Spárovací hmota pokřikuje v hobbymarketech na zákazníky

23. 7. 2014 | Petr Michl
První české využití kombinace 3D tisku a robotiky v marketingu je na světě. K lidem mezi regály mluví spárovací hmota.

Představte si, že jdete kolem regálů a najednou na vás začne mluvit pytlík spárovací hmoty, který se hýbe a svou řeč přizpůsobuje vašim reakcím. Přesně to se nyní děje návštěvníkům vybraných českých hobbymarketů, kteří jsou svědky jednoho z ojedinělých využití technologie 3D tisku v kombinaci s robotikou v marketingu.


Návštěvníci reagují na mluvící spárovačku".

Účelem této netradiční formy reklamy je upozornit přímo v místě prodeje na novou spárovací hmotu firmy Knauf a vysvětlit potenciálním zákazníkům její výhody. Pro tyto účely je zařízení obdařeno schopností mluvit a hýbat se. Od produktů, mezi kterými se v obchodě nachází, je na první pohled k nerozeznání, takže, když na kolemjdoucího znenadání promluví, překvapí jej a vzbudí jeho pozornost. Poté, co interaktivní zařízení naváže s člověkem první kontakt, začne s ním mluvit, přičemž sleduje jeho chování a reaguje na něj. Zákazník se tak nestává pouhým pasivním příjemcem informací, naopak se dialogu aktivně účastní.

Za vývojem a výrobou chytré spárovačky" stojí brněnské Hybrid studio, které se
zaměřuje na využití interaktivních technologií pro prezentační a marketingové účely. „Řekneme–li interaktivní design, většina lidí si hned představí tvorbu mobilních aplikací či webů, v lepším případě dotykovou obrazovku. V našem případě se sice těmto digitálním médiím nevyhýbáme, nicméně se snažíme interaktivitou zaujmout raději u reálných věcí a v reálném prostředí," říká spoluzakladatel studia Jakub Schenker. Ač se jedná na první pohled o pytlík, co se hýbe a mluví, jeho vývoj nebyl rozhodně jednoduchý - s testováním různých prototypů zabral přes 150 hodin práce, 3D tisk všech zařízení trval 156 hodin a 13 plně funkčních modelů bylo smontováno dohromady z 1200 součástek.

Jak to funguje?

Zařízení je osazeno dvojicí senzorů, díky kterým sleduje pohyb okolo sebe. Když se zákazník hobbycentra přiblíží na doslech, jeden ze senzorů jej zaregistruje a celé zařízení aktivuje. To se následně pokouší přivolat zákazníka k sobě a pokud se to podaří, začne mu vysvětlovat výhody nové spárovací hmoty. „V zařízení je nahráno celkem 10 různých textů, z toho 3 jsou delší, informující o výhodách nového produktu. 7 dalších je pak obslužných, tzn. krátké hlášky typu "Hej, pojď blíž!", „Chceš vědět více? Zamávej na mě" či „Hmm, tak si tady asi mluvím jen sama pro sebe," doplňuje Schenker.


Kostra zařízení

Pro udržení pozornosti je zákazník v průběhu výkladu opakovaně vyzýván k tomu, aby na zařízení zamával. Na základě snímaných pohybů pak řídicí jednotka vyhodnocuje zdali zákazník poslouchá a případně přizpůsobuje výklad.  Aby zařízení působilo atraktivnějším dojmem, je mluvené slovo doplněno o pohyb. Ten zajišťují 2 digitální serva, která jsou upevněna na pohyblivé kostře vyrobené technologií 3D tisku. Pohyb je synchronizován s hlasem a je naprogramován tak, aby připomínal lidskou gestikulaci, díky čemuž je zařízení zákazníky vnímáno jako živá bytost.

10 z 13 z mluvících pytlů spárovací hmoty mluví česky, 3 slovensky. 7 z těch českých již nyní najdete v prodejnách Bauhaus, další 3 zařízení jsou putovní, mají být využity pro menší prodejny a v rámci chystané roadshow. Rozmístění mluvících spárovaček" v obchodech je plánováno na 3 měsíce.

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: