Stav e-comerce v roce 2016 dle Heureka.cz: Sortiment e-shopů se vloni rozšířil o pětinu

23. 1. 2017 | redakce
Nejvýrazněji vzrostl meziročně online nákup potravin (+ 63 %) a oblečení (+ 33 %), tedy segmentů, o kterých se před pár lety tvrdilo, že do onlinu nehodí.

Nakupování potravin a oblečení na úkor mobilních telefonů a počítačů. Tak nějak by se dal shrnout uplynulý rok pohledem online nakupování. Ne že by se elektronika nenakupovala – stále je celý segment IT, mobilních telefonů a černé a bílé techniky na internetu tím nejsilnějším – dohromady tvoří, i když jen těsně, více než polovinu online trhu.

Avšak z pohledu meziročního růstu dominovaly loňskému roku jiné kategorie. Nejvýrazněji vzrostl meziročně online nákup potravin (+ 63 %) a oblečení (+ 33 %) - segmentů, které si před pár lety ‚online‘ dokázal představit málokdo. Trendem je také rozšiřování sortimentu, které e-shopy nabízí. Meziročně počet položek v e-shopech vzrostl celkově o pětinu. A Češi za něj na internetu utratili celkem 96 miliard korun. Veškerá data vyplývají z údajů nákupního portálu Heureka.cz, obrat celého trhu vychází z agregovaných dat Heureky, Asociace pro elektronickou komerci a veřejně dostupných e-commerce dat.

 

Jídlo i oblečení. ‚Offlinové‘ segmenty dobývají online

I přes stále silný podíl elektroniky se celý loňský rok nesl v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin a oblečení. Tyto segmenty zaznamenaly meziročně nárůst 63 respektive 33 procent. „E-shopy svůj zákaznický servis šperkují na maximum – doručení v ten samý den, možnost osobního odběru v kamenných prodejnách, prodloužené lhůty na vrácení zboží a další a další kroky vstříc zákazníkovi – to vše nahrává tomu, že český zákazník stále častěji zkouší nákup online – i u zboží, které ještě před nedávnem bylo spíše specifikem kamenného prodej,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. Kromě těchto (potraviny a oblečení) dvou segmentů však významně rostly i jiné kategorie – dětské zboží vzrostlo meziročně o 24 %, stejně jako vybavení pro dům a zahradu. O 23 % vzrostl meziročně zájem o nákup zboží v kategorii filmy, knihy a hry.

 

 

Sortiment e-shopů vloni nabobtnal zhruba o pětinu

Dalším z ukazatelů loňského roku je rozrůstání sortimentu, který e-shopy nabízí. Ten vzrostl v průběhu loňska zhruba o pětinu. Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců – ti všichni se snaží získat pro koupi zákazníky na svoji stranu,“ doplňuje k údajům Tomáš Braverman. Stejně jako nejrychlejší růst, i nárůst sortimentu byl nejvyšší u kategorie jídlo, meziročně o polovinu více. O více než čtvrtinu se pak rozšířil sortiment v segmentu hobby nebo bílé zboží. Největší výběr zboží mají zákazníci v kategoriích oblečení a móda, dům a zahrada a pak v elektronice (dohromady na 3. místě).

 

E-commerce účet 2016: 96 miliard korun

Za celý tento sortiment utratili Češi vloni na internetu celkem 96 miliard korun. „Česká e-commerce roste dlouhodobě, a letošní 19% nárůst dokazuje, že v nákupech českých domácností si internet získal své stálé místo,“ říká Tomáš Braverman a doplňuje: „Pokročilí zákazníci už online řeší většinu svých nákup. Sledujeme však, že postupně přibývá také zákazníků v nejvyšší věkové kategorii. Senioři jsou v oblasti onlinu stále více edukovaní, a díky pohodlnosti a výhodnosti se nebojí nákup v e-shopu vyzkoušet.“

 

Český mix – online s offlinem

Další údaj Heureky doplňuje jiný trend a specifikum českých zákazníků. Oblibu osobních odběrů a obecně prolínání online prostředí s tím kamenným. Počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na 9 000, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ říká Tomáš Braverman.

 

Rostl také mobil

Rekord vloni dosáhlo také nakupování na mobilních zařízení. „Zákaznická zkušenost s nakupováním na mobilních zařízeních každoročně roste, přístupy z mobilních zařízení už překonaly hranici 37 %,“ dodává Braverman. Podle něj za neustálým vzestupem mobilních přístupů a nákupů je také to, jak se k tomu postavily samotné e-shopy.

„Častou překážkou pro mobilní nákupy bývá pro zákazníky nemožnost nebo složitost nákupu na daném e-shopu, který není na mobilní zařízení přizpůsoben. Od loňska na tom však české e-shopy velmi zapracovaly – podíl těch, které jsou už mobilně ‚přívětivé‘ vzrostl na více než třetinu (37 %). Meziročně je to významný růst a ruku v ruce s tímto trendem poroste také celkový obrat mobilních nákupů,“ dodává k tomu Braverman.

Kompletní infografiku naleznete níže (pro zvětšení klikněte na obrázek):

Zdroj: Heureka.cz

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum
Sdílejte tento článek:
Podobné články: