Test: jak se marketéři orientují v GDPR?

9. 2. 2018 | redakce
Víte, kdy můžou firmy po nabytí účinnosti GDPR zasílat na své stávající klienty newsletter? A co vlastně znamená zpracování informací? Mnoho marketérů v testu o GDPR pohořelo. Podívejte se na otázky i správné odpovědi.



GDPR se marketérů dotýká skoro na všech frontách, bez práce s osobními údaji totiž marketing snad ani dělat nejde.  V testu AK eLegal, který měl 10 otázek, vždy s jednou správnou možností, zvládli nejčastěji dobře odpovědět na 4.  Testu se jich zúčastnilo 850.

V čem byl nejčastěji kámen úrazu?

Ten největší jednoznačně v tom, že marketéři nemají jasno, co se vlastně zpracováním osobních údajů myslí. 43 % se např. domnívá, že uvedení kontaktní osoby na firemním webu se za zpracování osobních údajů nepovažuje. Bez toho, abyste se zorientovali v základních pojmech, s osobními údaji správně nakládat nezačnete. Nechce-li se vám prokousávat článkem 4 nařízení GDPR, poměrně srozumitelně jednotlivé pojmy vysvětluje Úřad pro ochranu osobních údajů na svém webu.

Úplně nejvíc marketéři pohořeli na otázce, kdy můžou na své stávající klienty zasílat newsletter. Správnou odpověď neznalo ani 10 % z nich. Paradoxně je v tomto GDPR benevolentnější, než si většina marketérů myslí. Od stávajících klientů nemusíte mít výslovný souhlas se zasíláním newsletteru, stačí když je o tom patřičně informujete. Co musí taková informace obsahovat napoví např. infografika o sběru e-mailů podle GDPR. Samozřejmě platí, že každý musí mít možnost se z odběru newsletteru kdykoliv snadno odhlásit.

Přísnější variantu než GDPR ve skutečnosti vyžaduje, volili marketéři také u otázky, jak je to ze zpracováním osobních údajů dětí, např. u soutěží. Přes polovinu z nich si myslí, že do 16 let je nutný písemný souhlas rodičů. Pokud ale podmínky soutěže a souhlas se zpracováním osobních údajů formulujete dostatečně srozumitelně a přiměřeně věku, není souhlas zákonných zástupců nutný.

Přes polovinu marketérů také nepovažuje za nutné mít mezi klientem a agenturou podepsanou tzv. zpracovatelskou smlouvu. Plná moc bohužel pro nakládání s osobními údaji nestačí.

A na konec spíš jedna zajímavost.  Když dáte na svůj soukromý profil na Facebooku fotku sebe a svého kamaráda a máte více než malé množství přátel, dostáváte se do zpracování osobních údajů jak vy, tak Facebook, a musíte mít kamarádův souhlas. Polovině marketérů tahle skutečnost přišla přitažená za vlasy. Tenhle typ záležitostí u soukromých profilů (snad) úřady v reálu řešit nebudou, u firemních stránek už by mohlo jít o tenčí led. Myslete na to, když třeba zveřejňujete fotky z firemního teambuildingu nebo bujarého večírku.

Projděte si jednotlivé otázky a odpovědi marketérů podrobněji. Správná odpověď je vždy vyznačena modře.

Tip redakce: 

Pokud v GDPR tápete a nejste si jistí, kde, co a hlavně jak změnit, přijďte 7. března na konferenci GDPR v marketingu, kterou pořádá Pavel Ungr a AK eLegal. Dozvíte se, jak se GDPR dotkne jednotlivých marketingových disciplín a hlavně, jak přesně se na to připravit.

Štítky dokumentu: Legislativa
Sdílejte tento článek:
Podobné články: