Marketéři považují sociální média za velmi důležitá

22. 4. 2011 | Jan Handl

Pro plných 90 % marketérů jsou podle jednoho z výzkumů sociální média důležitá. Tento marketingový segment přestává stát v pozadí a zajímá téměř všechny profesionály v marketingu.  Server Social Media Examiner přinesl report, jehož výsledky jenom potvrzují trend současnosti. I marketéři velkých firem a značek začali brát sociální média vážně. Výzkumu, který složil jako zdroj dat pro dokument, se zúčastnilo více než tři tisíce marketingových profesionálů. Na blogu Hubspotu bylo zveřejněno deset klíčových čísel a faktů, která mají demonstrovat důležitost sociálních médií v očích marketérů. Tedy těch, kteří disponují s rozpočtem na marketing. Z čísel tedy můžeme usuzovat, že se postupem času můžeme dočkat výrazného růstu podílu marketingových peněz, které skončí na sociálních sítích všemožného druhu. Neuvěřitelných 90 % marketérů uvedlo, že jsou pro ně sociální média důležitá. Jde o ohromující číslo, pokud vezmeme v úvahu, že sociální média jsou velmi mladou disciplínou internetového marketingu. Škoda, že nemůžeme srovnat s relevantními daty o oblíbenosti ostatních mediatypů. Co myslíte, mají takovou důvěru i outdoor nebo rádio?

Další klíčové číslo prozrazuje, že jenom třetina marketérů chce měřit a monitorovat působení na sociálních sítích, o přehledu o návratnosti investic do marketingu v sociálních sítích platí totéž. Ano, ti marketéři, kteří si libují v tabulkách a číslech, nechtějí vědět, zda si v sociálních médiích počínají efektivně a zda se kampaně vůbec vyplatí. Proč je tomu tak? Měřit sociální sítě je problém, málokdo to ve svém oboru umí a nelze přijít s univerzálním řešením, jak na to. Sociální média jsou in, a to marketérům stačí. Dobře vědí, kde je jejich cílovka a pokoušejí se na tyto klíčové skupiny působit všemi způsoby, sociální média nevyjímaje. Zde je třeba podotknout, že oproti ostatním médiím jsou ta sociální poměrně levná, tím pádem zatím neexistuje tlak na vyhodnocování a efektivitu. Časy se ale mohou rychle změnit, zatím ale marketéři ve vyhodnocování tápou a ignorují ho. Je důležité na sociálních sítích být, je skoro jedno s jakým výsledkem a náklady. Jenom zlomek rozpočtu zaberou sociální sítě, jinak stále vede tisk, televize a klasická internetová reklama, tak jak jí známe několik let zpátky.

Jak marketéři se sociálními sítěmi pracují? 58 % marketérů používá sociální sítě šest nebo více hodin v týdnu. Pokud bychom to měli přepočítat do pracovního času, tak je to jistě více než desetina času tráveného prací. To je více, než si někteří marketéři vůbec připustí. Sami na sobě vidí, že sociální sítě zaberou hodně času, tím pádem mají solidní zásah uvažovaných cílových skupin. Právě to, že marketéři sociální sítě používají sami také často, přispívá k tomu, že se tato oblast marketingu stává zajímavou součástí při plánování. Manažeři značek často v mediaplánech uvítají nové věci, což jsou v tomto případě Facebook nebo YouTube. Video je samozřejmě také lákadlem pro zadavatele. V letošním roce prý více než tři čtvrtiny marketérů plánují více používat YouTube a video marketing vůbec. Je jasné, že přibude specializovaných komerčních kanálů na YouTube. Právě nejsledovanější videoserver na světě je hlavním cílem marketingových choutek zadavatelů jak standardní reklamy, nebo i zmíněných brandovaných kanálů.

Facebook je fenomén nejenom mezi standardními internetovými uživateli, ale i mezi marketéry. Plných 70 % z nich se chce s Facebookem více seznámit, hlavně proniknout do tajů jeho marketingového využití. Kromě toho se zde tvoří prostor pro specializované agentury, které se zabývají výhradně Facebookem, nebo i sociálními sítěmi obecně. I velké mediání agentury zakládají oddělení specializující se na nová média, zejména opěvovaný Facebook. Za pár let bude absolutně běžné, že marketér bude schopen provozovat marketing na sociálních sítích, stejně tak jako nyní je schopen nakoupit kampaň v televizi nebo časopise. Marketing v sociálních sítích se stane samostatnou a uznávanou disciplínou internetového marketingu. Pokud se na Facebook a podobné projekty někteří marketéři dívají se skepsí, za několik let jim nezbyde nic jiného, než akceptovat fakta. Tedy že jejich cílová skupina v sociálních sítích je a ví se, jak jí efektivně a nenápadně oslovit.

Blogování je sice za zenitem (který vrcholil někdy před pěti lety), ale to neznamená, že marketéry nezajímá. Chce se mu pracovně věnovat jen o trochu méně marketérů než Facebooku, což je na jednu stranu překvapivé sdělení, ale na stranu druhou je pochopitelné, že firmy chtějí svoje novinky komunikovat i jinými cestami, než prostřednictvím PR oddělení a tiskových zpráv. Blog se stal plnohodnotným komunikačním kanálem směrem hlavně k laické veřejnosti a příznivcům značky. Propojení sociálních médií a blogu je zřejmé a pochopitelné, mnozí blogy zcela logicky a správně počítají do sociálních médií. Firemní log je věda a je rychle poznat, zda se o něj starají pečlivě a uvážlivě. Pouhé překlápění tiskových zpráv je špatně, stejně tak zveřejňování jenom neoficiálních informací a fotek z firemních večírků. Je nutné zvolit správný mix „práce a zábavy“, aby se čtenáři kromě pobavení také něco dozvěděli, a to nenásilným způsobem.

Jaké jsou podle marketérů výhody sociálních sítí pro jejich práci a výsledky? Prý kladně ovlivňují obchod, zvyšují návštěvnost stránek a počty odběratelů newsletterů, zlepšují pozici značky ve vyhledávačích, přinášejí nová obchodní partnerství, generuje kvalifikované leady (dobré kontakty), snižují náklady na marketing a zvyšují prodeje. Asi těžko bude ve všech firmách přinášet marketing v sociálních sítích všechny tyto výhody, ale marketéři vidí v sociálních sítích potenciál pro zlepšení ve všech vyjmenovaných činnostech. Tento výčet navíc předkládá mnoho variant pro stanovení cílů marketingu v sociálních sítích, ukázkovým plánem může být zvýšení návštěvnosti eshopu a navýšení prodejů.

Zajímavé je, že ani ne třetina firem zadává marketing v sociálních sítích agenturám, většina marketérů tedy pracuje na tomto písečku na vlastní pěst. V této souvislosti je jasné, proč se marketéři chtějí vzdělávat v oblasti sociálních médií a blogů, nic jiného jim totiž nezbyde. Zároveň je jasné, že je zde obrovský prostor pro specializované agentury, které mohou marketing v sociálních sítích převzít a vhodně upravit a rozvíjet. Tato situace, kdy si dvě třetiny firem „dělají“ sociální média samy, totiž nebude pravděpodobně trvat věčně. Třetina oslovených marketérů přiznala, že má se sociálními sítěmi zkušenost kratší než jeden rok. Na tomto poli je to tedy samý nováček, což je mnohdy na komunikaci vidět.
 

Sdílejte tento článek:
Podobné články: