Jak Nintendo mění zaměření své značky

10. 11. 2015 | redakce

Všichni si jistě pamatujeme klasiky typu Game Boy nebo Nintendo DS. Spousta lidí je dodnes používá jako herní konzoli číslo 1, která překonává mobilní telefony a tablety. Na druhé straně stojí odpůrci tohoto názoru, kteří tvrdí, že hry na mobilu se hrám na starších verzích herních konzolí vyrovnají nebo je dokonce i předčí. Ať tak či onak, faktem zůstává, že Nintendo se chystá vstoupit na trh se hrami pro mobilní telefony.

V září tohoto roku Nintendo oznámilo, že poprvé v historii společnosti vydají hru určenou výhradně pro uživatele mobilních telefonů. Ta ponese název Pokémon GO! a bude se ubírat směrem multiplayerové hry, která bude využívat augmentované reality (AR) a lokalizačních údajů, díky kterým budou moci hráči Pokémony chytat, bojovat s nimi a obchodovat v reálném světě.

Bude se jednat o vůbec první hru pro mobilní zařízení, která bude Nintendem, jakožto vlastníkem společnosti Pokémon, vydána. Počátkem tohoto roku, dnes již zesnulý, prezident společnosti Satoru Iwata oznámil novou strategii podniku, která se má soustřeďovat na vývoj herních novinek pro mobilní zařízení. Oznámil také začátek spolupráce se společností DENA, jež se zabývá vývojem mobilních her. Cílem spolupráce je vytvoření celkem pěti nových mobilních aplikací.



Zajímavostí je fakt, že to není poprvé, kdy Nintendo změnilo politiku a strategii své značky. V roce 1889, kdy byla společnost založena, ještě videohry ani zdaleka neexistovaly. Společnost Marufuku byla primárně založena jako výrobce herních karet. V roce 1951 se pak přejmenovala na Nintendo Playing Card. Vzhledem k rozvoji společnosti nakonec upustili od sousloví playing cards” a roku 1963 se stali společností s názvem Nintendo.

Nyní působivý vzestup mobilního hraní napříč celým světem přesvědčil vedení společnosti k další změně podnikové strategie. Dle zprávy časopisu Fortune mají v roce 2015 celosvětové tržby v kategorii „mobile gaming“ dosáhnout výše 30,3 miliardy dolarů, což překoná odhad celkových tržeb herních konzolí (26,4 miliardy dolarů). S pokračujícím růstem prodejů mobilních zařízení tento růst bude pokračovat pravděpodobně i v roce 2016 a dále.

 

Ostatní společnosti, které míří do mobilu

Nintendo není zdaleka jedinou firmou, která se snaží využít potenciálu mobilních telefonů. Electronic Arts, která je známá pro tituly jako FIFA, Madden nebo Real Racing, je také příkladem značky, která se úspěšně etabluje i v tomto segmentu. Mobilní varianta fotbalového titulu FIFA zaznamenala miliony stažení po celém světě, další úspěšnou mobilní verzi představuje i Tiger Woods PGA TOUR. Pro EA přitom budou mobilní varianty herních titulů čím dál významnější.

Nejedná se pouze o tradiční typy hry, u nichž lze pozorovat nárůst využívání mobilních zařízení. Na základě zprávy poradenské firmy IDC jsou mezi hráči na přenosných zařízeních (mobilních telefonech a tabletech) nejoblíbenější kasíno hry. Pokud budeme konkrétnější, kolem 50% všech hráčů na mobilních zařízeních tvrdí, že si raději zahrají právě tento typ her. Společnosti působící na trhu online kasin rovněž začala s posunem jejich zaměření na mobilních zařízeních.


Dobrým příkladem toho je populární online pokerová herna PokerStars, která začátkem roku 2015 zařadila nové kasino hry jako blackjack a ruletu do seznamu her, které je možné hrát prostřednictvím mobilní aplikace této herny. S představením Poker Stars kasina, a rozvojem nabídky ve formě her pro mobilní zařízení se společnost zaměří na využití svého dobrého jména s cílem zaujmout neustále narůstající počet uživatelů hledající možnosti mobilního hraní.

 

Zbrusu nové Nintendo hry pro mobilní zařízení

Vraťme se zpět k Nintendu a podívejme se na to, jak by měly jejich hry pro mobily vypadat. Nintendo zdůrazňuje, že vstup na trh s mobilními hrami není krokem, který by měl vést k upuštění od produkce her pro herní konzole, ale že se firma tímto způsobem snaží rozšířit svoji produkci a uždíbnout si z již nyní velkého koláče, který je představován zisky z prodeje her pro mobilní zařízení.


Nejde ani o krok, který by znamenal pouhé převedení klasických konzolových her jako Super Mario 64 nebo Donkey Kong do verze pro mobily. To by totiž podle výkonného ředitele Nintenda pana Satoru Iwata nebylo z dlouhodobého hlediska vhodné. Firma by tak sice mohla dosáhnout krátkodobého zvýšení zisků, ale v dlouhodobém horizontu by Nintendo vlastně nenabízelo nic nového a lidé by rychle začali tyto mobilní verze slavných her vnímat pouze jako slabý odvar jejich předchůdců.



Naopak, Nintendo má v plánu produkovat hry nové a neokoukané. Vedení firmy si myslí, že by to mohla být dobrá cesta k tomu, aby se zvýšil odběr také klasických konzolových her. Většina populace ve vyspělých státech totiž používá mobilní telefony, daleko méně lidí však vlastní herní konzoli a mnoho z nich vůbec konzolové hry neznají. Pokud se se hrou typu Zelda nebo Mario člověk seznámí na mobilním telefonu, bude mít pravděpodobně tendenci si hru vyzkoušet i na konzoli a když narazí na reklamu např. na Mario Kart pro Nintendo DS, nebude váhat a hru pro konzoli si zakoupí, protože již má pozitivní zkušenost se hrou s panáčkem Mariem na svém mobilu. Uvidíme, jestli se předpovědi společnosti ukážou být jako správné.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?