Masarykova univerzita má nový vizuální styl od Studia Najbrt. Odkazuje na funkcionalismus

8. 12. 2017 | Petr Michl
Strohá ruka Studia Najbrt vetkla do nové vizuální identity Masarykovy univerzity svůj minimalistický rukopis. Jak se vám líbí?



Nové logo a na to navázaný jednotný vizuální styl začne během příštího roku postupně zavádět brněnská Masarykova univerzita. Škola si ho nadělí k blížícímu se 100. výročí, které připadá na 28. leden 2019. Ve výběrovém řízení na dodavatele loga vyhrálo pražské Studio Najbrt, které uspělo s návrhem odkazujícím k funkcionalistické tradici. Nový vizuál stojí na zcela novém písmu a logu Muni provedeném právě v tomto písmu.

Univerzita mění tvář po mnoha letech, předchozí logo tvořené písmeny M a U obkroužené latinským nápisem Universitas Masarykiana Brunensis používala od roku 1990. Rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek k tomu řekl:

 „Současné logo vznikalo ve spěchu a je poplatné době, kdy se mnohé vysoké školy prezentovaly značkami ve tvaru pečeti, i když to v řadě případů nemělo žádnou historickou souvislost. Ke 100. výročí potřebujeme takové logo, které bude prezentovat moderního ducha a charakter naší univerzity, jako je důraz na funkčnost a efektivitu, ale i sebevědomí a odvaha hledat nová řešení.“



Původní logo Masarykovy univerzity

Vítězné Studio Najbrt vzešlo z dvoukolového výběrového řízení. Univerzita nejdřív oslovila přední studia v oboru a nadějné mladé tvůrce, kteří dodali návrhy, z nichž porota vybrala dva pro další rozpracování. Účastníci soutěže dostali za úkol vytvořit základní logotyp, grafické zpracování názvu Masarykova univerzita, navrhnout barevnost, písmo a celý systém fungování jednotlivých prvků. Desetičlenná porota složená z odborníků na design, zaměstnanců a studentů univerzity nakonec vybrala právě Studio Najbrt, u jehož návrhu hodnotitelé ocenili hlavně celkovou myšlenku a propracovaný systém aplikací.

Koncept nového vizuálního stylu stojí na písmu a logotypu Muni. „Vychází z myšlenky funkcionalismu, meziválečné doby a ideálů, které si s nimi spojujeme. Myslíme si totiž, že se překrývají i s hodnotami Masarykovy univerzity. Proto je vizuální styl účelný a jednoduchý,“ vysvětlil Aleš Najbrt.

Totéž platí také pro originální monospace písmo, v němž každý písmový znak zabírá stejný prostor, což odkazuje na rovnost příležitostí a demokratičnost, jež jsou také doménou akademického prostředí.

 



Jednotlivé prvky vizuálního stylu začne univerzita postupně aplikovat od března příštího roku. První diplomy s novým logem dostanou studenti promující v říjnu.

Velký přehled aplikací nové vizuální identity si prohlédněte níže.

Tip redakce:

Každá změna vizuální identity (povedená i nepovedená) vyvolává emoce. Tato dokázala přinést i inspiraci některým studentům, absolventům i stávajícím pedagogům, kteří v sociálních médiích prezentovali své humorně zamýšlené alternativní návrhy ještě před oficiálním uvedením práce Studia Najbrt. Rozhodli jsme se zde část z nich zachytit. Nechybí u nich totiž ani to nejdůležitější na draze prodané práci grafika: příběh.

Odborný asistent na Katedře politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity specializující se na politický marketing, Miloš Gregor, vytvořil velmi mladistvé logo zahrnující dle jeho slov i hravost a dravost.


Zdroj: Miloš Gregor / Facebook

Navíc to v sobě nese něco typicky brněnského, českého: většina lidí, když se bude chtít dostat do Brna, pojede po D1. Jako já při tvorbě tohoto loga," odkazuje Gregor na strohé a nekompromisně vertikální pojetí posledního písmena.

Bohatší způsob vyjádření zvolil jeho kolega z Katedry politologie Otto Eibl, který ke svému návrhu říká: Šel jsem tradičnější cestou. Chtěl jsem tam dostat masarykovskou tradici a člověka. Však univerzita je hlavně o lidech, kteří ji tvoří." Přitom ale zdůrazňuje, že je s novou vizuální identitou vlastně spokojený a nemyslí svůj výtvor nijak jinak než jako humornou hříčku. 


Zdroj: Otto Eibl / Facebook

S z našeho pohledu nejkonzistentnějším dílem ale přišla copywriterka (a také absolventka Katedry politologie) Tereza Krištofová. Nechala se přitom prý inspirovat designem (čepice) zmijovky. Logo odkazuje na moravské tradice a brněnský funkcionalismus.


Zdroj: Tereza Krištofová / Facebook

Uvítáme, když nám pošlete vaše další návrhy na e-mail redakce@m-journal.cz. 

Kam dál?

Změnu vizuální identity podstoupila před časem i jiná významná brněnská univerzita.

Podívejte se na to v článku VUT v Brně rebranduje. Tenké linie střídá písmeno T.  

Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: