Marketingové třešničky 2012 podle Klubu Marketingového institutu

11. 12. 2012 | Jarka Kovaříková
Tomáš Jindříšek, Martin Charvát, Tomáš Macků, Daniel Jesenský, Pavla Grigarová či Tomáš Lipták z pivovaru Bernard hledali ty nejlepší událostí v marketingové komunikaci za rok 2012.

Poslední letošní pravidelné setkání Klubu Marketingového institutu bylo zaměřeno na to nejzajímavější, co se podle hostů setkání na poli marketingu v roce 2012 objevilo. Hosté i diskutující se sešli 6. 12. 2012 a témata byla po právu rozmanitá, protože každého z hostů zaujalo něco docela jiného.


Má marketing vůbec cenu?

Setkání, které uvedl Tomáš Poucha z Klubu Marketingového institutu, se neneslo jen v duchu analýzy konkrétních případů, ale přítomní se zabývali i otázkami takřka filozofickými. Tomáš Macků z hostitelské společnosti Ipsos se hned zkraje otázal, zda má marketing vůbec cenu, když je svět samá krize a neštěstí a lidé očekávají další zhoršení ekonomické situace a omezují výdaje. Jak však vyplynulo z další diskuze, nebude to s námi zdaleka tak hrozné, protože 38 % těch, kdo se marketingem zabývají, to baví ještě více než před krizí!

 

"Roste význam emocí a vlastních zkušeností," podotkl dále Tomáš Macků. Jako příklad uvedl využití emotiscapu, ve kterém obrázky obličejů, které vyjadřují nejrůznější emoce, slouží při výzkumu jako nástroj pro spontánní hodnocení. Zmínil také nový mechanismus pro sběr dat, který je možné najít na webové stránce www.instantresearch.cz. "Je to taková výzkumná samoobsluha," vysvětlil. "S využitím databáze si každý může provést svůj vlastní výzkum. Je to nástroj, který každého vtáhne do děje a pomůže i menším firmám získat informace, které potřebují." Jak se ukazuje, podobné systémy budou stále více získávat na významu v souvislosti s další vizualizací komunikace a potřebou zjednodušování. I proto roste úloha sociálních sítí a tabletů ve všech marketingových aktivitách.

Důležitá je odvaha odlišit se

Dalším hostem byl Martin Charvát z Konektoru, který vyzdvihl několik konkrétních marketingových počinů. Zaujala ho prezidentská kampaň V. Franze, která podle jeho slov používá správné nástroje a vyjadřuje přesně ty myšlenky, které vyjadřovat má. Jeho druhou třešničku osladila radost z toho, že Češi přivezli už podruhé za sebou zlato z mezinárodní soutěže Young Lions v Cannes: vítězové národního kola v kategorii Media, Lucie Koutná (Starcom MediaVest Group) a Ondřej Krátký (Kraft Foods), reprezentovali Českou republiku v mezinárodním kole a vyhráli (reportáž z národního kola Young Lions s popisem jejich projektu si můžete přečíst v článku Young Lions 2012: Mladí kreativci zachraňují staré umělce).  "A chtěl bych se zmínit také o mediální prezentaci Air Bank," dodal Charvát. "Všechny tyto tři akce mě zaujaly především proto, že pro mě znamenají odvahu dělat něco jinak než ostatní, odlišit se."

 Co bude dál?

Daniel Jesenský z firmy Dago se zamýšlel nad směrem, kterým se některé oblasti marketingu budou vyvíjet. V této souvislosti zmínil především individuální cílení nabídek produktů a služeb. "Třeba půjdete kolem určitého obchodu a na mobil vám přijde zpráva, že právě pro vás je tam připravená sleva," vysvětloval. Pro některé z přítomných taková představa byla spíše děsivá. Daniel Jesenský je však přesvědčen o tom, že výhody nakonec převáží, protože uživatel si bude moci.podobný systém sám řídit a vybírat si to, co ho zajímá - nestane se jeho obětí. Se zajímavou myšlenkou přišel v této souvislosti jeden z hostů, Tomáš Jindříšek: "Svůj význam určitě má i informace, komu slevu nedat. Lidé mají rozdílný vztah k penězům a k hodnotám, pro marketéra je velmi důležité vědět, co komu nepřipadá drahé," podotkl.

 

Daniel Jesenský dále zmínil i budoucí rozvoj neuroscience a biometrie a také odchod Steva Jobse, po kterém už Apple nikdy nebude to, co dřív. Zabýval se také problematikou dominance cenových slev, které pomalu, ale jistě degradují a ničí značky.

Web je mainstream a Jágr je tahákem Facebooku

Tomáš Jindříšek ze společnosti Dark Side se zaměřil především na problematiku internetu. Přítomným připomněl, že český internet už zaregistroval přes milión domén. A nejen to podle jeho názoru přispívá ke skutečnosti, že web už nemůžeme považovat za nové médium, ale za mainstream... Upozornil i na fakt, že dnešní mladí nemusí data vlastnit, stačí jim je sdílet. Proto se tak zdárně rozvíjejí sociální sítě se vším tím sdílením, komentováním a kooperováním - data prostě začínají být v cloudu. A význam má i to, že dneska už je kdekdo pořád online díky svému mobilnímu zařízení.

 

Na setkání došlo i na něco rapu. Pavla Grigarová z Young Heads ukázala obrázek jihokorejského rappera, který se proslavil svým "Gangnam style" a vysloužil si už 800 miliónů shlédnutí na internetu. "Tomu říkám marketingová třešnička," konstatovala Pavla Grigarová. "Nikomu se to zas tak moc nelíbí, vytvářejí se parodie, ale jak je populární!" Dalším marketingovým prvkem, který ji letos zaujal, byla augmentovaná realita - rozšíření informací z katalogu pomocí mobilu. "Takové rozšíření kontentu katalogu, na které se můžete podívat ve svém mobilu, poskytuje třeba IKEA, která chtěla svým klientům nabídnout něco víc," říká Grigarová. Z českých sociálních médií upozornila na nebývalou mediální úspěšnost hokejisty Jágra, jehož profil na facebooku má aktuálně 137 000 fanoušků a velice úspěšně se prezentuje i na twitteru. "Píše si příspěvky sám, dává tam i svoje fotky, je to bezprostřední a upřímné. Není nad selský rozum,"  chválí Grigarová. Více se o jeho způsobu dozvíte v našem článku Jaromír Jágr jako vzor firemní komunikace na Facebooku.

Více o chváleném katalogu naleznete v článku IKEA bude mít katalog využívající augmentovanou realitu.

 

Hrozí nám Big Brother?

Tomáše Trampotu z Fakulty sociálních věd UK letos nejvíce zaujalo ohlášení konce papírové verze Newsweeku a vyjádřil v této souvislosti (zcela v souladu se svým skepticismem v oblasti sociálních médií) obavu z dematerializace kolektivní paměti, ke které může dojít, jestliže se týdeníky a jiná média budou realizovat pouze virtuálně. Zmínil se rovněž o bombastické a všeobjímající publicitě letní olympiády v Londýně a také jej zaujala skutečnost, že narostl podíl společnosti Time Warner v CME.

 

"Otupují se naše schopnosti řešit problémy vlastními silami, doba je značně manuálová," varoval. "Autority jsou oslabené, demýtizované, ze značek se stávají nové ideologie. Notebook nám rozumí víc než naše přítelkyně," konstatoval. Upozornil i na to, že již zmíněné individuální cílení nabídek může přerůst v podobnou situaci, do které se dostali lidé sledovaní Big Brotherem.

Reklama bez agentur, ale zato se srdcem

Jako poslední řečník vstoupil na setkání Tomáš Lipták z pivovaru Bernard. "My reklamu děláme rádi a tak, aby nás samotné bavila, dáváme do ní srdce," řekl. Ukázal nejpovedenější kousky z vlastní produkce: PF 2011- pexeso s Bernardem, PF 2012 - S námi vás konec světa nečeká, plakát "stávka lékařů" - Bernard vás ve štychu nenechá a plakát "konec žárovek" - Bernard chutná skvěle i potmě.

 

Připustil, že se firemní reklama dělá mnohem jednodušeji, když mají takového šéfa, jakého mají. Zároveň řekl: "Je u nás něco víc - srdce, názor, chceme lidi bavit. Spousta lidí je našimi zákazníky, protože se s námi zasmějí a názory s námi sdílí." Upozornil také na fakt, že je pro ně hlavní být sami sebou, a ve firmě kladou důraz na to, že neuplatňují politiku slev. "Do akcí nechodíme, nechceme naše zboží prodávat se slevou; uvažujeme také o odchodu z řetězců právě kvůli jejich slevové politice," řekl.


Jak ze závěrečné diskuze a z celého setkání Klubu marketingového institutu vyplynulo, pro zábavu a selský rozum, vedle nových technologií, stále ještě v marketingu je a bude prostoru dost. Máme se tedy na co těšit i příští rok.
 

Přehled nejlepších událostí v marketingové komunikaci za rok 2012 ve zkratce:

Tomáš Macků - Ipsos

  1. emotiscape
  2. výzkumná samoobsluha
  3. využití sociálních sítí a tabletů

Martin Charvát - Konektor

  1. prezidentská kampaň V. Franze
  2. české zlato ze soutěže Young Lions v Cannes
  3. reklama Air Bank

Daniel Jesenský - Dago

  1. individuální cílení nabídek produktů a služeb
  2. rozvoj neuroscience a biometrie
  3. odchod Steva Jobse
  4. kulminace a zabydlení nadvlády cenových slev

Tomáš Jindříšek - Dark Side

  1. milión domén na českém internetu
  2. data a informace začínají být v cloudu
  3. online z mobilních zařízení

Pavla Grigarová - Young Heads

  1. Gangnam Style
  2. augmentovaná realita
  3. Jágr na facebooku a bitteru

Tomáš Trampota - FSV UK

  1. ohlášení konce papírové podoby týdeníku Newsweek
  2. LOH v Londýně
  3. nárůst podílu společnosti Time Warner v CME

Tomáš Lipták - Bernard

  1. PF 2011- pexeso s Bernardem
  2. PF 2012 - S námi vás konec světa nečeká
  3. plakát "stávka lékařů" - Bernard vás ve štychu nenechá
  4. plakát "konec žárovek" - Bernard chutná skvěle i potmě.

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?