Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
27. 1. 2014 | Petr Michl

Nový patent Googlu: Klikněte na reklamu, dostanete zdarma dovoz k hotelu či restauraci

Přijeli jste do nového města, vidíte na svém telefonu banner hotelu s tlačítkem „získat dopravu". Klikněte na něj a do 15 minut pro vás přijede hotelové taxi, které vás odveze na svou domácí adresu. Přesně toto jsou nejspíš situace, pro které si Google nechal uznat patent s originálním názvem "Transportation-aware physical advertising conversions US 8630897 B1".

Nabízí se ale i využití pro jiné než ubytovací služby, třeba pro luxusní lázně, salón krásy – víceméně cokoliv, co dokáže obchodníkovi vrátit náklady za dovoz zákazníka. Google přiložil ke svému patentovému návrhu ukázku reklamy restaurace, která cílí v určité lokalitě, ve které během obědové pauzy slibuje taxi zdarma, které vás dostane ke stolu do 10 minut.

O patent bylo zažádáno již před třemi lety, 11. ledna 2011. Mezi nabízenou extra dopravní službou jsou uvedeny vouchery na autobusy, cesty taxi a dokonce i cesta „autonomním vozem", kterým je primárně myšleno samozřejmě stále pouze testované Google auto, co se dokáže samo řídit. Google bude inzerentům poskytovat i informace o aktuálních veřejných spojích, které mohou být s reklamou také svázány. Pod „potenciálním ziskem z kompletní transakce využívající analýzy v reálném čase" si lze představovat, že systém může při nabízení reklamy brát do úvahy různé faktory jako aktuální lokaci zákazníka, jeho nejpravděpodobnější cestu k místu určení a formu dopravy i způsob dopravy, který nabízí v tu chvíli konkurence (pokud jiní nabízejí taxi zdarma, s proplacením 50 % ceny lístku na MHD asi neoslníte – pozn. red.).


                   Ukázka nabídky inzerce

Mezi faktory je uvedena i „denní agenda zákazníka", tento nyní neexistující způsob cílení online reklamy naznačuje cestu, kterou se může v budoucnu ubírat. O tom, jestli to bude znamenat nějakou analýzu zákazníkem řečeného na sociálních sítích nebo snad i počítání s položkami v Google kalendáři, můžeme pouze spekulovat. Na druhou stranu je třeba zároveň přiznat i to, že patent zmiňuje ochranu soukromí uživatelských dat: „...například filtrování citlivých informací, enkrypci, hashing a filtrování citlivých informací k odstranění individuálních osobních atributů, časové limity na dobu ukládání informací nebo na používání či sdílení dat."

Jak bude fungovat aukce nabídek inzerentů?

I fáze nastavení „bidů" inzerentů na zobrazení kampaně je už v patentu z roku 2011 detailně promyšlena. Inzerenti budou moci jejich výši vázat například na blízkost uživatele, denní dobu, stejně jako na uživatelská data definující zákazníka, jeho nákupní historii a předpokládanou marži.

V patentu se vyskytuje tento příklad: „Inzerent nastaví bid 5 dolarů za oslovení mužů, 5,50 za oslovení žen a může snížit bidy o 70 % během jím určených hodin během dne." Z logiky věci můžou restaurace nastavovat dražší bidy i nákladnější nabízené způsoby dopravy na zážitkové degustační menu o sedmi chodech v luxusní restauraci ve srovnání s obyčejným obědovým menu. Vyšší cenu má opakovaný zákazník nebo ten, co opakovaně využívá dopravy k uskutečnění nákupu apod.

Reklamy lze mířit na desktop a mobil, ale je uvedený i kiosek – jeho umístění si lze představit třeba právě na dopravních uzlech typu hlavního nádraží či letišť. Znázorňuje ho obrázek níže.

 

Za co budou inzerenti platit?

V patentech je vhodné vyjmenovat co největší množství scénářů a platí to i pro to, za co bude inzerent platit. Uvedena je proto pouhá imprese reklamy, zakliknutí „get a free ride" ikonky uživatelem i jeho vyzvednutí či dovezení na určené místo. Zmíněna je ovšem i nejtvrdší konverze, tedy případ, kdy zákazník „zkompletuje transakci" v místě podniku.

Vše zde uvedené je pochopitelně v prvotní fázi jakéhosi nastínění věcí příštích v dokumentu vytvářeném před více než třemi lety. Odhalený patent nicméně přináší zajímavý náhled na reklamní formáty budoucnosti. Člověk se pak těžko ubrání nyní stále trochu sci-fi představám o flotilách autonomních Google aut bez řidičů, které sváží lidi do restaurací či hotelů. Podnikatelský plán technologického giganta vlastně i probouzí zvědavost, proč některé restaurace v Čechách například nepřistaví v 11:30 mikrobus k velkým kancelářským komplexům daleko od větší nabídky dobrých restauračních podniků (Brumlovka v Praze, Spielberg Office v Brně atd.). Mohlo by jim to přinést velké množství hostů a k prvotní nabídce by pravděpodobně stačil telefonát a leták adresovaný na recepci firem sídlících ve zmíněných lokalitách, nikoliv zatím neexistující formát banneru v Google AdWords.

Zdroje: Google - patent US 8630897 B1, MarketingLand

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: