Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
23. 11. 2016 | Petr Michl

Mall.cz testoval přespolní doručování dronem. K praxi má tento způsob dopravy stále daleko

 

Mall.cz včera v 11 hodin poprvé otestoval doručení zásilky pomocí dronu. Trasa byla dlouhá přibližně 1,7 km a vedla z distribučního centra Mall.cz v Jirnech do Zelenče. Doručení trvalo cca 3 minuty letového času. Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za cca 5 minut.

Testovací let si můžete prohlédnout níže. Neznámo proč byl u něj i Leoš Mareš ve smokingu.

 

K testu byl použit čtyřvrtulový dron Matrice 100 od společnosti DJI výrazně upravený pro potřeby testu. Jednalo se například o instalaci zařízení pro nesení boxu se zbožím, které současně umožňuje na dálku box odpojit, a tedy realizovat doručení. Dle Marka Tajbla ze společnosti Dronservices je funkční váha přepravovaného boxu v tomto případě 1 až 2 kilogramy.

Překážky nejsou jen legislativní, ale i bezpečnostní

Dron použitý při testu je připraven i na zcela automatizovaný provoz, nicméně ten je limitován platnou legislativou, nad jejíchž úpravou se teprve začalo diskutovat: „Doručování zásilek pomocí dronů je zařazeno do kategorie provozu bezpilotních prostředků v nízkých letových hladinách a jde o velmi komplexní problematiku. To, že se firmy pouštějí do testování automatizovaného doručování je velmi vítanou aktivitou, protože nám přinese cenné informace o provozních nárocích dronů i přímé zkušenosti z reálného provozu,“ říká Ing. Milan Rollo, Ph.D., který je výzkumným pracovníkem v Centru umělé inteligence na Katedře počítačů, FEL, ČVUT v Praze a specializuje se na problematiku bezpilotních technologií.  

Ve videu umístěném níže Milan Rollo objasňuje požadavky na letový systém dronů, který by byl potřeba pro masové komerční využití. Jeho součástí by mělo být řídící centrum pro bezpilotní prostředky, kde by museli provozovatelé registrovat  své letouny. Ty by byly povinny toto centrum informovat o svých letových trajektoriích. Tato informace by měla být ale dostupná i dalším bezpilotním prostředkům, aby se vyhnuly srážkám. Tedy drony by musely být schopné nejen vysílat informace o své trajektorii letu, ale i přijímat je od dalších dronů nejen z flotily svého provozovatele a zároveň na základě nich plánovat či v reálném čase upravovat svou dráhu letu.  

Překážky technické a ekonomické

„Díky úspěšnému testu jsme lépe připraveni na diskuzi ohledně možných legislativních změn. Vydařený test vnímáme také jako povzbuzení k práci na dalších inovacích a službách ve všech oblastech, které se dotýkají našich zákazníků,“ uvedl po testu  Jakub Havrlant, CEO Mall Group. To, nakolik test napověděl, že toto je jasná budoucnost doručování, je ovšem sporné. 

Pomineme-li pro bezpečnost důležité schopnosti dronů vysílat, přijímat a v reálném čase vyhodnocovat informace o letových drahách, jsou tu i další technická omezení. Jedním z nich je rozhodně dolet. Komerčně prodávaný DJI Phantom má udávaný maximální maximální letový čas přibližně 28 minut. Drone testovaný Mall.cz vycházel z DJI Matrice 100. Dle vyjádření Marka Tajbla z CEO Drones mají i upravené drony letový čas v rámci desítek minut, maximálně 60-70 minut. S uvědoměním si toho, že se má Dron navracet do skladu, se můžeme bavit o doletu k zákazníkovi spíše v jednotkách kilometrů, ne desítkách.

Mezi další nezanedbatelná negativa patří cena dronu, to, že je využitelný na jedno nabití spíše jen na jednu zásilku, další náklady spojené s nutností vyrovnat se s výše nastíněnými požadavky nyní neexistujícího systému řídícího centra pro bezpilotní prostředky nebo s nestandardním pojištěním. Je jasné, že pokud vývoj většinu z těchto položek výrazně nezlevní, bylo by doručování dronem ekonomicky nevýhodné i ve srovnání s nynějším doručením člověkem v dodávce či na skůtru nebo kole.  

I první a v tuto chvíli téměř 3 roky staré video Amazonu ukazující test dovážky dronem odhaluje další aspekt, který nemusí být zcela kompatibilní s českým prostředím.

Zboží v něm totiž dron spouští na zahradu před domem, který se nachází buď na samotě nebo v typické americké zástavbě rodinných domů, kde je zvykem na zahradu či na zápraží házet například předplacené noviny. To, že by bylo v našem podobném prostředí na trávníku před domem zboží v bezpečí po dlouhé hodiny, je jistě diskutabilní, stejně jako využití dronu v městské zástavbě, kde se zahrad a přistávacích ploch tolik nedostává. A to ani nerozebíráme takové detaily jako potvrzení převzetí zásilky zákazníkem.

Je tak zřejmé, že od aktuálního používání dronů pro dovážku zboží nás dělí minimálně několik let. A to i v případě, že by byla schválena legislativa, která by ho povolovala.

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: