Google Zeitgeist - letošní svědectví o duchu doby

2. 12. 2010 | Brož František
Tak jako každý rok, i letos společnost Google představila svůj přehled nejvyhledávanějších výrazů za uběhlý rok, příznačně nazvaný "Zeitgeist" - tedy "duch doby". Co Češi v uplynulém roce vyhledávali nejvíce? Odpověď naleznete v přehledech v tomto článku.

Google Zeitgeist

Tak jako každý rok, i letos společnost Google představila svůj přehled nejvyhledávanějších výrazů za uběhlý rok, příznačně nazvaný "Zeitgeist" - tedy "duch doby". Co Češi v uplynulém roce vyhledávali nejvíce? Jaké trendy z nich lze vyčíst? Odpověď naleznete v přehledech v tomto článku.

Pokud bychom měli stručně shrnout, co z vyhledávání vyplývá, zjistímě, že Češi znovu potvrdili svůj zájem o nové technologie, v letošním roce více hledali informace o domácích filmech a lokální politice. Ani letos nezapřeli svou hravost – hledali nové online hry – nebo svůj zájem o sport (Vancouver 2010). Stejně jako loni, celkově vedou zábavní technologie (hudba, hry, video) a hledání informací o lokalitách a pracovních příležitostech.

Nejvýstižněji trendy roku charakterizují „Největší skokani“, tj. dotazy, o které se v průběhu roku nejvíce zvýšil zájem ve srovnání s loňským rokem.

Největší skokani 2010

  1. Facebook přihlášení
  2. Kuky se vrací
  3. iPad
  4. komunální volby 2010
  5. Shakes a Fidget
  6. Zelene imperium
  7. Dobyvatel
  8. Okresní přebor
  9. Nokia
  10. Vancouver 2010

V roce 2010 se tedy mezi širokou uživatelskou veřejností projevují zejména tři trendy. V oblasti technologie pro komunikaci a zábavy jednoznačně vedlo klíčové slovo "přihlášení na Facebook". České uživatele ale nenechal chladným ani nový iPad od Applu nebo nové chytré telefony od společnosti Nokia. Do první desítky se probojovaly i tři online hry, které v rámci vyhledávání o notný kus poskočily: Shakes a Fidget (hra vytvořená na základě komixu), Zelené impérium (simulátor zahrádkaření) a Dobyvatel (online strategická hra).

Ohlasu se dočkal také nový rodinný film Jana Svěráka – Kuky se vrací. V čase své květnové premiéry vyvolal velkou vlnu zájmu. Hodně zvídavých uživatelů oslovil i typický český humor z fotbalového prostředí v novém TV seriálu Okresní přebor.

V politice a ve sportu odrážejí největší skokani to, čím společnost žije a o co se zajímá. Českou veřejnost letos velmi zaujaly informace o komunálních volbách a také sportovní událost roku – zimní olympijské hry ve Vancouveru.

Nejvyhledávanější slova 2010

Tento přehled přináší deset slov, která byla mezi českými uživateli Google absolutně nejvyhledávanější.

2009 2010
1. mp3 1. Praha
2. free 2. Facebook
3. video 3. mp3
4. tv 4. tv
5. YouTube 5. YouTube
6. hry 6. hry
7. Facebook 7. Nokia
8. práce 8. práce
9. mapy 9. mapy
10. počasí 10. O2

Je zajímavé, že žebříček nejhledanějších pojmů za rok 2010 se od toho loňského příliš neliší. Polovina dotazů dosáhla dokonce i na stejnou příčku, což naznačuje stejně vysokou úroveň zájmu, Konkrétně se jedná o klíčová slova TV, YouTube, hry, práce a mapy. Facebook se posunul o pět příček výš a vyhledávání výrazu "mp3" překvapivě kleslo z první příčky na bronzovou pozici.

Největším překvapením je vítěz – stověžatá Praha – o níž byl v roce 2010 největší zájem, což může být výsledkem kampaně Czech Tourismu „All you need is Prague“. Přibyly i firmy z populárního telco sektoru – Nokia a O2.

Tématické žebříčky

Mezi celosvětovými celebritami letos zazářil teenagerský zpěvák Justin Bieber, který na YouTube porazil i takovou hvězdu, jakou je Lady Gaga a byl největším skokanem roku i ve vyhledávání Google. Čtvrtým místem se může pochlubit hvězda české reklamy mobilního operátora - Chuck Norris.

Mezi českými celebritami byl největší zájem o Vladimíra Dlouhého. Uživatelé vyhledávali i informace o superstar Anetě Langerové a nejznámějším českém moderátorovi Leoši Marešovi.

Z kategorie dotazů s „jak“ je vidět, že muži často hledají návody, jak uspět u žen. Celkový vítěz kategorie „jak okouzlit francouzsku“ byl nejspíše inspirován první českou TV reklamou Googlu „Láska z Paříže“. Letošní volební rok se odrazil i na zájmu o to „jak volit“. Zmírnění ekonomické krize rozproudilo vyhledávání „jak investovat“. Lidé se také zajímali o to, jak se zdokonalovat: jak se učit nebo přestat kouřit.

Nejhledanější české celebrity 2010

  1. Vladimír Dlouhý
  2. Aneta Langerová
  3. Leoš Mareš
  4. Zdeněk Izer
  5. Šárka Vaňková
  6. Šárka Záhrobská
  7. Pavel Liška
  8. Saša Rašilov
  9. Jan Dolanský
  10. Tomáš Holý

TOP zpravodajská média 2010

  1. idnes
  2. Blesk
  3. Deník
  4. AHA
  5. lidovky
  6. Mladá Fronta
  7. times
  8. aktualne
  9. Pravda
  10. The Sun

TOP skokani „JAK“ 2010

  1. jak okouzlit francouzsku
  2. jak okouzlit holku
  3. jak na ženy
  4. jak volit
  5. jak na holky
  6. jak sbalit kluka
  7. jak líbat
  8. jak investovat
  9. jak přestat kouřit
  10. jak se učit

Nejhledanější na Mapách Google 2010

  1. hotel
  2. Praha
  3. úřad
  4. restaurace
  5. pošta
  6. park
  7. ubytování
  8. škola
  9. centrum
  10. nádraží

Skokani na Knihách Google 2010

  1. ekonomika a obchod
  2. humor
  3. počítače
  4. společenské vědy
  5. tělo a duše
  6. vaření
  7. zdravotnictví
  8. filozofie
  9. fotografie
  10. matematika

Nejhledanější v mobilu 2010

  1. Praha
  2. Facebook
  3. mp3
  4. Nokia
  5. iPhone
  6. Brno
  7. hry
  8. Opera
  9. YouTube
  10. ICQ

Nejhledanější dotazy ve sportu 2010

  1. hokej
  2. fotbal
  3. liga
  4. golf
  5. FIFA
  6. ZOH
  7. tenis
  8. NHL
  9. World Cup
  10. lyže

Největší skokani mezi světovými celebritami

  1. Justin Bieber
  2. David Guetta
  3. Selena Gomez
  4. Chuck Norris
  5. Lady Gaga
  6. Rihanna
  7. Robert Pattinson
  8. Megan Fox
  9. Miley Cyrus
  10. Michael Jackson

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: