Výzkum AKA: Češi očekávají od reklamy humor a nadsázku

12. 7. 2017 | redakce
„Česká moderní reklama se z bodu nula za posledních 25 let dostala na evropský standard...“ tvrdí výkonný předseda AKA, Marek Hlavica. Zjistěte, jak to oceňují spotřebitelé reklamy a co od ní vlastně očekávají.

Asociace komunikačních agentur (AKA) se prostřednictvím průzkumu společnosti Nielsen Admosphere ohlédla za 25 lety české reklamy. Právě čtvrtstoletí existence totiž tato nejstarší a nejvlivnější profesní organizace v oblasti reklamy a komerční komunikace slaví.

Kvalita reklamy stoupá

Dvě třetiny respondentů má za to, že úroveň české reklamy za posledních 25 let stoupla. Podobně situaci hodnotí i ti, kteří vzhledem ke svému věku neměli možnost to posoudit z vlastní zkušenosti.


Tabulku lze zvětšit kliknutím na něj. Zdroj: AKA

Nadpoloviční většina respondentů od reklamy očekává informaci o vlastnostech výrobku nebo služby a také humor a nadsázku. Na tu si potrpí zejména vysokoškoláci. Zhruba 40 % spotřebitelů pak čeká i informaci o ceně. Jen řádově procenta si lidé potrpí na známé herce v reklamě. Nejvíce to ocení respondenti mezi 18 a 24 lety (13 %).

Tabulku lze zvětšit kliknutím na něj. Zdroj: AKA

 

Kde zaujme reklama nejvíce?

Výzkum se ptal i na to, kde má šance zaujmout nejvíce. Stále vede se 40 % televize. A to bez ohledu na věk nebo velikost bydliště. U skupiny 18 – 24 let je nicméně vyšší procento dopovědí ve prospěch internetu (25 %) a počet kladných odpovědí stoupá mírně s dosaženým vzděláním. Nejhůře si vede kinoreklama a reklama v rozhlase (1 – 4%).

Zajímavé jsou i odpovědi na otázku, kde vás reklama zaujme nejméně. I zde vítězí televize se 17 %. 13 % dotázaných nezaujme reklama v tisku a ve venkovních mediích jako jsou citilighty nebo billboardy. Ukazuje se, že ačkoliv má televize své věrná masové publikum, nemalé procento respondentů se bez ní obejde.


Zdroj: AKA

Výzkum AKA nenahrazuje podrobné výzkumy sledovanosti medií. Ale s nedávným výzkumem, který mapoval zájem mladých lidí o práci v reklamě a komunikaci, vytváří představu o tom, jak veřejnost nahlíží na obor, který je v jejich životě všudypřítomný. Opojení reklamou z počátku devadesátých let je dávno pryč. Nicméně nové formy zejména digitální komunikace přinesly informace a zábavu s komerčním obsahem, které mnoho lidí ani jako reklamu nevnímá.

„Česká moderní reklama se z bodu nula za posledních 25 let dostala na evropský standard. Svědčí o tom úspěchy v mezinárodních soutěžích kreativity i efektivity,“ říká výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Reklama je indikátorem i pohonem ekonomického růstu. Podle loňské studie Deloitte se každé Euro vložené do reklamy zhodnotí sedmikrát v HDP ekonomiky Evropské unie. Tuzemský trh druhým rokem prudce roste, což meziročně zvedá cenu služeb i náklady na práci v tomto odvětví zhruba o 20 %. Přečtěte si o tom v článku Sazby za služby reklamních agentur vzrostly o pětinu.

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články: