Sociální sítě v roce 2012

8. 4. 2010 | Handl Jan
Málokterá oblast internetu se vyvíjí tak rychle, jako sociální sítě. Jak budou vypadat za dva roky? Důležití budou agregátoři obsahu, ovlivňovatelé názorů v sociálních sítích a zejména nápor odkazů ze sociálních sítích ve vyhledávačích. Server AdvertisingAge připravil pro své čtenáře zajímavý pohled do budoucnosti. Jde o 11 předpovědí, které by měli marketérům naznačit, jak bude vypadat jejich počínání v sociálních sítích za dva roky.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Málokterá oblast internetu se vyvíjí tak rychle, jako sociální sítě. Jak budou vypadat za dva roky? Důležití budou agregátoři obsahu, ovlivňovatelé názorů v sociálních sítích a zejména nápor odkazů ze sociálních sítích ve vyhledávačích.

Server AdvertisingAge připravil pro své čtenáře zajímavý pohled do budoucnosti. Jde o 11 předpovědí , které by měli marketérům naznačit, jak bude vypadat jejich počínání v sociálních sítích za dva roky. Podrobnější informace je možné najít v prezentaci Freddieho Lakera.

Freddie Laker věří, že jeho předpovědi popisují stav sociálních sítí v roce 2012. Z textů vyplývá, že hlavním krédem marketérů v sociálních sítích by mělo být kdysi populární leninské “učit se, učit se, učit se”. Ano, toto pořekadlo se dá uplatnit i v dnešní době, v prostředí sociálních sítí.

1) Očekávání ohledně bezpečnosti se budou muset změnit - Lidé se prý postupně začnou měnit a budou počítat s tím, že jejich osobní údaje se pomalu ale jistě stanou věcí veřejnou. A jedná se nejenom o osobní údaje, ale také o koníčky a oblíbené věci a značky. Vše se bude ještě více sdílet a uživatelé sociálních sítí s tím budou počítat a nebude jim to ani moc vadit.

"...lidé se postupně začnou měnit a budou počítat s tím, že jejich osobní údaje se stanou věcí veřejnou...

2) Decentralizace sociálních sítí - Tento jev je už nyní k vidění na Facebook Connectu a na FriendConnectu od Googlu. Sociální sítě budou dosahovat dále, než si dokážeme představit. Údaje ze sociálních sítí budou protékat dále, do dalších webů. Profily budou jednoduše dohledatelné a identifikovatelné.

3) Interakce s vyhledávači bude jiná - Real time informace ve vyhledávání Googlu, například z Twitteru a blogů se stanou důležitějšími. Google Social Search změní způsob zobrazování výsledků vyhledávání. Relevantní údaje ze sociálních sítí se ocitnou na předních příčkách ve vyhledávání. Výsledky vyhledávání budou díky tomu více personalizované. Význam digital-influencer marketingu razantně vzroste.

4) Vzestup agregátorů obsahu - Množství online obsahu roste téměř exponenciálně. Uživatelé mají v průměru více neřž 3 profily v sociálních sítích, právě informace z nich jsou nejaktuálnější a nejrelevantnější. Filtrování a správa obsahu, který uživatelé vyprodukují, se stane klíčovou funkcí agregátorů. Půjde o výnosné odvětví, jelikož je obsahu opravdu moc, vítězem bude ten, který připraví jednoduché řešení pro jeho prezentaci.

5) Augmentovaná realita a sociální sítě - Propojení například s daty o poloze bude samozřejmostí. Představte si kontakty ze sociálních sítí, zobrazené přehledně v mapě, tam, kde se aktuálně nacházejí. Stejně tak se stanou běžnou praxí real time recenze míst a podniků, které budou přátelům ze sociálních sítí ihned k dispozici. Mapy a poloha z GPS modulu se stanou běžnou funkcionalitou sociálních sítí.

6) Marketing “ovlivňovačů” se změní - “Influencer marketing” nabyde na důležitosti. Sociální sítě se nebudou týkat jenom digitálních mádií, ale i outdooru a televize. Sociální vyhledávání nebude ovlivňovat PageRank Googlu, ale rozhodovat budou aktivity v sociálních sítích. Respektive vliv a relevance uživatele v sociálních sítích. Práce s jedinci bude extrémně důležitá, díky ní bude možné ovlivňovat velkou skupinu potenciálních zákazníků.

7) Hodnocení všude - Dnes nemá mnoho eshopů funkcionalitu hodnocení čehokoliv uživateli. To by se mělo změnit, protože jde o velice důležitou věc, “user rating” se stane nedílnou součástí komunikace, která má pomoci ke získání zpětné vazby a dále k možnosti zlepšování. Hodnocení by se mělo stát součástí veškerých digitálních aktivit, proč se uživatelů nezeptat na jejich názor?

8) Agenti - Práce se zkušenostmi uživatelů offline i online je i v současnosti klíčovým zaměstnáním marketérů. Jak se data o zkušenostech uživatelů prolínají do sociálních sítí, je potřeba pracovat na vývoji nástrojů na práci s nimi. Na jednoduché stesky uživatelů by v budoucnu mohly odpovídat automaty.

"Relevantní údaje ze sociálních sítí se ocitnou na předních příčkách ve vyhledávání...

9) Jízda na Google Wave - Google Wave je poměrně nová věc, kterou zatím využívají pouze vývojáři a mezi masu používající obvyklé sociální sítě se neprosadila. Jde o ideální nástroj pro spolupráci, a to platí i pro komunikaci směrem k zákazníkům. Jde jenom o to je tento kanál naučit využívat. Crowdsoucing v tomto případě nabývá reálných obrysů, Google Wave by se dal využít pro dolaďování specifikací a funkcionalit produktů s jejich budoucími uživateli.

10) Myslíme na zítřek - V roce 2009 se dost mluvilo o real time povaze sociálních sítí. Facebook a Twitter jako vlajkové lodě sociálních sítí začaly sloužit pro získávání feedbacku ohledně značek. Budoucností je sémantický web, výsledky vyhledávání budou s přihlédnutím k tomu, co o nás síť ví. Vznikne jakýsi sociální profil, ne nepodobný profilu na zmíněném Facebooku či Twitteru. Čím lépe nás systému budou znít, tím lepší podklady nám budou poskytovat.

11) Sociální sítě a návrat k digitálním médiím - Digitální média jsou neodmyslitelně sociální. Tedy sociálnější než jakákoliv jiná média. Předpovědi by tedy podle Freddieho Lakera měly platit komplexně pro celou oblast digitálních médií.

Z posledního bodu je znát, že internet jako takový je čím dál tím více sociální. Možná se brzy dočkáme toho, že všechny předpovědi budou platit pro digitální média obecně. Jak bylo řečeno na začátku, digitální média (a hlavně ta sociální) se vyvíjejí překotným tempem a může se stát, že předpovídané změny a vývoj přijdou dříve než za dva roky. Klidně se může také stát, že se jejich vývoj bude ubírat úplně jiným směrem. A právě ona jistá neurčitost je na sociálních sítích zajímavá a přitažlivá.

Štítky dokumentu: Facebook Google Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?