Sociální sítě v našich životech aneb průměrný den na Facebooku

5. 7. 2011 | Jan Handl
Jsou uživatelé sociálních sítích v realitě izolováni? Milují lidé na Facebooku skutečně politiku?

Americký výzkum od Pew Internet and American Life Project poskytl detailní pohled na to, jak jsou naše životy provázány se sociálními sítěmi. Jsou uživatelé sociálních sítích v realitě izolováni? Jakou roli v našich životech sociální sítě vůbec hrají? Které sítě dominují a jak staří jsou jejich uživatelé? Milují lidé na Facebooku skutečně politiku?

Jak se projevuje masivní využívání sociálních sítí?

Výzkum (http://pewinternet.org/Reports/2011/Technology-and-social-networks/Summary.aspx) je poměrně důkladnou sondou do oblasti využívání sociálních sítí a jejich vlivu na nás. Jak se projevuje masivní využívání Facebooku, Twitteru, LinkedIn a dalších sítí, bez kterých by si mnozí nedokázali představit nejenom internet, ale i život jako takový?

Izolují lidi, nebo je „být ve spojení“ velkým benefitem?

Na úvod je asi potřeba poznamenat, že jsme každý jiný a tím pádem máme i rozdílné pohledy na význam sociálních sítích pro nás samé. Masivní výzkum ale může ukázat obvyklé zvyky a dokonale vymodeluje průměrného a ukázkového uživatele sociálních sítí, stejně jako jeho obvyklou činnost.

Digitální život je v současnosti nedílnou součástí života reálného, a prolínání je čím dál tím častější a významnější. Podle citovaného výzkumu uvedlo 79 % Američanů, že používá internet a skoro polovina Američanů (47%), neboli 59 % amerických uživatelů internetu, je na sociálních sítích.

Tato čísla se od podobného výzkumu vedeného v roce 2008 zdvojnásobila. Průměrný věk amerického uživatele se za toto období zvedl z třiatřiceti na osmatřicet let, polovina lidí na sociálních sítích je starší pětatřiceti let.

Na Facebooku je 92% všech uživatelů sociálních sítí

Zajímavé je, že v Americe je na sociálních sítích více žen, konkrétně tvoří 56 % uživatelů. Dominuje Facebook, na kterém je 92 % ze všech uživatelů sociálních sítí, 29 % používá MySpace, 18 % LinkewdIn a 13 % Twitter.

Twitter a Facebook jsou sociální sítě používané na denní bázi, MySpace a LinkedIn se nevyznačují tím, že by je uživatelé navštěvovali každý den. Svojí oblíbenou platformu v případě Facebooku používá každý den 52 % uživatelů, u Twitteru to je 33 % uživatelů. MySpace a LinkedIn používá denně 6 %, respektive 7 % lidí.

Jak vypadá průměrný den na Facebooku?

15 % uživatelů aktualizuje svůj status, 22 % uživatelů komentuje status nebo obsah někoho jiného. 20 % uživatelů komentuje fotky a 26 % „lajkuje“ obsah. Zprávy posílá pouhých 10 % uživatelů. Tato čísla nám trochu přeformulují naše představy o tom, čím že se ty masy na Facebooku hlavně baví.

Právě fakt, že lidé více komentují obsah jiných, než tvoří svůj vlastní obsah, přesně odpovídá principu Facebooku, komentářů je o trochu více než statusů, což je ostatně vidět na zdi většiny uživatelů. Uživatelé Facebooku si prý navzájem víc věří, to je další důležitý fakt z výzkumu. Je to asi způsobeno tím, že na Facebooku více než na ostatních sítích komunikujeme s lidmi, které známe osobně, a tím pádem si myslíme, že jim můžeme věřit.

Uživatelé Facebooku si jsou pochopitelně blíže, mají navázány osobní vztahy z reálného světa. Pomáhají si s problémy, radí se o důležitých věcech, pozornost je upínána na stav, který uživatel uvede, tedy zda je zadaný či v manželství.

Informace na Facebooku jsou někdy brány zbytečně vážně a asi by bylo vhodné varovat nováčky v síti, že není radno věřit všemu, co se píše na Facebooku. V tomto případě přílišná důvěra škodí a může se i vymstít.

 Uživatelé Facebooku se velmi čile zajímají o politiku

 Uživatelé Facebooku (alespoň ti američtí) se velmi čile zajímají o politiku a říká se, že předvolební boj v loňském roce probíhal nejen v klasickým médiích a na ulicích, ale také poprvé ve větší míře na Facebooku. Uživatelé Facebooku prostě řeší politiku daleko více než ti, kteří ho nevyužívají.

Samozřejmě nemusí jít o jev spojený jenom s Facebookem ale obecně s internetem jako takovým, Kdo je připojen, toho prostě politika zajímá více než někoho, kdo je bez něj odříznutý od světa někde na samotě. Internetoví uživatelé dvakrát častěji navštěvují politická shromáždění, rádi někoho přemlouvají, aby volil jimi preferovaného kandidáta, prostě agitují, a to nejenom na sociálních sítích a na internetu.

Facebook je, zdá se, pro politiky velmi důležitým nástrojem a kolbištěm, jeho uživatelé jsou jim připraveni naslouchat. Amerika se o tom opakovaně přesvědčila a je jasné, že i u nás bude před dalšími volbami Facebook velmi důležitý a o snaze politiků a volebních manažerů směrem k voličům na Facebooku se nám při minulých volbách (byť už tehdy politika cloumala českým Facebookem) ani nezdálo.

Jaké je složení přátel na Facebooku?

Průměrný Američan má na Facebooku 229 přátel. Jaké je jejich složení? Podle zkoumání vzorku vybraných uživatelů vyplynulo, že 22 % přátel jsou spolužáci ze střední školy, 12 % širší rodina, 10 % spolupracovníci, 9 % spolužáci z vysoké školy, 8 % nejbližší rodina, 7 % lidé z dobrovolnických sdružení a 2 % sousedi.

Více než 31 % přátel nespadá do žádné z těchto kategorií. Poněkud rozmanité složení, že? Těmito čísly je dokonale zbořena pověra, že na Facebooku jsou hlavně spolužáci. Doba Facebooku jako prostředku k tužení kolejních vztahů je dávno pryč. Američané mají mezi přáteli Facebooku pouhých 7 % lidí, které někdy neviděli osobně.

Facebook tedy skutečně spojuje přátele, kteří se znají a není to prostředek k seznamování, pokud bychom tímto způsobem mohli hovořit třeba o Twitteru.
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?