E-shopy tratí na nevyzvednutých objednávkách až půl miliardy korun ročně

15. 6. 2017 | redakce
Nevyzvednout si zásilku z e-shopu zákazníka nic nestojí, ale není to pravda z pohledu e-shopů. Ty na dopravě, balném a práci tratí ročně odhadem 460–650 milionů korun.

Ročně zůstane u přepravců nevyzvednuté objednané zboží v hodnotě 4,3 – 6 miliard Kč.. Lidé na své zásilky zapomínají hlavně během klidnějších měsíců, naopak procento nevyzvednutých balíčků klesá s blížícími se Vánocemi, kdy chce mít každý doma dárky pro své blízké včas. Běžně e-shopaři počítají s tím, že takovýchto zásilek je kolem 3–5 %. Pokud je jich více, může to mít negativní dopad na chod e-shopu.


Zdroj: balíček na Shutterstock

Všichni e-shopaři se pravidelně setkávají s tím, že lidé si objednané zboží jednoduše nevyzvednou. Náklady spojené s dopravou a balením jdou samozřejmě na vrub e-shopu, stejně tak jako práce a čas. „Běžně se vrací 3–5 % všech zásilek, což samozřejmě není nic příjemného, ale obecně to chod e-shopu nijak vážně nenaruší. Pokud je to více, měl by e-shopař uvažovat o opatřeních, která by nakupující motivovala balíčky vyzvedávat,“ říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodává: „Nevyzvednuté zboží se jim samozřejmě vrátí zpět, ale náklady na práci, balné a dopravu musí e-shopaři uhradit ze svého. Ročně tak přijdou celkově e-shopy o zhruba 460–650 milionů Kč, což není nezanedbatelné částka. Menší e-shopy samozřejmě tento problém pálí více než ty velké.

Vyzvedávání objednávek může podpořit například zavedení dopravy zdarma pro ty, kdo zaplatí předem, a je jedno, jestli jde o platbu kartou on-line nebo převod na účet. Dále se osvědčilo změnit dopravce, počet nevyzvednutých zásilek se snížil o jednu třetinu. Lidé hůře odmítají převzít zásilku od kurýra, naopak cesta na poštu či do úschovny a následné dlouhé čekání ve frontě k tomu často svádějí. Funguje i prodloužení doby na vyzvednutí nebo průběžné informování o stavu objednávky formou e-mailu a SMS. Také je tu služba Twisto, kdy zákazník má na úhradu 14 dnů od doručení. Twisto platí ihned e-shopaři a případné problémy řeší pak sami.

S problémem nevyzvednutých objednávek se nejvíce potýkají e-shopaři během klidnějších období. Lidé častěji zapomínají, že si mají někde něco vyzvednout, především v létě, kdy tráví více času mimo domov. Naopak před Vánoci se jejich procento snižuje. Je to dáno tím, že každý chce mít dárky pro své blízké včas doma.  

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: