Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
30. 8. 2016 | Kateřina Tauchenová

WhatsApp a Facebook budou navzájem sdílet data o uživatelích. Lze se tomu ale vyhnout

Oblíbený komunikátor WhatsApp učinil minulý týden na první pohled nenápadnou aktualizaci svých Podmínek použití a Zásad ochrany osobních údajů. Šlo o klasické vyskakovací okno, které se uživatelům zobrazilo po otevření aplikace a jehož text bylo nutné odsouhlasit, aby se uživatel do aplikace vůbec dostal. Prostě přesně ten typ textu, který nikdo nečte a rychle jej odklikne, jen aby mohl co nejdříve napsat zprávu, kvůli které aplikaci vůbec otevřel.

Mnoho uživatelů, kteří k novým podmínkám přistoupili tímto způsobem, tak ale bude možná hodně překvapeno, až zjistí, co v daném textu vlastně bylo. Díky novým podmínkám totiž může WhatsApp sdílet informace o svých uživatelích se sociální sítí Facebook -  a to včetně jejich telefonního čísla. Ptáte se, jak je to možné a k čemu Facebooku tato data budou, když on sám je o svých uživatelích sbírá v podstatě neustále?

Vysvětlení je jednoduché. To, že Facebook je už více než dva roky vlastníkem WhatsAppu, asi nemusíme připomínat. Zároveň je WhatsApp jednou z mála aplikací používaných v takto velkém rozsahu – momentálně jej používá více než miliarda lidí po celém světě – která nemá nijak nastavený monetizační model. Jinými slovy řečeno, Facebook nemá žádnou možnost, jak z ní dostat co nejvíce peněz. A právě to se díky sdílení osobních dat uživatelů změní. Facebook totiž tato data „překvapivě“ použije k cílení reklamy.

Boj proti spamu a relevantní reklama

V oficiálním vysvětlení důvodů změny podmínek na blogu společnosti WhatsApp je samozřejmě tento fakt trochu zjemněn a zaobalen do několika uživatelských benefitů, které díky aktualizaci budou moci WhatsApp a Facebook svým uživatelům nabídnout:

    • Budeme moci přesněji počítat unikátní uživatele.

    • Můžeme lépe bojovat proti spamu a zneužití.

    • Pokud jste uživatel Facebooku, můžete vidět lepší návrhy přátel a relevantnější reklamy na Facebooku.

Je tedy aktualizace podmínek pro uživatele opravdu přínosem? V určitých ohledech může být. Relevantní reklamy na Facebooku mohou být trochu méně otravné než ty, které vás nezajímají ani trochu, a pokud má WhatsApp zasílat reklamní zprávy, pak bude opět lepší dostávat ty, které mají pro daného uživatele alespoň nějakou teoretickou hodnotu. Zároveň se WhatsApp dušuje, že nebude „prodávat, sdílet nebo poskytovat telefonní čísla uživatelů inzerentům“.

Na druhou stranu se ale v nových podmínkách píše o „sdílení některých informací s Facebookem a společnostmi Facebooku“, jichž už je celkem deset. A odsouhlasení nových podmínek dává přístup k datům každé z nich.

Jak se sdílení dat vyhnout?

Na úvod je nutné podotknout, že úplné odmítnutí nových podmínek možné není. WhatsApp ale svým uživatelům umožňuje jejich částečné odmítnutí – konkrétně odmítnuté té části, která se věnuje sdílení informací s Facebookem k vylepšení zkušenosti s reklamami a produkty Facebooku.

Existují přitom dvě možnosti, jak to udělat:

1) Pokud jste podmínky ještě neodsouhlasili, můžete v oznámení o jejich aktualizaci kliknout na možnost Přečtěte si.

Na konci nových podmínek použití je pak možnost zrušit zaškrtnutí políčka sdílení informací s Facebookem k vylepšení zkušenosti s reklamami a produkty Facebooku.

2) Pokud už jste nové podmínky odsouhlasili, máte ještě 30 dní možnost nastavení svého soukromí změnit. Stačí v aplikaci otevřít Nastavení > Účet > Sdílet informace o účtu a zrušit zaškrtnutí políčka Sdílet informace o účtu.

Vyhnete se tak tomu, aby inzerenti na Facebooku měli možnost využívat vaše informace z WhatsAppu při cílení jejich reklamy, ale samotnému Facebooku v přístupu k nim nezamezíte. Dle oficiálního vyjádření totiž i poté budou „Společnosti Facebooku i nadále přijímat a využívat tyto informace na jiné účely, jako je zlepšení infrastruktury a systémů doručování, pochopení toho, jak jsou naše nebo jejich služby využívané, zabezpečení systémů a na boj proti spamu, zneužívání nebo aktivitám souvisejícím s porušováním práv.“

Ať už bude Facebook nově získaná data používat k čemukoliv, už teď je jasné, že si tím vvyslouží kritiku nejen od svých uživatelů, kterým už přemíra reklamy na této síti začíná lézt na nervy, ale také pozornost úřadů zabývajících se oochranou osobních údajů. Prohlášení o plánovaním prošetření nakládání s osobními údaji jeho uživatelů už vydal například britský Úřad pro informace a zabývat se jím bude i Pracovní skupina pro ochranu dat v Evropském parlamentu.

Zdroje: TechCrunch, WhatsApp Blog

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: