10 účinných prvků mobilního marketingu

12. 5. 2011 | Jan Handl
Mobilní marketing neznamená jen mobilní weby nebo aplikace pro mobilní telefony. Klíčových prvků mobilního marketingu je minimálně 10 a stvořit z nich marketingový mix není žádná hračka.

Mobilní marketing neznamená jen mobilní weby nebo aplikace pro mobilní telefony. Klíčových prvků mobilního marketingu je minimálně 10 a stvořit z nich marketingový mix není žádná hračka.

Na blogu společnosti HubSpot (http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/12229/10-Ways-to-Leverage-Mobile-Technology-for-Marketing.aspx) vyšel článek Joea Marcalliniho ze společnosti SteadyRain. Marcallini poukazuje na fakt, že marketéři velmi často podceňují možnosti a varianty mobilního marketingu a přináší přehled deseti nejdůležitějších součástí celkové strategie. Některé z nich jsou běžné, naopak další bývají opomíjeny.

1. „Mobile friendly“ web

Podle výzkumů se v roce 2013 firmy bez mobilních stránek neobejdou, na web bude přistupovat více lidí z mobilních zařízení než ze stolních počítačů nebo notebooků. Tomuto trendu je třeba přizpůsobit vzhled firemních stránek, jinak nebudou návštěvníci webu spokojeni. Mobilní stránky, nebo stránky, které bude možné plnohodnotně prohlížet a ovládat z mobilního telefonu, se stanou nezbytností. Už nyní uživatelé mobilního internetu denně narážejí na velké množství stránek, které si prostě ze svého mobilního zařízení neprohlédnou.

2. SMS zprávy

Textové zprávy se na první pohled mohou zdát jako mrtvá technologie, alespoň co se mobilního marketingu týče. Přesto mají budoucnost, hlavně jako prostředek k připomenutí nějaké události. Mezi jejich výhody patří neagresivita, uživatelé je znají, používají a čtou. Nemusí jít o textové zprávy reklamní, ale třeba připomínací. Tuto formu komunikace velmi často využívají banky a obchodní řetězce. Jde o poměrně konzervativní způsob komunikace, který se právě bankám často hodí jako důležitý kanál pro informace směrem ke klientům. Banky prostřednictvím textových zpráv oznamují svým klientům stav účtu, obchodní řetězce informují o slevách.

 

 3. SMS hlasování

Textové zprávy jsou prostě známou technologií, kterou umí využívat většina majitelů mobilních telefonů. Zvládne je opravdu každý telefon, to z nich činí velmi dostupnou technologii s vysokou penetrací. V jejich případě není potřeba, aby byl telefon chytrý a měl operační systém, což se o některých dalších bodech desatera mobilního marketingu říci nedá. Pokud chce pořadatel nějaké soutěže dostatek hlasů, využije SMS hlasování, příkladem jsou u nás nyní velmi populární talentové soutěže. Mobilní telefon má prakticky každý, takže divákům nic nebrání v hlasování. Kdyby se hlasovalo jenom na internetu, byla by určitá skupina diváků bez možnosti hlasovat. Nezanedbatelný je také fakt, že hlasovací textová zpráva je často za poplatek, celý mechanismus je jednoduchý a odzkoušený.

4. Mobilní obchodování

Mobilní obchodování je segmentem, od kterého se už dlouhé roky očekává obrovský růst, zatím však marně. Nicméně pokud se podíváme na výsledek výzkumu, který uvádí, že 60 % zákazníků kupuje prostřednictvím mobilního telefonu zboží nebo služby (to jsou čísla z USA), je vidět, o jak důležitou část mobilního marketingu jde. U nás je například možné prostřednictvím mobilního telefonu a prémiové SMS koupit DVD. Jde o ten nejtriviálnější příklad, který může být následován například nákupem vstupenky do kina a dalších produktů či služeb. A to je jenom začátek. Pravá exploze přijde, až se rozšíří telefony s technologií NFC (Near Field Communication). Jde o bezdotykovou komunikaci a platební systém, který umožní rychlou a bezpečnou platbu v obchodech vybavených potřebnou infrastrukturou. Použití mobilního telefonu jako peněženky se blíží mílovými kroky. Možná se brzy dočkáme situace, kdy budeme na nákupy vyrážet bez peněženky a platební karty, pouze s mobilním telefonem.

5. Mobilní aplikace

Mobilní aplikace se dají použít téměř na všechno. Tento obor je na výsluní, ne nadarmo se říká, že existují aplikace prakticky na všechno. Firmy i organizace na celém světě tímto způsoben šíří slávu značky a zvyšují zisk. Mohou propagovat nebo prodávat, bavit i vzdělávat. Do mobilních telefonů uživatelů dodávají obsah, ať už hudbu či mapové podklady. Některé platformy nabízejí miliony aplikací (v této oblasti dominuje Apple a nezávislí vývojáři), jiné se potýkají s nedostatkem kvalitních a zajímavých aplikací. Pokud se chce firma blýsknout, nechá si připravit aplikaci na míru. Mobilní aplikace by ale v žádném případě neměly vytlačit mobilní stránky, v některých případech je vhodné zvolit jednodušší řešení. Často je to o rozhodování, zda jít cestou aplikace či mobilního webu, neexistuje univerzální ani doporučené řešení, vše závisí na potřebách zákazníků provozovatele marketingové komunikace.

6. Kupóny

Tento způsob komunikace a marketingového působení je známý mnoho let, všichni známe slevové kupóny. Mobilní technologie ulehčují jejich distribuci, už je není potřeba lovit z poštovních stránek či vystřihávat z časopisů. Marketér j může poslat do mobilního telefonu v nejrůznějších podobách, jako čárový kód, který může po načtení skenerem na místě prodeje nakupujícímu zaručit slevu, nebo jako číselný kód, či obrázek, který prostě nakupující ukáže obsluze. Kupóny mohou být šířeny v SMS nebo MMS zprávách, v aplikacích či na mobilních stránkách. Těžko najdeme vhodnější způsob jejich šíření.

 7. Kódy

Jistě znáte větu „pošlete text SOUTEZ na číslo 123456“. Komunikace prostřednictvím krátkých kódů a jejich posílání pomocí textových zpráv může vyřešit problém se soutěží nebo získáváním prostředků na charitu. Kódy pak mohou být promovány ve všech ostatních médiích, v televizi, v rádiu, tisku či na billboardech. Kód je jednoduchý, unikátní a nese v sobě i základní informaci o akci.

8. QR kódy

Jde o marketingový hit, QR kód v obě může ukrývat informace či odkazy na různý obsah. Uživatelé je mohou vyfotit a přečíst pomocí mobilního telefonu s fotoaparátem a jednoduchou aplikací. Použití je nepočet, záleží jenom na nápadu marketéra, jde totiž o fajn propojení offline a online světa. QR kód totiž může být v novinách, na letáku nebo plakátu, na billboardu či samolepce přímo na produktu, díky mobilnímu telefonu se z něho informace dostane rychle a k příjemci. Nevýhodou je, že je potřeba větší aktivita uživatelů, navíc ne každý umí technologii ovládat nebo nemá potřebný hardware či software. Nicméně s větší penetrací chytrých mobilních telefonů s fotoaparátem význam QR kódů poroste. QR kód je pro mnoho lidí stále podivný tečkovaný čtvereček, nicméně pro informovanou cílovou skupinu jde o způsob komunikace, který zajistí pozornost a odprezentuje společnost provozující tyto kampaně jako moderní a technologicky zaměřenou.

9. Mobilní vyhledávání

Kampaně ve vyhledávačích v prostředí internetu provozuje obrovské množství firem. Zajímavý je tento způsob reklamy i na mobilním internetu. Je jenom otázkou času, kdy se o něj začnou marketéři více zajímat. Samotné vyhledávání prostřednictvím mobilního telefonu a mobilního vyhledávače nabízí firmám šanci zviditelnit se a oslovit například kolemjdoucí případné zákazníky. Služba Google Places slouží jako zdroj dat při vyhledávání, nabízí například cen v restauracích nebo hodnocení návštěvníků. Toto a další místa by měla zajímat marketéry více a více. Je pěkné a samozřejmé být vidět na internetu, ale totéž bude v dalších letech platit i pro mobilní web. Jak víme, penetrace mobilních zařízení poroste a již za dva roky budeme na internet přistupovat více z mobilních zařízení než z počítačů, je potřeba s tím počítat. Neměla by být zanedbána sebemenší šance proniknout do mobilních katalogů a do mobilního obsahu vůbec. Kdo s tím začne dříve, má obrovskou výhodu, vzpomeňme na nástup internetu a skepsi, která jeho příchod provázela.

10. Location Based Services

Aneb služby spojené s polohou. Drtivá většina nových mobilních telefonů umožňuje určit polohu, ať už prostřednictvím BTS nebo dokonce s GPS čipem. Aplikace jako Gowalla, Foursquare nebo Facebook umožňují uživatelům takzvané „checkování“, neboli přihlášení se na nějakém místě. Cílem marketérů je, aby se na jejich místech přihlašovalo co nejvíce lidí, respektive aby k nim do prodejny či restaurace proudily davy lidí také z těchto sítí a aplikací. Proč by měli lidé na ona místa chodit? Ano, potřebují motivaci v podobě slevy či kupónu, případně pouhého virtuálního odznáčku za provedenou návštěvu nebo pozici jakéhosi virtuálního starosty. Je vidět, že aplikace spojené s polohou získávají často podobu jakýchsi her, ve kterých mezi sebou soutěží například návštěvníci restaurace o to, kdo tam chodí nejčastěji. A o to jde provozovatelům, mít stále plno.

A na závěr...

Jak bylo řečeno v úvodu, sestavit ideální mix pro využití mobilního marketingu ve firmách není nic jednoduchého. Je třeba zmapovat aktuální stav a stanovit cíle a prostředky, kterými budou splněny. Kombinací je nespočet, jeden z příkladů dobře naplánované mobilní kampaně najdete v případové studii Chevrolet

Sdílejte tento článek: