Reklama týdne: Volkswagen – Generationer

9. 10. 2017 | Kristýna Vozková
Nová reklama značky Volkswagen zobrazuje komplikovaný vztah otce a syna a poukazuje na to, že automobil není jen o gumách a plechu, ale také o emocích, vzpomínkách a vztazích.

Klient: Volkswagen

Agentura: Very Agency

Země: Dánsko

 

Říká se, že krev je hustější než voda. Rodina je něčím, co člověka definuje, co dává jeho životu smysl. A tímto způsobem bývá také často zobrazována v reklamách. Miminko schoulené v maminčině náručí, smějící se děti u stolu, v obchodě nebo na výletě v zábavním parku. Radost, láska, sounáležitost, pocit bezpečí. To jsou konotace, které má v divákovi tento typ reklam vyvolat. Volkswagen se však ve své nové kampani zaměřil druhou stranu mince. Na pocity hněvu, smutku, nepochopení nebo frustrace, které v nás mohou vyvolat právě ti, na kterých nám nejvíce záleží.

Automobilka představila v Dánsku spot s názvem „Generationerpřibližující komplikovaný vztah dvou generací.

Už po zhlédnutí prvních sekund videa je jasné, že se nejedná o klasickou reklamu na automobil. Hlavní roli tu nehraje nové nablýskané vozidlo, nikdo neopěvuje jeho kvality ani se ve vás nesnaží navodit pocit, že bez něj život vlastně nemá smysl. Místo toho vidíte dospělého muže, který vystoupí z auta uprostřed pole, řve vzteky na celé kolo a mlátí pěstmi do vzduchu kolem sebe. Až během několika dalších minut divák pochopí, co se to vlastně děje.

Sleduje totiž šestiminutový dramatický příběh o vztahu mezi otcem a synem. Ti se spolu vydávají na roadtrip v otcově Broukovi, kultovním veteránu, který – jak se chvílemi zdá – má starý muž raději než své vlastní dítě. Kamera zachycuje hutnou atmosféru plnou napětí, nevyřčených výčitek a znovu otevřených starých ran, ale také uvolnění, pochopení a radosti. Dialogy sice divákovi neposkytnou všechny informace, které by si přál. Na druhou stranu však dostatek na to, aby pochopil, jaké emoce oba muži prožívají během jejich společné cesty - té krátké ve starém autě i té celým životem.

 „Nikdy jsi nerozuměl autům.”

A ty jsi nikdy nerozuměl lidem.”

„Napadlo tě někdy, že jsi to možná jen ty, komu nerozumím?

Až na konci reklamy se divák dozví, že se jedná jen o vzpomínky na otce, které se dospělému muži vybavují, když si přiváží domů otcova starého Brouka. Automobil se tak stává důležitou součástí jeho života a také života jeho malého synka, se kterým v něm bude podnikat další společné výlety. Volkswagen tu tedy není prezentován jen jako vůz. Je místem, kde se prožívají emoce, vytváří vztahy a vybavují vzpomínky. Je nedílnou součástí života celých generací.

Nejedná se o první reklamu zobrazující rodinné drama, na které se agentura Very Agency podílela. Jejím dílem je například spot s názvem „Rodina” pro společnost Ford, který zobrazuje téma rozvodu, a získal minulý rok v Cannes Zlatého lva v kategorii Entertainment. Reklamu pro Volkswagen režíroval Sune Svanborg Sørensen a produkci měla na starosti společnost  Shoot Happens. 

Podle Thomase Bjerga, generálního ředitele společnosti Very Agency, reklama zobrazuje emocionální pravdu o automobilech. Nezabývá se jen jejich praktickými aspekty nebo vzhledem, ale jejich rolí v životech lidí, kteří v nich jezdí. 

Každý třetí člověk zažívá emoční konflikt se svými rodiči, který ovlivňuje jejich vzájemné vztahy," uvedl Bjerg. „My nesoudíme, co je správné a co je špatné, jen se snažíme využít reálného problému, který existuje všude kolem nás.”

Dále dodává, že film má přinést jistá ponaučení a poukázat na propojení mezi člověkem a produktem. „Otcové se snaží být tím nejlepším příkladem pro své děti a neopakovat chyby svých otců. Stejně tak se Volkswagen snaží být generaci od generace lepším automobilem.”

Dnes již ikonický vůz Volkswagenu se zde dědí z otce na syna, vyvolává vzpomínky na minulost i úvahy o budoucnosti. Značka byla součástí života několika generací a jak můžeme předpokládat, součástí života několika dalších ještě bude. Z toho důvodu se k ní pojí mnoho emocí a tyto emoce si by měly podle tvůrců reklamy být zobrazovány stejně jako technická a vizuální stránka vozu.

A ruku na srdce - kdo z nás v sobě nenosí melancholické vzpomínky na svůj první auťák?

Zdroje: Adweek, The Drum, Volkswagen Denmark

Štítky dokumentu: Kreativní reklama
Sdílejte tento článek:
Podobné články: