Český Twitter pozvolna roste a komerční

15. 9. 2011 | Jan Handl
Kolik je českých uživatelů Twitteru? Jak vypadá jeho komerční využití? O čem se nejvíce mluví a kteří uživatelé jsou „nej“?

Pokud bude počet českých uživatelů Twitteru růst konstantním (tedy poměrně pomalým) tempem, někdy na přelomu roku můžeme oslavit první skutečný milník – 100 000 Čechů a Slováků na Twitteru. K této hranici podle oblíbeného nástroje Klábosení.cz chybí nějakých třicet tisíc účtů.

Klábosení archivuje skoro 12 milionů tweetů od více než sedmdesáti tisíc českých nebo slovenských uživatelů. Kritérium pro indexaci je alespoň 15 procent tweetů v národním jazyce nebo přihlášení se k území Čech či Slovenska. Přesnější nástroj pro zjištění počtu českých a slovenských uživatelů těžko najdeme.

Proč jsou počítáni Češi a Slováci na Twitteru dohromady? V případě Twitteru můžeme s klidem prohlásit, že Československo nezaniklo, obě v porovnání se světem maličkaté skupiny uživatelů jsou silně provázány. Čechů je na Twitteru víc než Slováků, některé odhady hovoří o padesáti tisících.

O čem se píše?

Klábosení kromě počítání uživatelů umí vyhledávat ve tweetech nebo v bio (životopisech) účtů a také sestavuje žebříček nejvlivnějších účtů pomocí služby Klout. Pokud chce marketér zjistit, co se na Twitteru píše o značce, kterou má na starosti, není nic jednoduššího, než zadat slovo do vyhledávání a prohlížet výsledky, případně na ně reagovat.

Klábosení na homepage také ukazuje nejpoužívanější hashtagy za posledních 24 hodin nebo 7 dnů – tato data demonstrují, o čem se na Twitteru aktuálně nejvíc píše.
Českých a slovenských značek na Twitteru moc není, jde většinou o firmy, které se zabývají internetem a souvisejícími odvětvími.

Mezi aktivní značky na Twitteru patří operátoři, kteří tuto sociální síť využívají k pořádání soutěží nebo k zákaznické podpoře. S komerčním využitím Twitteru české firmy většinou začínají, učí se a pomalu ale jistě přicházejí na to, že nestačí na účet posílat automaticky tiskové zprávy. Zmínění operátoři jsou asi nejdál.

Jak to s Twitterem umí operátoři?

Vodafone

Vodafone se chlubí nejenom na naše poměry vysokým počtem followerů, ale i šikovným týmem, který na Twitteru aktivně komunikuje. Což není jednoduché, protože na sociálních sítích málokterý uživatel pochválí, ale kritika nechybí nikdy. Vodafone spustil kromě svého populárního všeobecného účtu také servisní účet Vodafone péče, což je jedna z prvních vlaštovek tohoto druhu u nás.

Vodafone na Twitteru také občas vyhlašuje soutěže o telefony, followeři mají šanci vyhrát cennou věc a když se jim to povede, rádi veřejně poděkují a posléze dál sdílejí svoji náklonnost ke značce, se kterou vyhráli. K letošnímu filmovému festivalu v Karlových Varech Vodafone připravil speciální účet, o jehož správu proběhla soutěž mezi filmovými fanoušky, kteří se chystali přímo na místo.

Vítěz se stal oficiálním zpravodajem z festivalu. I tento příklad ukazuje, jak je možné s Twitterem pracovat. Tedy pokud se provozovatel aktivit smíří s tím, že osloví poměrně co do počtu i složení omezenou cílovou skupinu (i když nesmírně zajímavou a vlivnou).

O2

Konkurenční operátor O2 se také snaží, jeho hashtag #uzvimproc souvisí se zapůjčováním chytrých telefonů uživatelům Twitteru, kteří pak své followery informují o tom, co dobrého jim do života přinesl telefon s internetem. Jde o zajímavý koncept, který má dost příznivců i odpůrců. Zjednodušeně lze tvrdit, že účastníci vymění zapůjčení telefonu za ztrátu otrávených followerů.

Ano, jsou i tací, kteří se ke komerčním aktivitám na Twitteru staví negativně. Bez ironie platí, že tato aktivita O2 je vodět, má nápad, zatahuje do hry uživatele a působí také edukativně. Když už nic jiného, tak si desítky lidí vyzkoušejí internet v mobilu a svoje zkušenosti sdělí svým následovníkům. To, že se některým followerům sledování polokomerčních tweetů příčí, je zcela normální a pochopitelné.

Zdroj: www.econsultancy.com

Proč Twitter?

Operátoři na českém Twitteru do jisté míry stanovují postupy, kterých se budou v budoucnu držet i ostatní firmy. Twitter je v tomto prakticky neomezený a záleží pouze na kreativitě marketérů. Mikroblogování a jeho možnosti pracovníkům marketingu a PR často unikají. Asi hlavně kvůli tomu, že se desítky tisíc lidí, byť jakkoliv zajímavých, nedají srovnat s mnohonásobně většími skupinami uživatelů klasických médií nebo třeba Facebooku.

Twitter je skvělý marketingový nástroj, pokud ...

Twitter nabízí i oficiální možnosti oslovení uživatelů reklamou, ty má ovšem smysl využívat pouze v mezinárodním prostředí mnoha desítek milionů uživatelů Twitter. V našich podmínkách rozhodují nápady a kreativita, kterou Twitter skoro vůbec neomezuje pravidly, se kterými se často potýkají třeba marketéři na Facebooku.

Twitter je skvělý marketingový nástroj. Pokud se smíříme s tím, že máme šanci oslovit v lepším případě pouze tisíce lidí a komunikace s nimi bude velmi těžká. Jeden z výzkumů totiž ukázal, že značky na Twitteru uživatelé vnímají spíše negativně. Komunikovat na Twitteru znamená jít s kůží na trh a vyrovnat se s nevybíravým stylem příznivců i odpůrců. Příznivci často mlčí, naopak odpůrci jsou velmi aktivní a šťouraví.

Pokud chce marketér zjišťovat zpětnou vazbu od zákazníků, monitorovat dění v zajímavé cílové skupině, bránit svojí značku před více či méně oprávněnými útoky a tvrdě získávat příznivce, neměl by na Twitter zapomínat. Samozřejmě v případě, že značku, za kterou kope, má vůbec na Twitter smysl uvádět. 

Sdílejte tento článek: