Příběh Mannequin Challenge začal u puberťáků na střední škole a skončil až v Bílém domě

1. 12. 2016 | Petr Michl



Globální hity sociálních médií mají často neočekávaný původ. Na konci října tohoto roku natočili studenti střední školy ve městě Jacksonville na Floridě video toho, jak stojí nehnutě ve svých pózách podobně jako figuríny ve výlohách obchodů. Nápadu se chytli další a další a najednou můžete najít v sociálních médiích pod hashtagy #TheMannequinChallenge a #MannequinChallenge tisíce videí, která vytvořili teenageři, sportovní kluby, značky, celebrity, firmy a dokonce i kandidátka na prezidentku USA Hillary Clinton.

Anatomie zamrzlé virality

Virální trendy dostaly své jméno od virů. Jejich vlastností je rychlé šíření a zároveň jistá nevyzpytatelnost. Tento má něco společného s již před lety populárními  „zamrzlými flashmoby", dopředu organizovanými akcemi ve veřejném prostoru, kdy lidé třeba na jednu minutu ustrnou v pohybu. I Mannequin Challenge je jistě v mnoha případech pečlivě secvičenou akcí, její počátky nicméně stojí na tom, že od nápadu k akci nemusí být vůbec daleko.

Přesně to dokládá popis, jak vůbec první Mannequin Challenge vznikla. Portálu Inverse ho poskytla Emili, její účastnice a vlastnice twitterového účtu @thvtmelanin_, z níž byla zveřejněna:

„Jednoho dne jsem stála vpředu třídy. V tu chvíli mi řekla moje kamarádka A’laynah: „Hej, vypadáš jako figurína." Pak se k nám přidaly kamarádky Bre’Onna a Jasmine a začaly jsme dělat všechny ty bláznivé pózy. Dneska je v sociálních médiích tolik výzev. Hádám, že proto navrhl kamarád Deryk, ať z toho uděláme také challenge. Přidaly se k nám také A’laynah a Jalen. Většina těch póz vycházela z postojů (figurín), které můžete vidět v obchodních domech nebo v Old Navy."

I její popis důvodů, proč se tato srandička tak chytla, je ve své jednoduchosti zcela výmluvný: „Myslím si, že to lidé milují, protože je to něco, co dokáže udělat každý... Milujeme dívání se na challenge, protože lidé jsou (při jejich plnění) velmi kreativní. Někdy se až divím, jak některé kousky dokázali. Je to zábava sledovat a dívat se na lidi, co neznáte, jak dělají to samé co vy, je svým způsobem cool."

Jednoduchost aplikace a dostatečná volnost pro dodání otisku vlastní kreativity byla vlastní i podobnému trendu Harlem Shake nebo polévání se kyblíkem v rámci výzvy #icebucketchallenge. V tomto případě ale chybí charitativní rozměr v pozadí. Přesto má Mannequin Challenge rozměr viru. Nejdřív se šířil na střední škole prvních tvůrců, a to přes další třídy do tělocvičny a do kantýny. Záhy se nového trendu chytli teenageři z jiných škol a do několika týdnů ho následovali i v sídle nejvlivnějšího politika světa ve Washingtonu.

Právě tento přechod od náctiletých, co rychle přijímají a zkoušejí nové věci, k elitám společnosti je možná nejvíce fascinující. Představte si, že by před 50 lety Richard Nixon začal pro televizní vysílání skákat panáka nebo gumu, protože to právě v té době začalo děcka bavit. V našich reáliích potrapte svou psýché třeba obrazem Gustava Husáka sbírajícího céčka. Díky sociálním médiím a čím dál silnějšímu nutkání „být in", abychom v nich byli vnímáni jako úspěšní, dnes žijeme v době, kdy se podobně ulítlé analogie stávají skutečností.

Na Mannequin Challenge vydělal nejvíc rapper Rae Sremmurd

Důvod, proč je hudebním podkladem většiny Mannequin Challenge videí beat rappové písně „Black Beatles”, není nijak hluboký. Studenti Colony High School ve městě Ontaro v Kalifornii ho takto použili poprvé 2. listopadu. Za tuto volbu byl zodpovědný 17letý Joseph Day, který vysvětlil svůj výběr na Twitteru prozaicky: „Je to moje nejoblíbenější píseň a chtěl jsem, aby si ji užili moji přátelé a všichni na internetu."

 

Hned noc poté na to zareagoval samotný autor písně, Rae Sremmurd, Mannequin Challenge videem ze svého koncertu v Denveru. Jen Na Twitteru si za to vysloužil více než 60 tisíc retweetů.


Právě název písně pravděpodobně zaujal nejslavnějšího „brouka" všech dob, Paula McCartneyho. Ten 10. listopadu publikoval vlastní video, které ho právě s podkladem „Black Beatles” zachycuje v nehybné póze u klavíru.

A od té chvíle byla dominantní podkladová píseň pro Mannequin Challenge jasná a hit Rae Sremmurda se dostal do top 10 amerického žebříku Billboard HOT 100. Ano, k úspěchu singlu v dnešní době nevede cesta pouze přes přesvědčování programových ředitelů vlivných rádií. Stejně účinnou cestou může být to, že je vaše píseň soundtrackem reklamy nebo začne být doporučovaná na Spotify. Případ „Black Beatles” pak ukazuje, že někdy stačí i to, když se líbí teenagerovi ze střední školy a využije ji ve videu, které se stane virálním hitem.

Mannequin Challenge jako trend, na kterém se chce svézt doslova každý

 Příběh Mannequin Challenge je ale zajímavý i v tom, kdo všechno se této výzvy zhostil. Pokud budeme mluvit o celebritách, je důležité zmínit jejich největší koncentraci v nejlepší lokaci. Komička Ellen DeGeneres byla v Bílém domě dosluhujícím prezidentem Obamou vyznamenána Medailí svobody a do svého videa dokázala dostat i další oceněné, mezi nimiž naleznete i taková jména jako Robert De Niro, Tom Hanks, Bruce Springsteen, Bill Gates a Diana Ross. Všichni jsou pochopitelně strnulí v pozici štronzo (ano, něco podobného novému hitu se hrálo i na pionýrských táborech před 40 lety, jen to v té době nikdo nemohl natočit telefonem - pozn. red.).


Návštěvu v Bílém domě si ale ozvláštnili i poslední vítězové NBA, Cleveland Cavaliers. A zapojila se i prezidentova choť, Michelle Obama.


Skutečnou kvalitu přinesli do této hry filmaři
. Někteří využívali výzvu k upozornění na poslední dny natáčení jejich filmu. Nám se ale nejvíce líbí tento kousek. Lidé stojící za společností Andrew Productions vytvořili dvě videa a toto obsahuje vlastně obě najednou. Zmrazit kulky nebo baseballové míčky v letu holt neumí každý.

 

Větší úspěch ale samozřejmě přinesly události, které měly sledovanost v milionech samy o sobě. V mezinárodním fotbalovém utkání mezi Anglií a Španělskem vstřelil Adam Vardy parádní gól a zvyšoval tím na 2:0. Při oslavě na chvíli zamrzl.


Nakonec
se ale smáli Španělé. Vyrovnali na konečný stav 2:2 a po zápase si dali v šatně už pořádnou Mannequin Challenge.



Značky chtějí být cool

Před dvěma týdny byly poprvé k dispozici brýle Spectacles od Snapchatu, které jsou schopné nahrávat 10vteřinová videa z pohledu očí. Agentura VaynerMedia je koupila ihned je využila pro dobro svých klientů, udělala si ale i test ve svých kancelářích.


Z českých digitálních agentur se zapojila jako první Stario.


Nedávno jsme psali analytický článek o tom, jak Škoda Auto totálně změnila svou video strategii a inspiruje se zejména u youtuberů. Proto asi nepřekvapí, že naskočila i na poslední trend.

 

Překvapivě ale ukázal svou pružnost Datart, když natočil svůj dílek skládačky do světové mozaiky Mannequin Challenge minulý čtvrtek 24. listopadu a hned své dílo publikoval. „Cílem je ukázat, že Datart je moderní firma, která sleduje trendy, že se při práci dokážeme bavit a umíme překvapit. Videem vzkazujeme jak ven, tak dovnitř firmy, že jsme otevřeni novým věcem," sdělila mluvčí firmy Iva Pavlousková.


Na nóbl večírku vedení českého T-Mobile zamrzli ve svých lakýrkách i manažeři v oblecích.

 


Možná úplně nejvíc se nám ale líbí video ukazující, jak to vypadá ve vývojářské firmě mobilních aplikací, STRV.



A čemu tím pomůžete?

K čemu je vlastně značkám a celebritám následování podobných trendů dobré? Nejprve se ještě podívejme na jednu  Mannequin Challenge, která byla publikována týmem Hillary Cliton v ráno, kdy se otevřely po území USA volební místnosti.

Hillary Clinton se tím snažila naposled připomenout v sociálních médiích, pravděpodobně tím zamýšlela rozprášit svou pověst suchara a toho, kdo to neumí se sociálními médii. Účast Jona Bon Joviho byla jen dalším z řady dobrozdání celebrit. Možná to částečně fungovalo a možná to bylo jen potvrzením faktu, že Hillary Clinton je někdo, kdo se sice snaží, ale není vůdkyní a jen následuje již vytvořené trendy... kdo ví.

Každopádně právě zvolání: Hele jsem cool, taky si umím užít srandu a vím, co vás baví," je hluboce otisknuto v motivaci k natočení Mannequin Challenge nejen u veřejně známých osobností a značek. Celkový úspěch a jeho efekt pak hodně souvisí s tím, jak pozdě či brzo daný subjekt na vlnu daného trendu naskočí, a také s tím, jaké další poselství v sobě přijetí výzvy nese.

U VaynerMedia hrajícími si s brýlemi Spectacles od Snapchatu jde o jasnou ukázku schopnosti zacházet s těmi nejčerstvějšími technologiemi a využít je k natočení aktuálního hitu sociálních médií. A to se společnosti daného zaměření rozhodně hodí.
Podobně Andrew Productions dokazují, že oni jsou firmou, která vám ve filmu ovládne na povel více než 100 komparzistů a lehce vám zastaví kulky v letu jako v Matrixu.
STRV dává jako technologická firma na odiv své propracované firemní prostory, kde nechybí posilovna ani fotbálek, stejně jako bar. Klidně ho můžou využívat nadále jako náborové video.
Video T-Mobile je spíše srandou na samotný večírek, vyšší prodej mobilních paušálů z toho asi nekouká. Podobně jako u naprosté většiny sportovních týmů a osobností, celebrit a značek je odměnou za následování aktuálního trendu především krátkodobé navýšení engagementu a utěšené počty lajků a srdíček. Ani to ale v době, kdy se organicky shání čím dál hůře, nemusí být vůbec k zahození.

Kam dál?

Pravděpodobně jste to měli v hlavě po celou dobu čtení. Není toto něco jako Harlem Shake, nebo ta iniciativa s kýbly?

 

Ano, je! Na druhém zmíněném trendu bylo pozitivní alespoň jeho charitativní pozadí. Připomeňte si ho v našem článku #icebucketchallenge vydělává peníze pro dobrou věc. Spoustu peněz!

Štítky dokumentu: Virální marketing
Sdílejte tento článek:
Podobné články: