Tablety znamenají novou šanci pro byznys

14. 4. 2011 | Jan Handl
Neustále hledáme nové příležitosti, analytická společnost Gartner upozorňuje na vysoký potenciál tabletů, zároveň ale dodává, že je třeba stanovit nové přístupy, nejen technologické, ale i obchodní.

Neustále hledáme nové příležitosti, analytická společnost Gartner upozorňuje na vysoký potenciál tabletů, zároveň ale dodává, že je třeba stanovit nové přístupy, nejen technologické, ale i obchodní.

Šéfové IT oddělení si podle společnosti Gartner velmi dobře uvědomují, jakých chyb se dopustili po masivním rozšíření chytrých telefonů. Nedokázali plně využít jejich potenciál a tyto moderní a drahé telefony byly spíše používány k označování statusu zaměstnance, šlo o nákladné hračky, které nebyly dostatečně vytíženy. Mobilní aplikace, které mohly přinést konkurenční výhodu, byly upozaděny a nedostatečně využity. Gartneři varují před tím, aby se něco podobného nestalo také v případě nasazení tabletů do firem. Prvním krokem rozumného využití tabletů by měl být základní úvaha, zda určitý pracovník toto zařízení vůbec potřebuje a zda ho využije. Bezhlavý nákup tabletů pro všechny pak nelze označit jinak než plýtváním  a pořízením nákladných hraček, které nejsou k ničemu jinému, než podtržení faktu, že na to firma prostě má. Nyní je ten správný čas k uvažování o pořízení tabletů a aplikací k získání náskoku oproti konkurenci.

Očekávání veřejnosti směrem k tabletům je mnohem větší, než pouhé obdivné sledování nárůstu prodaných kusů. Analytici společnosti Gartner přitom odhadují, že v letošním roce bude prodáno asi 69 milionů tabletů. A to je zatím jenom velmi malý podíl ze všech mobilních zařízení, které umějí spouštět aplikace. Vedou stále chytré telefony, které jsou v dnešní době standardním vybavením manažera. Samotný tablet je jenom vrcholem ledovce, další výdaje samozřejmě přináší příslušenství a hlavně software. Tablety jsou novou šancí, jak přistupovat k IT vybavení, následují ve vývoji notebooky a chytré telefony a v některých případech je mohou i nahradit.

Právě iPad, nejprodávanější tablet, se stal oblíbeným pomocníkem šéfů velkých firem, politiků a celebrit. Přijde jim praktický, jednoduchý a zaujal i ty lidi, které jste před tím s počítačem či chytrým telefonem neviděli. Apple mpřinesl se svým tabletem uživatelům úplně novou zkušenost z používání zařízení tohoto typu z vlaku, parku, kanceláře či obchodního jednání. O novém přístupu ke sledování médií ani nemluvě. Kromě toho všecho je vlastnictví iPadu opravdu imageovou záležitostí, tedy tím, na co zpočátku hřešily nedostatečně využívané chytré mobilní telefony. Velké firmy se samozřejmě musejí na nástup tabletů připravit, jde o to, aby je podporovaly používané systémy  a aby byly kompatibilní se vším, co zaměstnanec musí při své práci používat. IT manažeři by rozhodně neměli proti nasazení tabletů bojovat, spíš jde o to, aby dokázali využít jejich potenciál v případech, kdy to má smysl.Důležité je, aby IT oddělení mělo na d tablet kontrolu, tak jako kontroluje chytré telefony a notebooky. A to může být samozřejmě problem, protože tablety nebyly nejspíše původně plánovány pro velké korporace, ale spíše pro zábavu jednotlivců. Ty firmy, které implementovaly do svých system iPhony, už vědí, co to obnáší a s přijetí iPadů do svých vnitřních struktur nebudou mít tolik práce.

Gartneři uvádějí, že tablet nelze z pohledu IT oddělení firem srovnávat s notebook nebo chytrými telefony, ale jde o kombinaci obojího. Nejde tedy o “lepší telefon” nebo “lepší notebook”, ale o novou kategorii zařízení, které může být efektivně používáno k práci. Ve srovnání s notebookem je tablet flexibilnjší a stale k dipozici, bez dlouhého čekání na naběhnutí systému. Jsou rychlejší a mají větší výdrž bateriie, o rozměrech a hmotnosti ani nemluvě. Tablety slouží k prezentování obsahu, který je obvykle vytvořen na běžném počítači, tak je třeba k jejich používání přistupovat. Zaměstnanec před den běhhá po schůzkáh, prezentuje a dělá si poznámky, případně rychle vyřizuje e-maily. To vše na tabletu. Po návratu do kanceláře zapíná notebook, zpracovává data a připravuje si obsah k prezentacím na přístí den, ty zase proběhnou na tabletu. Pokud je scénář podobný tomuto, je více než vhodné tablet na cestách používat, je to jednoduché a praktické.

Tablety se hodí pro obchodní týmy, a to nejenom kvůli příjemným možnostem prezentace, ale také pro sdílení nabídek a prezentací. A tím to nekončí – pokud je na to připraven vnitřní system pro řízení vztah se zákazníkem, je velmi příjemné aktualizovat ho právě z tabletu. Stejné je to s rychlým zadáváním objednávek do system a jejich prohlížení či aktualizace. O následující analýzy obchodních výsledků, prohlížení tabulek a grafů, které systémy tvoří, ani nemluvě. Hodně se také hovoří o využití tabletů v nemocnicích, lékaři a personal si je pochvalují kvůli praktičnosti používání. Vše musí být podloženo hvalitními a užitečnými aplikacemi, ve většina případů vyvíjených na míru pro danou firmu nebo odvětví. Lékaři za pomoci tabletů mohou pacientovi lépe prezentovat diagnózu a výsledky léčby.

V obchodech je možné používat aplikace, které umožní vidět zákazníkovi, jak mu sluší určité oblečení, aniž by si ho musel zkoušet. Vše šetří čas, aplikace “vyzkouší” deset svetrů za minutu, v reálu by to trvalo hodinu. Výzkumníci, kteří oslovují respondenty s prosbou o data na ulicích, mohou díky tabletu pracovat lépe, rychleji a efektivněji, navíc bez chyb. Nepotřebují tužku a papít a poté přepisovat odpovědi do elektronické podoby pro další zpracování. Možností je skutečně hodně, v každém odvětví se dají najít možnosti využití. Což ale neznamená, že by měli mít tablet úplně všichni zaměstnanci, ale jen ti, kteří ho využijí. Tablety podle odborníků nevytlačí ani notebooky, ani mobilní telefony. Z tabletů se nikdy nebude primárně telefonovat, ani u nich nebudeme trávit celé dny v knceláři.Své využití si ale samozřejmě najdou, a to nejenom v rukou lidí, kteří si je koupí ze svého, ale můžeme počítat s jejich rychlým začleněním o firemních IT struktur. Společnost Garnet závěrem uvádí, že Apple se svým iPadem jenom těžko najde v nejbližší době významnou konkurenci a jeho dominance na trhu tabletů bude trvat. Je tu mnoho výhod, mezi nimi hlavně obrovské množství aplikací pro všechny obory a chuť vývojářů vytvářet aplikace na míru.
 

Sdílejte tento článek: