Andrej Babiš se staví v tištěné reklamě do role umlčovaného mučedníka. Vyvolal silnou protireakci

3. 5. 2017 | Petr Michl
Andrej Babiš se dnes ptal z reklamy v denících: „Proč?" Odpověď mu dala internetová komunita.

Předem bylo jasné, že včerejší vyjádření premiéra vlády Bohuslava Sobotky se dočká silné protireakce od Andreje Babiše a jeho hnutí ANO. Reprezentují to i reklamy, které se objevily v dnešní Mladé frontě Dnes a v dalších denících. Ani ty ale nezůstaly bez odezvy, překvapivě ale zaregovala dříve online komunita než štáb ČSSD.

V dnešním MF Dnes se objevil na třetí straně následující  celostránkový inzerát. V totožném znění pak vyšel i v Lidových novinách a Metru.




V Blesku a regionálních Denících pak vyšla reklama s mírnou úpravou – z podnětu vydavatelů byly vypuštěny zmínky o Zdeňku Bakalovi a právníkovi spřízněném s ČSSD, Radkovi Pokorném.

Dle informací Seznam Zpráv byla původně připravena verze inzerátu, která reagovala ne na demisi vlády, ale na odvolání Andreje Babiše z postu ministra financí. Narychlo se pak měnil jakýsi perex inzerátu v oranžovém rámečku se zněním:

Proč nás chce ČSSD  dostat z vlády a navrhla demisi? Čeho se bojí? Že toho moc víme?"

Vytahování karty jednoho z největších škraloupů v minulosti Bohuslava Sobotky je pokračováním komunikace z minulého týdne. Andrej Babiš se v předtuše svého vládního konce nechal ve své kanceláři vyfotit s hračkářskou pokladnou a s krabicemi s nápisy OKD či Škoda Holding. Tento snímek naznačující, že Babiš disponuje kompromitujícími materiály, které mohou poškodit Bohuslava Sobotku.

Andrej Babiš, za nímž stojí jím vlastněná silná média – včetně MF Dnes, Lidových novin a Metra, kde vyšel jeho inzerát beze změny – se snaží dnešním tištěným inzerátem poněkud ironicky budit dojem umlčovaného muže, kterému krok Bohuslava Sobotky snad zavřel přístup k médiím. I v kontextu dnes publikované nahrávky rozhovoru Andreje Babiše s redaktorem MF Dnes, při kterém se domlouvají na načasování zveřejnění kauz na jeho politické protivníky, to působí silně neuvěřitelně. 

Tento paradox ale už včera, kdy prosákla podoba zmíněného inzerátu, vyvolal odezvu internetové komunity, která považuje podobné projektování se do role mučedníka za falešné.

Například brněnský aktivista Jan Jablunka  vytvořil galerii nazvanou JE SUIS BUREŠ, v jejímž popisu vyzývá:

Nejen ministr financí může být mučedníkem. Na tomto místě vyjadřujeme naši sounáležitost s perzekuovanými milardáři, kteří to v dnešní době mají složitější než kdy dřív."



Do ní přidávají uživatelé snímky s přelepenými ústy. Doporučujeme fotografii Tomáše Hečka, pod níž je parodován i asertivní přístup k fanouškům známý z FB stránek hnutí ANO.

 

Skutečnou kontra akcí je ale až reklama parodující tu z vydání dnešních deníků, kterou vytvořil známý primárně technologický autor, podnikatel a influencer, Patrick Zandl. Místo nadpisu Proč?" ji přitom v odpovědi zdobí Proto". Namísto v oranžovém rámečku jsou pak v modrém shodujícím se s barvou používanou hnutím ANO věty:

„Protože jste podváděl s dotacemi i daněmi. protože zneužíváte stát pro své dotace a lžete."

 

Patrick Zandl uvádí, že se s touto reklamou obrátil na inzertní oddělení Mafry. V komentářích je pak řada lidí, která vyjadřuje ochotu podílet se na nákladech na tuto inzerci. Ve chvíli publikování článku není veřejně známo, jak byl tento dotaz úspěšný. Tento alternativní inzerát s odpovědí na Babišovy otázky nicméně i tak zasáhl početné publikum. Má přes 2,5 tisíce reakcí a přes 1 tisíc sdílení. Edit (3. 5., 23:00), Patrik Zandl odpověděl na náš dotaz: 

„Oslovil jsem MF Dnes, chtěl jsem inzerát dát do velkého seriozního listu. Mám nabídku na inzerci, ovšem za plnou cenu a platbou předem, což s ohledem na podmínky na trhu není příliš atraktivní. Nicméně jejich pozici chápu.

Je pravda, že peníze na inzerát by bylo zřejmě možné sehnat i od lidí, ale udělat to tak, aby to bylo právně čisté, je jakkoliv rychle prakticky nemožné. Možnosti pro běžného občana vyjadřovat se jakkoliv účinně k předvolební kampani jsou tím prakticky limitovány.

Jak s tím dále, ještě rozvažuji, ale zatím se mi zdá spíše kontraproduktivní platit třičtvrtě milionu korun firmě miliardáře za to, abych mu připomínal témata, která potřeboval připomenout."

Otázkou je přitom samozřejmě to, nakolik mířil zásah virálního příspěvku na  Facebooku na lidi, kteří již s Babišem nesouhlasí a jaký má potenciál ovlivnit ty, co dosavadnímu ministrovi financí věří. Je zřejmé, že kombinovaný zásah Babišovy tištěné reklamy je výrazně vyšší.

Smutné je přitom spíše to, že trefnou protiakci pořádají za využití svých finančních a časových zdrojů jednotlivci mnohdy ani nijak nesympatizující s ČSSD. Socialisté přitom nereagují nijak. I to je jeden z důvodů popularity Andreje Babiše a preference hnutí Ano, navzdory výčtu skandálů, který by vysoké politiky ve většině demokratických zemí již dávno z politiky diskvalifikoval.

 


Rozhovor s Milošem Gregorem



O dnešní situaci jsme si popovídali s Milošem Gregorem. Ten vystudoval politologii na Masarykově univerzitě, kde nyní také jako odborný asistent působí. Hlavním polem jeho zájmu jsou zejména politický marketing, branding v politice nebo analýza propagandy (je spoluautorem studie manipulativních technik českých propagandistických serverů). Teritoriálně se zaměřuje na USA a Českou republiku. Jako výzkumník se spolupodílel na výzkumu Kampaň do Poslanecké sněmovny PČR 2010, obdobný výzkum pro říjnové volby v letošním roce vede. Osobní zkušenost s kampaněmi má jak z České republiky (od komunálních po prezidentské volby), tak z USA.

Miloš Gregor


Jak moc obvyklé je, že deníky a obecně zpravodajská média, která nijak neproklamují svou stranickou příslušnost, publikují podobné útočné politické reklamy?

Je třeba rozlišovat redakční obsah a inzerci. V oblasti inzerce je poměrně běžné, že se v médiích objevuje kritika politické konkurence, v České republice s tím máme bohatou zkušenost. Nutno dodat, že na tom není nic špatného – je běžné, že politická strana vyzdvihuje své úspěchy a skrze kritiku útočí na politickou konkurenci. V redakční oblasti už by se to vyskytovat nemělo, určitě ne ve zpravodajství.

Nepoškozuje to vnímání jejich nestrannosti? Minimálně ve zpravodajské, nikoliv komentářové sekci, si ji seriózní noviny snaží zachovat a zároveň se tak snaží tvářit i MF Dnes.

Myslím si, že je to problém. Právě MF Dnes je názornou ukázkou toho, jak řada čtenářů může být citlivá na tendenční zpravodajství. Co se této konkrétní reklamy, nevidím v tom nějaký problém pro konkrétní média. Možná i právě proto, že stejná, nebo velmi podobná reklama dnes vyšla v celé řadě deníků.

Jak vnímáte protireakci PROTO od Patricka Zandla, který údajně svou reklamu už dal s dotazem na zveřejnění právě na MF Dnes?

Reakce je to vtipná a povedená. Jen je škoda, že tyto mediální bitvy musí za politické strany bojovat aktivisté. Druhou věcí je, jaký bude mít Zandlova reakce dopad. Zatímco reklama hnutí ANO vyšla v řadě celostátních deníků, reakce na ni se vyskytuje zatím jen na sociálních sítích v okruhu lidí, kteří Babiše nemají rádi už dlouho. Je tedy otázka, jestli se dostane k širší veřejnosti, třeba i k voličům hnutí ANO.

Neměla by něco takového mít připraveného ČSSD sama? O čem svědčí, že markting za ní vymýšlí influenceři na internetu?

Není to pouze o ČSSD. Obecně je ANO v profesionalitě komunikace a marketingu výrazně před politickou konkurencí. Tam, kde ostatní tápou, má ANO průzkumy a ví, co si většina lidí přeje, aby Babiš řekl. V tomto smyslu se ANO chová populisticky a zatím mu to vychází.

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje
Sdílejte tento článek:
Podobné články: