Seznam.cz zasáhne proti portálům šířícím fake news. Odstřihne je od reklamy

7. 8. 2017 | Petr Michl


Zdroj: Fake News na Shutterstock


Seznam.cz se stal zavedením nekonečného načítání upoutávek na články i jiné než své provenience velmi důležitým nástrojem pro získávání čtenosti mnoha médií. Nyní chce zamezit, aby se nejen mezi nimi objevovaly falešné zprávy.  

Prostředkem pro to má být zablokování plateb z reklamního systému Seznam.cz, Sklik, těm portálům, které působí jako zpravodajské, ale mezi svůj obsah zařazují i zkreslené nebo lživé informace a konspirační teorie. Seznam.cz chystá bližší vyjádření k tomuto kroku tento týden. Prvně na chystanou změnu upozornil portál iHned.cz, aby mu ji potvrdila mluvčí Seznam.cz, Táňa Lálová.

iHned.cz vycházel ze změněných ustanovení na stránkách Seznam.cz, které říkají: „Pokud takový web nesplňuje některou z následujících podmínek, není na něm možné zobrazovat inzeráty Sklik, nebude zařazen v dalších článcích českého internetu ani na domovské stránce Seznam.cz." Mezi dané podmínky patří zřetelné oddělení zpravodajství a komentářů, jasný provozovatel média nebo autorství článků. Weby nebudou moci šířit prokazatelné lži, dezinformace nebo konspirační teorie.

Toto rozhodnutí Seznam.cz přichází poté, co podobné snahy již zahájili vlastníci jiných reklamních systémů, Google a Facebook. Některé značky jako Vodafone nebo Česká spořitelna pak deklarovaly, že nebudou na portálech šířících fake news inzerovat.

Mezi weby brané jako známé podezřelé z šíření falešných zpráv, co využívají Sklik, patří AC24 nebo New world order opposition (Nwoo), ale také ParlamentiListy.cz.

Plánované opatření Seznam.cz má již své prominentní zastánce. Mezi nimi patří premiér ČR, Bohuslav Sobotka.

Ale také poslanec za STAN, Jan Farský.

Odsudek cenzury a to, že Seznam.cz nehodlá nadále používat, vyjádřil mluvčí prezidenta Zemana, Jiří Ovčáček.

Na jiný problém upozornil marketingový odborník, Marek Prokop, který shledává závažnějším fakt, že Seznam.cz jako mediální dům ovládá část zisků jiných vydavatelství. Vyplývá dle něj z toho znatelný střet zájmů.  

Opatření proti falešným zprávám je nicméně první výrazným zásahem do obsahu médií využívajících Sklik. Je ovšem pravda, že Seznam.cz je v unikátní pozici, kdy je jeho homepage rozcestníkem pro konzumaci obsahu pro více než 2 miliony Čechů každý den. Tím, že se rozhodl otevřít tento prostor řadě dalších médií (s podmínkou, že budou používat Sklik a on si pak vezme určitý díl z reklamních příjmů) je v situaci, kdy víc než kdy předtím je i úspěch mediálních konkurentů i jeho ziskem. Společnost Seznam.cz zaznamenala v roce 2015 tržby v rekordní výši 3,41 miliardy korun. 40 % z toho činily právě příjmy z reklamního systému Sklik. Výše popsané otevření domovské stránky Seznamu dalším médiím přišlo v roce 2016, takže lze očekávat, že se význam Skliku pro celkové tržby společnosti ještě navýší. 

Štítky dokumentu: Reklama online
Sdílejte tento článek:
Podobné články: