Hydepark ČT a sociální sítě – cesta k mladému publiku

31. 5. 2010 | Handl Jan
Česká televize přišla s novým formátem, který se uchytil i u mladých diváků. A to díky propojení se sociálními sítěmi, které pomáhají sbírat dotazy. Kde jinde je možné na internetu najít mladé divák, když ne na sociálních sítích, že? Twitter a Facebook jsou kromě Skypu a internetového chatu dalšími zdroji dotazů do diskuzního pořadu Hydepark.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.facebook.com/hydeparkct24

Česká televize přišla s novým formátem, který se uchytil i u mladých diváků. A to díky propojení se sociálními sítěmi, které pomáhají sbírat dotazy. Kde jinde je možné na internetu najít mladé divák, když ne na sociálních sítích, že?

Twitter a Facebook jsou kromě Skypu a internetového chatu dalšími zdroji dotazů do diskuzního pořadu Hydepark. Jde o standardní a zavedený koncept, který je okořeněn dotazy se sociálních sítích. Jestliže ostatní pořady mladé diváky tolik nelákají, tak Hydepark je světlou výjimkou potvrzující pravidlo. Jak dostat mladé na svojí stranu? Nabídnout jim propojení pořadu s jejich prostředí. Jak je vidět z přímých přenosů, tak starší diváci stále ještě posílají textové zprávy, nebo o trochu tradičněji zvedají telefon a svoje dotazy pokládají účastníkům ústně.

Zpětná vazba v akci

Hydepark se stal mezi mladými uživateli sociálních sítí pojmem, jde o pořad, který jim dává slovo pomocí komunikačních kanálů, které dobře znají a každý den používají. Diváctvo se dělí na ty konzervativnější, kteří využívají standardní cesty pro pokládání dotazů a na ty, kteří se ptají ze svého přirozeného prostředí. Říká se, že politika mladé lidi nezajímá, že se nechtějí zapojovat do debat a že je jim vlastně všechno jedno. Pokud se ale politika zabalí do líbivého kabátku, tak všechno jde, když se chce. Hydepark je příkladem moderního pořadu, jehož tvůrci se novinek nebojí. Na Twitteru i Facebooku čile komunikují se svými příznivci, což je v tomto případě něco navíc. Nejde tedy o jednosměrný kanál k pokládání dotazů, ale tvůrci i odpovídají na technické dotazy a přijímají s díky zpětnou vazbu od diváků. Sociální sítě tak mohou zpětně přinést zlepšování pořadu, jelikož sociální sítě jou přímo určení k interakci a crowd-sourcingu.

Divák je tedy jakýmsi dramaturgem, byly zaznamenány i příklady, kdy se tvůrci pořadu přímo ptali na tipy, kdo by měl být hostem pořadu. Pokud to trochu přeženeme, dá se říci, že divák může rozhodovat o tom, kdo se objeví v horkém křesle jako další. Dalším poznatkem je obrovské množství dotazů, které zaplavují hosty. Asi nění v silách nikoho, aby odpověděl na vše. Když je tu kvantita, dá se z ní celkem dobře vyfiltrovat kvalita. Čím více dotazů, tím více zajímavých podnětů do diskuze. Předpokládám, že kdyby v Hydeparku nebyly používány sociální sítě, bude dotazů daleko méně a hlavně budou chybět otázky mladé cílové skupiny, kterou na Hydepark přivedly hlavně a zajména sociální sítě.

Podpora word of mouth

Pokud se říká, že na sociálních sítích je možné provozovat nízkonákladový marketing, tak zde je to vidět velmi výrazně. K poutacím potům v televizi přibyla komunikace v sociálních sítích, a více propagace netřeba. Mladí uživatelé sociálních sítích se chlubí a předhánějí v tom, kdo z nich položil nejlepší dotaz a na kolik z nich host naživo odpověděl. Hydepark má tedy skvělou vypovídací hodnotu o náladě ve společnosti – starší uživatelé volají od televize a mladší píší na Facebook, Twitter či chat. Velmi vhodně zvolenými doplňky jsou Skype a přenosový vůz v terénu. Všimněte si, že je dobře vidět, že skladba dotazů v jednotlivých kanálech je podobná. Kdyby byl tedy některý kanál opomenut nebo vypuštěn, byli by zákonitě ochuzeni i hosté a diváci. Rozličnost dotazů vychází z faktu, že pořadem je oslovena velmi rozmanitá skupina lidí. Pokud se pustíme do srovnání ostatních podobných diskuzních pořadů, přijdeme na to, že nejsou tolik zajímavé, protože se většinou ptá pouze jeden moderátor, který je maximálně vybaven baterií dotazů od editorů a podpůrného týmu.

Sociální sítě komunikačním trendem

Mladí lidé jsou klíč k novému směrování a politici, kteří jsou hosty Hydeparku, si uvědomují, že dotazy mladých mají možná ještě větší váhu než u ostatních. Jde totiž o cílovou skupinu, která bude volit ještě dlouhá desetiletí a hlavně jí záleží na budoucnosti. Politici musejí Hydepark milovat, jelikož jim poskytne mnoho podnětů a skvělých zpětných vazeb, se kterými se dá velmi dobře pracovat. A samozřejmě se nápady dají využít například v kampani. Byli by hloupí, kdyby nenaslouchali a nesnažili se splnit vyřčená přání, která mají smysl.

Facebook a Twitter jsou z hlediska síly médií někde dole na žebříčku šéfů politických stran, vedou televize a tisk, kam se chtějí prosadit všichni, a pokud možno zdarma na redakční stránky. Sociální sítě jsou něčím novým a neznámým, na druhou stranu si politici velmi dobře uvědomují, že by na sociálních sítích měli být, jelikož jsou tam mladí, často nerozhodnutí voliči. Spojení Hydeparku (jako pořadu ve stále nejdůležitějším médiu) se sociálními sítěmi uvrhne další pozornost vlivných lidí na sociální sítě jako takové. Považme, když už se i prestižní diskuzní pořad na nejsledovanější zpravodajské televizi spustil se sociálními sítěmi, tak na tom něco bude, že? Hydepark a sociální sítě si prostě navzájem pomáhají a jsou si prospěšné, nevím o jiném příkladu, kdy by někdo z tradičních médií u nás tak masivně upozornil na Twitter. Z toho plyne příval nových uživatelů, kteří si chtějí mikroblogování minimálně vyzkoušet. Podobné to může být u i Facebooku, který může získat dosud nerozhodnuté budoucí uživatele, kteří si myslí, že Facebook je dobrý tak akorát na sdílení fotek z dovolené. Ale když se na Facebooku řeší politické otázky, může být jeho používání pro určitou skupinu lidí jiná káva...


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?