Studie: Mobil, nebo počítač? Prostřednictvím čeho se nakupuje na internetu

9. 8. 2017 | Petr Michl
Přes 60 % lidí si primárně prohlíží a rozhoduje o nákupu zboží v e-shopu na mobilu nebo tabletu, 41 % Čechů má v telefonu internet. Proč i přesto přes 85 % dokončuje objednávku na desktopu? Můžou za to špatně optimalizované stránky e-shopů pro mobil, nečitelné popisky a nevyplnitelné formuláře.


Zdroj: Mobile Shopping on Shutterstock

Přestože si přes 60 % lidí primárně prohlíží a rozhoduje o nákupu zboží v e-shopu na mobilu nebo tabletu, tak objednávku v drtivé většině případů dokončí na počítači. Proč si takto komplikují pohodlné a rychlé nakupování, když má 41 % dospělých Čechů má ve svém mobilu internet a mobilní telefon stále při ruce, takže může nakupovat takřka odkudkoliv a kdekoliv? Protože řada provozovatelů e-shopů zanedbává mobilní aplikace a uživatelsky přívětivý mobilní přístup do svých obchodů. Zákazníkům pak nezbývá, než své nákupy v 85 % dokončit na počítači. Vyplynulo to z ankety, kterou realizovala společnost Shoptet.

Čeští zákazníci se v průběhu posledních několika let pozvolna naučili důvěřovat nákupům přes internet a e-shopy jsou dnes již běžně využívanou službou, kterou ocení všichni, kteří se neradi mačkají mezi davy nákupních center, preferují pohodlné a klidné nakupování nebo zkrátka nemají času nazbyt. Neustálé zdokonalování chytrých telefonů a také fakt, že podle posledních údajů ČSÚ z března 2017 má přes 41 % dospělých Čechů v mobilu internet, který mohou mít neustále po ruce, nabízí nové možnosti nákupů v e-shopech. Internetové obchody tak pro své zákazníky musí vytvořit mobilní weby nebo aplikace, které jim umožní bezproblémový výběr i platbu zboží. To, že je pro lidi lákavé nakupovat prostřednictvím mobilního telefonu je zřejmé z toho, že přes 60 % zákazníků si své zboží vybírá právě na mobilu, jak vyplynulo z průzkumu. Avšak jenom malá část z nich své nákupy přes telefon skutečně realizuje.

Řada mobilních verzí e-shopů nefunguje přesně tak, jak by měla. Velmi často se fotografie zboží zobrazují dlouho, popisky jsou mnohdy špatně čitelné nebo nejsou viditelné vůbec a to ani nemluvím o webových formulářích. Pokud má zákazník obtíže už jenom při prohlížení mobilního webu internetového obchodu, nebude mít pak ani důvěru k samotnému placení touto formou. Obchodníci by proto měli věnovat větší péči webům pro mobily a měli by se soustředit na to, jak je co nejvíce zjednodušit, ať už se to týká šablon, popisků a dalších parametrů,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.                                           

Přestože většina lidí své zboží vybírá na mobilu, k finálnímu objednání a platbě dochází v 85 procentech na běžném stolním počítači či laptopu. Pro zákazníky se jedná o méně komplikovaný způsob nákupu, neboť snadněji vyplní jednotlivé formuláře a více důvěřují také samotné platbě vybraného zboží. 

Z uvedeného průzkumu též vyplynulo, že lidé nákupy po internetu často řeší během dovolených, přes 14,5 % realizovaných objednávek zboží v e-shopech zákazníci zvažují v průběhu dovolené. Mezi hlavní uváděné důvody patří možnost konzultace s partnerem nebo více času k výběru daného zboží. V takových případech ovšem obvykle nevysedávají u stolního počítače ani s sebou nevláčí notebook, ale sledují nabídku zboží na mobilním telefonu, který mají vždy při sobě. Je proto velkou výzvou pro všechny provozovatele internetových obchodů, aby své e-shopy plně otevřeli i pro ty zákazníky, kteří chtějí k nákupu využít své chytré telefony, a odstranili stávající překážky, které jim stojí v pohodlném výběru a platbě zboží.

Zdroj: Shoptet

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články: