Studie: Na internetu nakupují dvě pětiny Čechů

24. 11. 2015 | redakce
Kolik lidí v ČR nakupuje na internetu? A při jaké vzdálenosti odběrného místa od místa bydliště či práce se začínají lidé přiklánět k dovážce zboží kurýrem? To prozrazuje nová studie.



Agentura Marco BBN si nechala letos v srpnu společností Focus zpracovat exkluzivní výzkum mapující nakupování na internetu a využívání forem distribuce zboží.

„Z výsledků výzkumu vyplývá zajímavé zjištění, že i přes téměř 80procentní penetraci internetu v běžné české populaci není samotné nakupování na internetu stále ještě zcela běžnou záležitostí,“ uvádí k průzkumu Pavel Marek, managing director MARCO BBN.

Nakupování na internetu uvedly pouze dvě pětiny z více než tisícovky dotazovaných, nejčastěji muži ve věku 18 – 34 (73 %) a 35 – 44 let (54 %).


Zdroj: MARCO BBN Czech Republic


Zdroj: MARCO BBN Czech Republic       

Hlavním důvodem pro nakupování na internetu se zdá být kromě obvykle nižších cen také komfort doručení zakoupeného zboží na zadanou adresu. Nejvíce zákazníků si na internetu zakoupené zboží totiž nechává zasílat poštou (72 %) a kurýrními službami (62 %). Dvě pětiny osob (39 %) pak využívají k vyzvednutí zboží odběrná místa, další třetina si zboží vyzvedává přímo u prodejce, 16 % si nechává zboží doručit přímo prodejcem. 

Pokud se týká nejčastěji využívaného způsobu doručení, tak i zde je jasná převaha zasílání poštou nebo kurýrními službami (dohromady 72 %), vyzvednutí zboží na odběrných místech pak jako nejčastější uvedla jen pětina (18 %) dotázaných.

                         

Odběrná místa mají přesto svoji atraktivitu, pokud budou dobře dostupná

Vyzvednutí zboží v odběrných místech preferují častěji muži, lidé ve věku 25-34 let, s maturitou, se středním socioekonomickým statusem, vykonávající nemanuální profese, z měst nad 100 tisíc obyvatel (kde je tato možnost odběru nejvíce k dispozici), zejména pak v Praze.


Zdroj: MARCO BBN Czech Republic

Atraktivita odběrných míst se odvíjí od vzdálenosti od místa bydliště či pracoviště dotázaných. Naprostá většina(94 %) těch, kdo nakupují na internetu, by odebírala zboží z odběrného místa v případě, že by bylo ve vzdálenosti do 1 km od jejich bydliště či pracoviště. Ve vzdálenosti 1-3 km by OM využívaly tři čtvrtiny dotázaných (77 %), polovina (56 %) by akceptovala i vzdálenost 4-6 km, třetina vzdálenost  7-10 km.

Největší vzdálenosti by akceptovali lidé z malých obcí (do 4 999 obyvatel)– téměř polovina (47 %) těch, kdo nakupují na internetu a bydlí v obci dané velikosti, by byla ochotna cestovat do odběrného místa ve vzdálenosti do 7-10 km, téměř pětina (18 %) i na větší vzdálenost.

Zákazníci z menších měst (5-20 tisíc obyvatel) by v nadpoloviční většině akceptovali odběrné místo ve vzdálenosti do 4-6 km od jejich bydliště či pracoviště, třetina by využívala i OM ve vzdálenosti 7-10 km.

Ve velkých městech by také nadpoloviční většina internetových zákazníků navštěvovala odběrné místo ve vzdálenosti do 4-6 km, ve vzdálenosti 7-10 km pak už jen čtvrtina dotázaných.

Nižší toleranci ke vzdálenosti OM pak pozorujeme ve středně velkých městech (20-99 tisíc obyvatel), kde je pro nadpoloviční většinu dotázaných přijatelná vzdálenost maximálně do 3 km od místa bydliště či pracoviště.

Zdroj: MARCO BBN Czech Republic

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: