009 – červen 2010 se celých 15 % technologických článků týkalo Applu, na druhém místě skončila společnost Google. Ta zaznamenala 11 %, následovaly Twitter se sedmi procenty, Facebook (5 %), Microsoft (3 %). Dále se umístily společnosti, které posbíraly nejvýše desetiny procent z celkového mediálního pokrytí.

Sociální sítě mezi prvními čtyřmi

Zajímavé je, že Apple a Google následovaly Twitter a Facebook, tedy poměrně mladé sociální sítě. Twitteru pomohly zmínky v souvislosti s protesty v Iránu v létě loňského roku. To na Facebook se novináři zaměřovali kvůli službě jako takové. Jak již bylo řečeno, Apple funguje tři desítky let, Google deset let a dvojice sociálních sítí ještě kratší dobu. Přesto za sebou nechala první čtyřka takové molochy, jako je například Microsoft nebo CitiBank či AT&T. Novináři jsou nejspíše rádi “in” a zajímají se o nové věci, které souvisejí s novými službami a produkty. Trochu zvláštně působí pouhá 3 procenta Mcrosoftu. Před několika lety šlo o nejdůležitější technologickou firmu světa, ale jak se zdá, nyní si novináři vybrali jiné koně. Psát o Microsoftu není rozhodně mainstreamovou záležitostí. Kdyby se o impériu Billa Gatese nepsalo v souvislosti s námluvami s Yahoo ve věci použití vyhledání pomocí Bingu, nedočkali by se čtenáři amerických novin ani těch slabých tří procent.

Ještě hůře než Microsoft dopadly další známé firmy, například Amazon, Best Buy nebo zmíněné Yahoo. Tito významní hráči amerického trhu nezaznamenali ani jedno procento, a to ani dohromady.

Co novináře na Applu a Googlu zajímá?

A jak se vůbec psalo o Applu? Více než 40 % článků hodnotilo produkty Applu jako inovativní a hodně kvalitní. Další čtvrtina článků se zmiňovala o tom, jak moc loajální má Apple fanoušky a zákazníky. Samozřejmě se neobjevovaly pouze kladné ohlasy, 17 % článků poukazovalo na fakt, že produkty Applu nejsou bez chyb a že jsou přeceňované. Skoro desetina článků obsahovala informace o tom, že Apple má svoje produkty pod přílišnou kontrolou.

V případě Googlu také dominovaly kladné ohlasy. Služby Googlu byly označovány za inovativní a hodně kvalitní dokonce dvakrát častěji, než produkty a služby Applu. V případě operačního systému pro mobilní zařízení bylo často zmiňováno, že iPhone neumí multitasking, kdežto telefony a Andriodem ano. Čtvrtina článků o Googlu vyzdvihovala fakt, že vyhledávač činí pobyt na internetu jednodušším a i přístup k obsahu je díky výsledkům vyhledávání komfortnější. Ve dvaceti procentech se ve článcích o Googlu psalo o tom, že má společnost příliš mnoho informací, které vlastně ani nepotřebuje. Kauza, při které se poskytovatelé obsahu ohrazovali, že jim Google vlastně krade články, se objevila ve dvou procentech článků o Googlu.

Technologie média zajímají

Technologie se v amerických médiích určitě dají značit za globální a nosné téma. Dvě pětiny z titulních článků se zabývaly problematikou, která přesahovala hranice Spojených států amerických. Jako příklad mohou sloužit zmíněné protesty v Iránu, šlo o globální téma spojené s technologiemi v podobě Twitteru. Za téma roku si vybrala americké média problematiku psaní textových zpráv při řízení auta. The New York Times se dokonce za zpracování této tématiky dočkaly Pulitzerovy ceny. Další velmi propíraná témata byla uvedení iPhonu 4 na trh, protesty v Iránu a Apple iPad. Je vidět, že Apple válcuje konkurenci i v žebříčku jednotlivých témat.

Média samozřejmě vysílají směrem ke čtenářům také nejrůznější obecná sdělní. Mezi pozitivními zprávami o technologiích dominovalo sdělení “technologie náš život činí produktivnějším”, naopak nejčastějším negativním sdělením bylo “internet není bezpečný”. Tato sdělení se táhnou technologickými články jako červená nit. Velmi zajímavý je fakt, že zprávám o technologiích dominují dva velcí hráči na trhu, následovaní sociálními sítěmi. Ostatní giganti jsou o řády pozadu. Ta největší média nemají chuť informovat své konzumenty o problematice, která je podle jejich názoru nezajímá. Američané se tedy pořád dokola brodí informacemi o Applu, Googlu, Twitteru a Facebooku. Ostatní firmy mají tak trochu smůlu, nejsou prostě na špičce zájmu médií a tím pádem i tak trochu mimo zájem veřejnosti.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?