Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
20. 8. 2014 | Petr Michl, Irena Šovčíková

#icebucketchallenge vydělává peníze pro dobrou věc. Spoustu peněz!

Také jste si všimli, že na sebe v poslední době lidé nějak podezřele často vylívají kýble s ledovou vodou, používají hashtag #icebucketchallenge a mluví o jakémsi ALS? Tento článek vám objasní, co za tímto jevem stojí a jak se této akci daří.

Vše vzniklo díky Facebook videu, které natočil Pete Frates a přidal vzkaz: „So I am nominating myself for the #icebucketchallenge cuz I can... ice water and ALS are a bad mix, so I got my friend Rob Van Winkle to help me out..."


Ano, ve videu se žádný kýbl s vodou neotočí. Symbolicky ho zastupuje právě Rob Van Winkle zpívající „Ice, Ice Baby " v pozadí. Bývalý hráč baseballu na univerzitě má ve 29 letech extrémně omezenou hybnost kvůli vážné degenerativní nemoci ALS, takže by nádobu s vodou neuzvedl.. Když si vezmeme na pomoc wiki jedná se o amyotrofickou laterální sklerózu: „...progresivní, fatální, neurodegenerativní onemocnění mozku, způsobující degeneraci a ztrátu mozkových a spinálních motoneuronů, tj. buněk centrální nervové soustavy, které ovládají vůlí ovlivnitelné svalové pohyby. Kvůli tomu dochází k postupné svalové slabosti až atrofii. Mozek nakonec není schopen ovládat většinu svalů a pacient zůstává paralyzován, při zachování psychických a mentálních schopností." Jednoduše se člověk stává postupně díky ALS vězněm ve svém vlastním těle, kterému nedokáže vládnout, přitom si ale hrůznost této situace plně uvědomuje.

V tuto chvíli je diagnóza ALS hodně mučivým rozsudkem, proti kterému není odvolání. V tři sta milionové populaci USA ji má zhruba 30 tisíc lidí. Proto, aby se dalo s věcí něco dělat, je třeba zvednout o této problematice povědomí a s tím i vybrat více peněz na výzkum a hledání řešení. Toto není první akce, o kterou se Pete Frates ve snaze docílit výše zmíněného pokusil. Už v prosinci minulého roku natočil toto video, v němž mluví o svém životě aktivního sportovce a vysokoškoláka na Boston College před zjištěním diagnózy i o tom, co následuje po ní.

Klasický způsob vyprávění příběhu ale rozhodně neměl takový úspěch jako #icebucketchallenge. Její scénář je takový: Lidé udělají video, v kterém si sami či s cizí pomocí oklopí na hlavu kýbl plný ledové vody, publikují ho na Facebooku nebo jiném sociálním médiu a vyzvou jmenovitě své přátele, aby udělali během 24 hodin to samé, nebo darovali na ALS 100 dolarů. Mnoho lidí přitom udělá obojí, někdo je ve výši finančního daru výrazně štědřejší.

Sociální tlak těchto výzev dělá divy. Výzvu přijímají tisíce obyčejných lidí a přidali se i vlivné celebrity jako Justin Timberlake, teenage hvězda Justin BieberLeBron James a z technologického ranku i Bill Gates a Mark ZuckerBerg. Mezi často nominovanými byl přirozeně i americký prezident Obama. Ten se ale nechal slyšet, že raději daruje peníze a do vodních hrátek se nezapojí.

Podle statistik Facebooku se v období od 1.června do 18.srpna zapojilo do diskuze o kyblíkové výzvě 28 milionů uživatelů. Zprvu se o této charitativní akci mluvilo jen poměrně málo, na grafu vývoje v čase lze ale vidět, že virálním hitem se stala až před pár dny.

Ačkoliv samotná výzva proběhla až na konci července, zmínky o ní lze vysvětlit v podstatě totožnou aktivitou profesionálních golfových hráčů, kteří na sebe vylili kbelík ledové vody na podporu zvířecích charit. Vzhledem k tomu, že aktuální challenge nastartoval dřívější bostonský baseballový hráč, Pete Frates, je jasné, kde se nachází epicentrum této osvětové akce.

V Bostonu. Odtud se bleskovou rychlostí rozšířil do celé Ameriky, jak ukazuje mapa, ale také do celého světa. Do 18. srpna nahráli uživatelé přes 2,4 milionů videí, plnících ledovou výzvu. Pro srovnání, toto číslo bylo ve středu 13.8. poloviční. Že nejde jen o legrácku potvrzuje i to, že podle Google Trends za poslední dobu přímo raketově vzrostl počet vyhledávacích dotazů spojených s ALS.

 

Hlavní ale je, že kromě informací se povedlo získat také vysoké množství peněz. Asociace pro nemocné ALS získala od začátku výzvy do 18.srpna skvělých 15,6 milionů dolarů. Za stejné období v minulém roce vybrala oproti tomu pouhých 50 tisíc dolarů. Veškeré finance půjdou podle zástupců asociace na další výzkum.

Někdy to ale nedopadne úplně tak, jak měli autoři původně v úmyslu. Například známý rebel a pařmen, seriálová hvězda Charlie Sheen se rozhodl, že půjde trochu proti proudu. Začal svoje video sice tak jako všichni ostatní, odmítl se ale zlít ledovou vodou a místo toho na sebe vysypal 10 tisíc dolarů v bankovkách.

Podle jeho slov se totiž led rychle rozpustí, zatímco peníze skutečně pomůžou. Na závěr nominoval svoje bývalé kolegy ze seriálu Dva a půl chlapa. Prý by měli udělat to stejné jako on, tak uvidíme, jakou variantu si zvolí – jestli tu příšerně studenou, nebo bankovkovou. Vzhledem k tomu, že je Charliee Sheen brán za jednu z nejvlivnějších celebrit v sociálních médií, možná změní iniciativu na #moneybucketchallenge. I kdyby se tak stalo, Pete Frates by se kvůli tomu pravděpodobně nehněval. Jeho cíl - tedy zvýšit povědomí a získat finanční podporu - se totiž za necelý měsíc naplnil téměř pohádkovým způsobem.

Bonus:

#icebucketchallenge s sebou přinesla i spoustu zajímavých a vtipných momentů. O tom, jak nepříjemné je si na hlavu vylít kbelík studené vody, může vyprávět i například Oprah. Tedy nemusí, dost jasně to vyjádřila ve svém příspěvku.

Ani obyčejným smrtelníkům to občas nevyjde tak jak si plánovali. S takovým množstvím příspěvků se není čemu divit, že některé mají zkrátka a dobře označení fail

Někdy jde dokonce skoro o život, třeba když máte nešikovného kamaráda, kterému se mírně smeknou ruce.

Zdroj: Time, AllFacebook


Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: