Spotify čelí žalobě za porušení autorských práv. Požaduje odškodnění ve výši 34 miliard

3. 1. 2018 | Petr Michl
Milujete Spotify jako službu nabízející nepřeberné množství hudby levně či zadarmo? Dle nové žaloby vybudovalo Spotify miliardový byznys na (nedostatečně kompenzovaných) zádech textařů a vydavatelů. Tomu odpovídá i částka, kterou vydavatelství Wixen Music Publishing požaduje.



Platformy pro streamování hudby jsou často označovány za hrobníka hudebního průmyslu. A ti, co jsou na jeho pomyslné lopatě, se nechtějí vzdát bez boje. Jejich největší reprezentant, Spotify, teď čelí zásadní žalobě. Vydavatelství Wixen Music Publishing od něj požaduje za porušení autorských práv 1,6 miliardy dolarů, tedy téměř 34 miliard korun.

Wixen Music Publishing reprezentuje řadu výrazných umělců, jsou mezi nimi například Tom Petty, Missy Elliot, Neil Young nebo The Doors. Žaloba podaná 29. prosince zmiňuje, že Spotify používá tisíce písní vydavatelství bez dostatečné licence. „Předtím než Spotify začalo působit ve Spojených Státech, společnost (myšleno Wixen, pozn. red.) uzavřela dohody s velkými nahrávacími společnostmi, aby získala vhodná práva pro ochranné známky spojené s nahráním písní," uvádí s tím, že nic takového neučinila služba Spotify, které prý nedokázala získat práva na skladby ve stejném rozsahu.

Žaloba pokračuje:

Díky tomu Spotify vystavělo miliardový byznys na zádech textařů a vydavatelů, jejichž hudbu Spotify užívá, v mnoha případech přitom bez potřebných licencí."

Navíc uvádí, že tak Spotify činilo „vědomě, záměrně a opakovaně". Spotify žalobu odmítlo komentovat.



Wixen Music Publishing má pod svými křídly z velkých interpretů především staré rockové legendy. Patří mezi ně i 72letý Neil Young s aktuálním albem The Visitor.

Nejpopulárnější služba pro streamování hudby přitom podobné nařčení řešila nedávno mimosoudním vyrovnáním ve výši 43 milionů dolarů. Wixen Music Publishing takovou kompenzaci nepovažuje za dostatečnou. Evidentně svůj případ staví na tom, že se Spotify sice nějakým způsobem dělí o své zisky s interprety. Písně mají dle nich ale další spolutvůrce (textaře, vydavatelství), kteří zůstávají ochuzeni. Pokud bude žaloba úspěšná, nepochybně se přidají další zástupci těchto skupin s žádostí o svou kompenzaci.

Zdroje: ForbesTechcruchPop CultureThe Wrap


Kam dál?

Spotify asi čekají perné chvíle v soudní síni. Marketingový vtip ale tuto službu neopouští. V rámci své poslední kampaně postavené na datech od uživatelů radila například, abyste se vyhýbali doktorům, co poslouchají na operačním sále songy Stressed Out nebo Stairway to Heaven.



Podívejte se na další povedené reklamy v článku Spotify o Vánocích opět sází na data od svých uživatelů. Dá vám pár rad na novoroční předsevzetí.

Štítky dokumentu: E-Commerce Mobilní aplikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: