Emoce mají v reklamě obrovskou roli!

9. 1. 2014 | Irena Šovčíková
Poselství krátkého filmu z dílny IPA a Thinkbox je jasné. Emoce jsou základní složkou dobré reklamy.

Všechno okolo nás se s každou minutou mění. A mění se i vnímání reklamy, naše hodnoty i potřeby. Doby nicneříkajících, čistě racionálních, reklam jsou dávno pryč. To, co v dnešním reklamním světě funguje, jsou emoce. Nejen o tom je krátký film z produkce britského institutu IPA a Thinkbox.

V desetiminutovém videu mluví Marie Odlham, předsedkyně porotců soutěže Efectivness Awards 2012 a vedoucí strategie u Havas Media UK, o změnách, které ve vnímání reklamy nastaly v posledních letech a vysvětluje jednotlivé důležité body na vítězích letošního ročníku soutěže.

Jaké jsou závěry?

Změnilo se hlavně to, co zákazníci, respektive konzumenti, chtějí. Donedávna toužili hlavně po úspěchu, velkém autě, dobré práci. Tomu odpovídala i reklamní sdělení. Vzpomeňte si třeba na spoty Eurotelu z 90.let. Odlidštěné vizuální zpracování. Kravaty, saka, výborná kariéra. Budeš s námi, jsi součástí elity. To je dnes už dávno zapomenutá hudba. Zákazníka dnes zajímají hlubší hodnoty - rodina, přátelé, sounáležitost, emoce. Chtějí vědět, že podobné hodnoty sdílí i jejich značka. Dnešní reklamy tak zobrazují více jak si lidé užívají, baví se s přátely, zažívají nové zážitky.

Ve videu Marie Odham pojmenovala dvě základní potřeby zákazníka, které by dobrá reklama měla reflektovat:

1. Síla - vitalita - uznání
"Svatá trojice", na kterou není radno zapomenout. Moderní zákazník má touho objevovat svět, cestovat, zažívat dobrodružství, mít spoustu síly a energie. A k čemu by to bylo, kdyby o tom nikdo nevěděl, že? Potřeba ukazovat, respektive dokazovat, že se máme dobře a že se rozvíjíme je mimo jiné to, co pohání trend sociálních sítí.

2. Bezpečí
Když budujete dům, nebudujete ho, aby byl krásný, ale abyste se v něm cítili bezpečně. Pocit bezpečí je to, co zákazníci chtějí mít a touží po tom.

Podívejme se taky na konkrétní videa, zmiňovaná v krátkém dokumentu:

John Lewis


Maloobchodní řetězec John Lewis je schopný oslovovat Brity na pravidelné bázi. Důvod není nijak složitý - centrem všech jeho reklam je zákazník. Jeho důležité životní okamžiky, jeho pocity, to všechno doplněné o perfektně zvolenou hudbu. To, že se diváci můžou s reklamami ztotožnit, je potom vede k masivnímu sdílení na sociálních sítích.

British Gas

Plyn, opravy bojlerů, technické záležitosti. To není úplně téma pro klasickou reklamu, že? British Gas se ale povedlo jejich služby vysvětlit skrz něco, co jejich zákazníci znají. Zajištění rodiny a pocit bezpečí. Teď už ví, že British Gas jim s tím může pomoci.

Nikon

Současná doba je neodmyslitelně spojená s potřebou zaznamenávat všechno kolem sebe. Kdykoliv a kdekoliv můžeme vyfotit všechny naše zážitky a sdílet je našim přátelům na sociálních sítích. S tím pracuje reklama na fotoaparáty Nikon.

Ta Chong Bank

Pocit nostalgie, víra v nemožné, opravdovost. To jsou klíčové body spotu banky Ta Chong. Ta vypráví příběh starého muže, který zatouží znovu projet Čínu na motorce. Přes slzy, pot a snad i krev se mu to po velkém úsilí podaří. Kromě toho, že v nás vyvolává emoce, je tato reklama silná i v tom, že vypráví skutečný příběh.

Shangri-La hotely

Všechny materiální věci už jsou pro nás běžné. Na každém hotelu je wi-fi, fax, cokoliv co potřebujeme. Co ale jen tak nějaký hotel nemá a přesto po tom toužíme? Pocit jako doma.A podle této reklamy ho najdeme v síti hotelů Shangri-La

P&G


Každý máme mámu. Tu co nás vozila na tréninky, prala, vařila a podporovala nás ve snech. A kolikrát nás napadlo poděkovat? Síla této reklamy spočívá v tom, že se v ní najde takřka každý. Matky i děti. Kdekoliv na světě, kdykoliv. Poselství rodičovské lásky a podpory je všude stejné. A zaznamenali jste něco o pracím prášku? Ne. To ale neznamená, že to nefunguje.

Výhodou emotivní reklamy je, že funguje na mnohem širším publiku, déle a velmi snadno se šíří. Čím hlouběji se ponoříte do emocí, tím většího efektu se vám dostane.

Zdroj: The Drum

Sdílejte tento článek:
Podobné články: