Snapchatu se nedaří. Musí se změnit, aby mu nerozuměli jen teenageři

10. 11. 2017 | Petr Michl
Tahle appka není pro starý, říkalo se s trochou hrdosti o Snapchatu. Se stagnací uživatelské báze a ztrátou přes 400 milionů dolarů v třetím kvartále ale Snapchat obrací. Změní interface aplikace, aby mu rozuměli i lidé nad 25 let a chystá řadu dalších záchranných akcí.



Když vám ve startupovém světě neroste výrazně uživatelská báze, máte problém. Tedy v případě, že tu stávající ještě nedokážete dostatečně  monetizovat. Snapchat nyní oba dva znaky úpadku naplňuje. Po oznámení finančních výsledků své mateřské společnosti Snap Inc. za třetí kvartál tohoto roku (Q3) přichází  výpovědi a sebezpytování.

Počet uživatelů Q3 narostl ze 175 milionů denních uživatelů na 178. Jedná se tedy o růst méně než tříprocentní (2,9 %). Porovnejte to s 800 miliony denních uživatelů u o poznání staršího Instagramu, který stejně dokázal přidat 100 milionů nových uživatelů za posledního půl roku. 


Zdroj: Techcrunch

Mnohem horší ale je, že finanční ztráta za třetí kvartál činí 443 milionů dolarů a směrem dolů se rychle vydávají i akcie společnosti, která je po veřejném úpisu akcií pod mnohem větším finančním drobnohledem. 

Jen teenageři Snapchat nespasí, musí mu rozumět i starší

Jaká může být odpověď na nepříznivé ekonomické výsledky? Interně se mluví například o redukci počtu zaměstnanců, jmenovitě v týmu věnujícímu se brýlím Spectatles.

Odpovědí ale musí být změna i směrem ven, k inzerentům i samotným uživatelům. Snapchat v posledních měsících přišel s řadou novinek, které mohou být pro inzerenty zajímavá. Před pár týdny to byl dokonce příslib lepšího cílení možných zákazníků kamenných obchodů. Dříve umožnil přidávat linky ke Snapům.

Výrazná proměna má ovšem přijít i v samotné aplikaci. Snapchat není jednoduchý na ovládání. S trochou nadsázky se o něm dokonce říká, že je jeho interface postaven tak, aby kdokoliv nad 25 let jeho používání po několika trapných pokusech vzdal. Jenom teenageři ale Snapchatu evidentně nestačí. I proto bylo oznámeno, že aplikace projde změnami v uživatelském rozhraní, aby mohla bavit i páprdy, kterým táhne na třetí dekádu nebo se v ní již věkově nějakou dobu pohybují.

Snapchat byl vymyšlen lidmi s iPhony a možná proto nenabízel stejný zážitek na Androidu. I aplikace pro tento celosvětově nejrozšířenější mobilní operační systém má nyní také projít zlepšením týkajícím se například rychlejšího přehrání videa (nebude se muset načíst celý videosoubor předtím, než video začne hrát).

Ignorace ne-amerických trhů skončí

Pokud jsme výše chválili Snapchat za jeho snahu vylepšit svou nabídku pro inzerenty, týkalo se to amerického trhu. Většině ostatních, včetně toho českého, se takové pozornosti nedostalo a inzerovat na nich přes Snapchat ani nemusí jít. Obrat na uživatele v USA je proto 1,3 dolaru, ve zbytku světa pak jen 0,29 dolaru. I na tomto hodlá Snapchat zapracovat a chce pomoci i uživatelům. Na některých trzích proto prý chystá například dohody s mobilními operátory, z logiky věci by měly zahrnovat nějaké zlevnění datového toku při používání Snapchatu.

Katalyzátorem uživatelského růstu jsou často celebrity, mnohdy tím prvotním. Tuto taktiku využil například Facebook při zavádění svého live videa. Pro Snapchat to je nyní něco, k čemu se upíná ve snaze téměř stagnující růst uživatelů nastartovat.

Když vám největší kluk ve třídě rozšlape hračky

Příběh Snapchatu je v mnoha ohledech fascinující. Mediálně mu nikdy nebylo přáno, možná protože většina odborných novinářů patří do věkové kategorie, jež obvykle již této aplikaci nerozumí. I proto bylo vnímáno například odmítnutí prvního pokusu o akvizici Facebookem za 3 miliardy dolarů v roce 2013 jako bláznovství, kterého bude Evan Spiegel litovat (ano, napsal to i autor tohoto článku v textu 3 miliardy dolarů? Pro Snapchat to je málo). Rostoucí popularita mezi teenagery a tím i valuace firmy naznačovala, že možná přeci jen svět zábavných video filtrů v čele se zvracením duhy je něčím, co nyní budou mladí dělat místo psaní statusů na Facebooku.

Velká kopírovací akce Instagramu s inzertním ekosystémem Facebooku v zádech ovšem ukázala, že plody mnohaleté práce mohou být pošlapány nebo sklízeny někým jiným doslova do pár měsíců. Snapchat nyní chřadne a nastavuje záchranný mód, naopak Instagram Stories rostou a mají spolu s WhatsApp Status téměř 300 milionů denních uživatelů

Zdroje: Techcrunch, Engadget, Bloomberg, Snap Inc.

Štítky dokumentu: Instagram Mobilní aplikace
Sdílejte tento článek:
Podobné články: