Recenze: Steve Jobs – Konfigurace vnitřního já

5. 4. 2012 | Petr Michl
Komiks o Jobsově pouti za poznáním zen buddhismu, síle jednoduchosti a dokonalém designu.

Forbes má za sebou nespočet publikací mapujících úspěch významných podnikatelů, mezi ty vskutku revoluční patří jistě Steve Jobs. Jeho osobnost byla natolik komplexní, že se ji nepodařilo obsáhnout ani v jeho více než zdařilé 600 stránkové biografii od Waltera Isaacsona. Kniha Steve Jobs – Konfigurace vnitřního já (v originále The Zen of Steve Jobs) je 80 stránkovým komiksem mapujícím pouze vztah mezi Jobsem a duchovním zen buddhismu jménem Kobun Chino Otogawa. Jejím autorem je Caleb Melby, ilustrace vytvořil tým slavného grafického studia JESS3.

 

Kobun Chino Otogawa emigroval z Japonska v 70. letech. Už tehdy se s ním setkává Jobs a padnou si téměř okamžitě do oka. Kobun byl nekonformní, i jeho emigrace byla vyústěním odmítání tradičních buddhistických zvyků a autorit. I později pak byl odpadlíkem, který promlouval v Kalifornii ve svatostánku připomínajícím garáž, s gustem pojídal zmrzlinové poháry v Denny’s a z buddhistického učení vylučoval zbytečné obřadnosti, které odváděly od skutečné podstaty.

Kobun v sobě nesl vášeň pro buddhismus podobně jako Steve Jobs pro design a počítačové technologie. Právě vnitřní zápal a jakési odpadlictví od středního proudu je spojovalo a díky tomu byly v kontaktu desítky let. Kniha se soustředí na jednotlivé etapy jejich vztahu a nechronologicky přeskakuje z jedné do druhé. V orientaci mimo změny vzezření postav pomáhá i jiný odstín monochromatických barev, v nichž jsou ilustrace vyvedeny. Mezi jednotlivými etapami září jako ta nejdůležitější druhá půlka osmdesátých let. V roce 1985 byl Jobs vyhozen ze společnosti Apple a poté se zajímal o zen buddhismus nejintenzivněji. Již nikoliv ze zvědavosti mladého rebela ze 70. let, ale z touhy po pochopení učení a dokonalosti. Díky tomu se také jednalo o období nejintenzivnějších kontaktů mezi Kobunem a Jobsem. Jobs z něj pak také čerpal při vývoji nejúspěšnějších produktů Applu, kdy byly jednoduchost ovládání a čistý design stavěny nadevše.

 

Komiks se zaměřuje na vzájemné rozmluvy mezi oběma osobnostmi. Pomíjí to, že Kobun byl člověkem, který oddal Jobse s Lauren Powellovou. Pracovní sféra Jobsova života je také nastíněna jen několika milníky. Nic není řečeno o neúspěchu počítačů Macintosh, Jobsově rozporu s Johnem Sculleyem a okolnostech jeho odchodu z Applu v roce 1985. Ve výše zmíněné nejintenzivnější fázi se také nedozvídáme mnoho o jeho tehdejší společnosti Next. Kobun není zmíněn jako její „spirituální guru“, jímž byl. Úspěchy Pixaru jsou zmíněny několika větami o filmu Toy Story. Není dán ani prostor převzetí Next Applem v roce 1996. Ocitáme se pak až v zasedací místnosti v roce 1997, kde Jobs strhá dosavadní strategii a přes odpor všech prosadí 1 přístroj na 1 produktovou řadu. Podobně v roce 2000 oslavuje jednoduché ovládací „kolečko“ u iPodu. Nejpozdějším „vstupem“ je pak tisková konference v létě 2011 představující plán vybudování supermoderního kruhovitého sídla Applu (odbude se již na straně 11).

 

Celá kniha je spíše o Jobsově poznávání a interakci dvou v něčem velmi stejných a v něčem totálně odlišných osobností. Zcela jiné jsou jejich přístupy k životu. Kobun hledá smíření v sobě sama, v plnohodnotném životě s rodinou. Jobs je oproti tomu spalován touhou po dokonalosti, nikdy není spokojený a při prosazování jeho vize mu jsou názory či emoce jiných ukradené. V knize není tento rys povahy zobrazen v takových podrobnostech jako v Isaacksonově biografii. Je spíše ukázáno, že se Jobs s Kobunem vídal především v době, kdy byla jeho kariéra dole. Při opětovné cestě vzhůru své kontakty omezoval a na výsluní se pak s ním již vůbec nestýkal. Přesto mnozí považuji období, kdy byl Kobun Jobsovým skutečným přítelem a učitelem, za jedno z nejdůležitějších pro budoucí úspěch společnosti Apple a Jobse jako technologického inovátora.

 

Steve Jobs – Konfigurace vnitřního já
Autor: Caleb Melby, JESS3
Počet stran: 80
Recenzní výtisk poskytla s. Albatros Media


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?