Celková čtenost periodik zůstává stejná, ukazují výsledky MEDIA PROJEKTu za 1. pololetí 2014

7. 8. 2014 | redakce

Výzkum periodického tisku MEDIA PROJEKT informuje o čtenosti tiskových titulů. Jeho nejnovější výsledky za 1. a 2. čtvrtletí 2014 ukazují, že úpadek tištěných médií není tak akutní, jak se často říká. Celková čtenost periodik zůstává stejná.

Čtenost periodického tisku je i nadále vysoká a v jejím vývoji nedošlo stejně jako v předchozích obdobích k žádným výrazným změnám. Ze souhrnných výsledků vyplývá, že nejméně jeden deník si v posledních 14 dnech v daném období přečetlo 69 procent populace, což představuje 6,04 milionu občanů ve věku 12 až 79 let. Alespoň jeden časopis si v prvním pololetí 2014 přečetlo 7,4 milionu osob, což znamená v uvedené věkové skupině 84 procent populace. Čtenost na vydání deníků a jejich suplementů představovala bezmála 55 procent a čtenost časopisů na vydání pak téměř 71 procent.

Nejčtenějším placeným celostátním deníkem byl v 1. a 2. čtvrtletí 2014 Blesk ( 1 128 000 čtenářů), dále MF DNES (709 000 čtenářů a jako třetí se umístilo Právo (347 000 čtenářů).



Z hlavních skupin časopisů byl nejčtenějším společenským časopisem byl Rytmus života (654 000 čtenářů), ve skupině časopisů pro ženy dosáhl nevyšší čtenosti Blesk pro ženy (475 000 čtenářů), Dům a zahrada byl se 122 000 čtenáři nejčtenějším časopisem o bydlení a bytové kultuře a nejčtenějším programovým časopisem TV max s 506 000 čtenáři.


Proti výsledkům za předchozí období 4/2013-1/2014 se zvýšila čtenost deníku Právo (z 335 000 na 347 000 čtenářů na vydání). Vzrostla také čtenost suplementu Magazín Právo + TV a mírně se zvýšila i u titulů Pátek Lidové noviny, Dům a bydlení a Styl pro ženy. K nárůstu čtenosti došlo také u některých časopisů, statisticky významného nárůstu odhadované čtenosti dosáhly tituly Fajn život, Nedělní Blesk, Nedělní Aha!, Trucker, TV max, TV mini a bezplatný titul Kraj Vysočina.



Podrobnější analýza výsledků ukazuje také na kvalitu výsledků výzkumu. To lze dokumentovat tím, že se proti předchozím výsledkům zvýšila korelace mezi odhadovanou čteností sledovaných titulů a prodaným nákladem a meziročně došlo k výraznému snížení počtu titulů s vysokým počtem čtenářů na prodaný výtisk z 31 na 21 titulů zejména u titulů v žánrových kategoriích časopisů počítačových her, bytové kultury a hobby.

V rámci prezentace výsledků se účastníci mohli seznámit také s údaji o rozšiřující se penetraci různých typů čtecích zařízení v české populaci, které vytváří příznivé podmínky pro dostupnost obsahu periodického tisku v různých digitálních formátech. „Souhrnná vybavenost populace těmito zařízeními se v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zvýšila z 26 na 38 procent", konstatoval Vladimír Kožíšek z agentury MEDIAN.

Součástí prezentace byly také informace z nové nadstavby MEDIA PROJEKTu o tom, jak čtenáři získávají a dále nakládají s časopisy, který čtou. K tomuto tématu sdělil Pavel Šimoník z agentury STEM/MARK: „Průměrně téměř 2/3 čtenářů jsou přímými příjemci tisku a získávají jej tím, že si jej kupují ve volném prodeji nebo na předplatné, což svědčí o blízkém vztahu čtenářů ke svým titulům, který potvrzují tím, že si je pravidelně kupují. Pozitivní informací je také poznatek, že téměř 2/3 čtenářů přečtou konkrétní časopis celý nebo téměř celý a těch, kteří jej pouze prolistují je pouze 6 procent. Výsledky také ukazují, že časopisy rozhodně nekončí hned v odpadkovém koši nebo ve sběrném boxu, neboť jen o něco více než čtvrtina čtenářů přečte časopis jen sama. Naopak v téměř polovině případů (49 procent) čte daný časopis ještě další člen rodiny."

Další výsledky Media Projektu najdete na jeho stránkách.

Štítky dokumentu: Media Relations

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: