Kontrolní seznam technických SEO faktorů, který potřebujete projít

19. 10. 2017 | Steven van Vessum
Chcete, aby se váš web líbil vyhledávačům dlouhodobě? Pak si pozorně přečtěte tento SEO seznam a zkontrolujte, kolik bodů splňujete.

V první části této série článků jsme si ukázali, jak by měla vypadat architektura úspěšného e-shopu. V této části se zaměříme na technické faktory, na které je třeba dávat pozor, aby mohl být web skutečně úspěšný.

SEO prostředí se neustále proměňuje. Co platilo před rokem, nemusí platit dnes. Vždy se ale vyplatí mít solidní základ. S pomocí tohoto kontrolního seznamu se můžete ujistit, jestli váš e-shop stojí na pevných základech a jestli vyhledávače nemají problém váš obsah objevit a porozumět mu. Pokud je tomu tak, pak je všechno skvělé. Nezapomeňte ale, že je potřeba nastavenou laťku udržet.

U e-shopů dochází neustále ke změnám, nabídka produktů se mění, copywriteři přidávají nový obsah a odstraňují starý. Změny s sebou nesou také riziko nečekaných problémů. Důležité ale je objevit problém včas, dřív než může negativně ovlivnit celou optimalizaci. Proto byste měli nechat web průběžně monitorovat nástrojem jako ContentKing a nechat se informovat o problémech hned, jakmile se vyskytnou.

 

Pusťme se do práce.

URL struktura

U struktury URL je důležitá hlavně konzistence.

Co je třeba mít na paměti:

  • Každé URL by mělo napovídat, o čem stránka je. Např. www.priklad.cz/sony/kdl-40wd650/.
  • Rozhodněte se, jestli budou URL končit lomítkem, nebo ne. Ať už zvolíte jakoukoliv variantu, držte se jí. Všechna URL, která by se vymykala, trvale přesměrujte (301) na správnou variantu.
  • Rozhodněte se, jestli budete používat subdoménu “www”, nebo ne. Ať už zvolíte jakoukoliv variantu, držte se jí. Všechna URL, která by se vymykala, trvale přesměrujte (301) na správnou variantu.
  • Rozhodněte se, jestli budete používat protokol HTTPS, nebo HTTP. I tady platí, že ať už zvolíte jakoukoliv variantu, měli byste se jí držet. Všechna URL, která by se vymykala, trvale přesměrujte (301) na správnou variantu.
  • URL by neměla obsahovat parametry. Příklad, jak by adresa určitě neměla vypadat: www.priklad.cz/index.php?product=331.

Nedostatečný nebo duplicitní obsah

Jedná se o stránky bez vlastního obsahu a stránky s duplicitním obsahem nebo velmi podobným obsahem. Takové stránky nepřináší návštěvníkům žádnou anebo jen velmi malou přidanou hodnotu.

Pokud se stránky příliš neliší, vyhledávače je mohou kompletně ignorovat nebo je dát na horší pozici. Takže si nakonec vaše vlastní stránky budou konkurovat.

Produktové stránky a stránky kategorií

Produktové stránky a stránky kategorií by měly mít alespoň 200 slov dlouhý obsah.

Stránkování

Pokud určitá kategorie obsahuje příliš mnoho produktů, je třeba je rozdělit na několik na sebe navazujících stránek. Vyhledávačům pak musíte sdělit pomocí link rel=“prev” / rel=“next”, že se jedná o sekvenci.

Produktové filtry, množství produktů na stránku a třídění

E-shopy obvykle nabízejí návštěvníkům možnost třídění a filtrování produktů. Také si někdy mohou zvolit, kolik produktů se na jedné stránce zobrazí. Rozhodně jsou to velmi užitečné funkce. Zároveň ale mohou generovat obrovské množství URL s duplicitním obsahem. Pomocí souboru robots.txt zakažte vyhledávačům přístup na tyto stránky - vyhnete se tak problémům s duplicitním obsahem a zároveň ušetříte svůj crawl budget.

Varianty produktů a přítomnost jednoho produktu ve více kategoriích

Jako příklad si můžeme uvést e-shopy s oblečením. Jednotlivé produkty se obvykle vyskytují v různých variantách (podle barvy, velikosti,...). Zároveň se jeden produkt může nacházet v několika různých kategoriích. Opět tak vzniká množství URL s duplicitním obsahem. Abyste předešli problémům, používejte vždy kanonická URL.

Crawl budget

Vyhledávače musí procházet biliony stránek. Aby toho byly schopné, potřebují si nějak stanovit priority. Také musí vzít v úvahu různé možnosti a zdroje hostingů pro každý web. Tyto dva faktory dohromady tvoří celkový crawl budget každého webu, tedy časový limit, který mají vyhledávače na jeho prohledání.

Každý web má tedy přidělený určitý crawl budget a teď jde o to, využít ho co nejefektivněji, tedy na stránkách, které chcete mít zobrazeny ve výsledcích vyhledávání. Toto téma jsme už nakousli v části “Produktové filtry, množství produktů na stránku a třídění”. Crawl budget je ale třeba mít na paměti i při vytváření interních odkazů (odkazů v rámci webu). Odkazy by neměly směřovat na přesměrované stránky, stránky, které už neexistují nebo vracejí serverové chyby s kódem 5xx.

Optimalizace pro mobily

Weby přizpůsobené pro displeje mobilních telefonů jsou pro uživatele důležité a vyhledávače jim přikládají čím dál větší váhu.

Koncem roku 2015 počet uživatelů používajících Google na mobilních telefonech přesáhl počet desktopových uživatelů. Od té doby jejich počet neustále roste. Přizpůsobení webů pro mobilní zařízení není důležité pouze z hlediska optimalizace, ale i z pohledu uživatelů. Pokud chcete mít úspěšný e-shop, musíte zkrátka cílit i na uživatele mobilních telefonů.

Dva hlavní způsoby, jak uspokojit uživatele mobilních telefonů:

1)    Responzivní design - web se automaticky přizpůsobí zařízení uživatele.

2)    Web vytvořený a plně optimalizovaný pro mobilní telefony. Spravovat dva různé weby je ovšem náročné. Vyplatí se to pouze tehdy, pokud většinu vašich návštěvníků tvoří uživatelé mobilních telefonů a responzivní design by nedokázal poskytnout tak dobrou službu.

Ověřte si, jestli je váš web správně optimalizovaný pro mobilní telefony pomocí Testu použitelnosti v mobilech od Googlu.

HTTPs



V minulosti používali e-shopy https protokol pouze pro platby. Před několika lety ale Google začal propagovat používání https na celém webu. Z pohledu SEO to nemá tak velký význam a pro získání lepší pozice ve výsledcích vám to nejspíš moc nepomůže. Na druhou stranu je to určitě důležité pro lepší bezpečnost webu.

Rychlost načítání

Studie prokázaly, že stránky, které se rychle načítají, mají nižší míru okamžitého opuštění a vyšší míru konverzí. Rychlost načítání hraje roli (i když jen malou) i v algoritmech Googlu. Tento faktor tedy určitě stojí za to vzít v úvahu.

Optimalizace rychlosti načítání může být oříšek. Jde o spoustu maličkostí, které můžete vylepšit. Každá milisekunda se počítá. Následujících tří osvědčené postupy vám ale pomohou vyřešit 90% problémů:

  • Používejte sítě pro doručování obsahu (CDN)
  • Optimalizujte všechny prvky webu (CSS, JavaScript, obrázky,...)
  • Používejte cache

Strukturovaná data

Jde o uspořádání obsahu pomocí markupu tak, aby mu vyhledávače lépe porozuměly. V podstatě popíšete stránku v řeči, které rozumí. Mezi vyhledávači umí strukturovaná data nejlépe používat Google.

Obvykle se pro strukturování dat používá schema.org. Podporuje velké množství schémat. Pár nejzajímavějších schémat pro e-shopy:

 

Zobrazení cenového rozpětí:

Recenze:


Po implementaci strukturovaných dat byste je měli otestovat pomocí těchto nástrojů od Googlu: nástroj na testování strukturovaných dat a pomocníka pro práci se značkami strukturovaných dat.

Soubor sitemap XML

Soubor sitemap XML by měl obsahovat všechny stránky, které chcete, aby vyhledávače indexovaly (slouží jim jako pomocník při prohledávání webu). Abyste vyhledávačům pomohli s jeho nalezením, přidejte ho do souboru robots.txt. Soubor sitemap XML by se měl automaticky aktualizovat.

Atribut hreflang

Pokud váš e-shop existuje ve více jazykových verzích, musíte vyhledávače instruovat tak, aby věděli, kterou jazykovou verzi mají poskytnout kterému uživateli. Pro Google a Yandex použijte atribut rel="alternate" hreflang.

Závěr

Ať už připravujete spuštění nového webu nebo se snažíte vylepšit současný, pokud se budete řídit tímto seznamem technických SEO faktorů, nemůžete šlápnout vedle.

Spuštěním webu nebo jeho předěláním ale nic nekončí. Je to pouze začátek. SEO je nepřetržitý proces. Pokud chcete mít úspěch, musíte neustále pracovat na své strategii, neustále web vylepšovat a rozšiřovat.

Právě jste vytvořili kvalitní SEO strategii a je čas pustit se do hry. Spoustu práce vám může ušetřit například aplikace ContentKing, která bude hlídat stav vašeho webu za vás a ušetří vás tak nepříjemných překvapení, když se něco pokazí.

Štítky dokumentu: E-Commerce SEO
Sdílejte tento článek:
Podobné články: