Nová kampaň VUT bojuje proti zneužívání nerdů

9. 2. 2016 | Petr Michl
Nerd je prý nový idol. Nosit brýle, zastřihnout ofinu, zapnout si košili ke krku a komentovat teorii strun vám prý zajistí auru génia. Vypadat chytře je cool. Dle VUT to ale nestačí.

Byla spuštěna nová kampaň Vysokého učení technického v Brně lákající ke studiu aktuální maturanty. Nikdo v ní ovšem nezpívá, ženy nečekají v kleče u nohou vystajlovaného Vlčka na piškot a nikdo neodmítá nabídky práce z Googlu. Ano, nová kampaň VUT opustila svět nadsázky a klišé. Sází na studenty a na to, co mají v hlavě.   



Tvářit se chytře, nosit brýle a flanelové košile se stalo populárním. Všichni chtějí vypadat jako nerdi. Na internetu se objevují videa, jak se správně chytře tvářit a oblékat, televize chrlí seriály o podivínských vědcích. Vypadat chytře je dnes cool. Jenže chytrost nejde obléct. Na VUT nás zajímá, co máte v hlavě, ne v šatníku," tak popisují tvůrcihlavní myšlenku právě spuštěné kampaně nazvané NEJSEM IDOL. VUT opět sáhlo po netradiční formě oslovení této cílové skupiny. „Momentálně zaznamenáváme roky s výraznějším demografickým propadem počtu maturantů. I proto považujeme za důležité oslovovat tuto skupinu co nejefektivnější formou. A to už dávno podle nás nejsou letáčky,” vysvětluje prorektorka pro marketing a vnější vztahy Irena Armutidisová.

Nová kampaň s názvem NEJSEM IDOL vychází z pozorování současných společenských a módních trendů. „Baví mě sledovat, jak celý ten mechanismus seriálů, marketingu, médií, vyprávění, memů, hlášek, statusů, blogů, vlogů, tvítů, instáčů a snapchatů dává vzniknout realitě, ve které se nerdi stali neodolatelnými idoly a ikonami úspěchu a které chtějí všichni napodobovat,” vysvětluje hlavní kreativec kampaně Adam Hrubý. VUT říká stop tomuto zneužívání a napodobování chytrých lidí a ukazuje skutečné idoly.

Když Adam přišel s ideou cíleně rozmetat a ironizovat všechno, co jsme dosud pro VUT natočili, ulevilo se mi. Chtěli jsme jít zase dál. Ke skutečným problémům. Ovšem takovou formou, která vyžaduje nasazení brýlí. Ale těch opravdových, ne jenom prázdných obrouček,” říká režisérka Karolina Zalabáková, která se také podílela na známém klipu Miluji tě, mé VUT.


Petra Brodilová a Adam Hrubý se podíleli na tvorbě kampaně a střihli si i krátké cameo v hlavním spotu.

Konečná podoba kampaně vykrystalizovala až za několik měsíců. Téma bylo jasné, ale dlouho se nám nedařilo dát myšlence tu správnou údernou a apelativní formu. Dospět k na pohled jednoduchému výsledku zabere desítky hodin,” popisuje spolutvůrce kampaně a střihač Jiří Fiala.

Hlavními hrdiny letošní kampaně VUT nejsou herci, ale studenti VUT. „Součástí myšlenky odpoutání se od falešných idolů bylo i zapojení idolů skutečných. Studentů, kteří mají nápady, jdou si za svým, můžou být vzory pro středoškoláky,” doplňuje Pavla Ondrušková z odboru marketingu a vnějších vztahů VUT. Ve videích tak můžete vidět fiktivní fashion vlogerku Vanity Vandu, která vystihuje, jak být nerdy cool.  

Ale praví studenti vyslovují benefity studia v krátkých několikavteřinových videích zakončených vždy apelem: Následuj mozek. Pojď na VUT."

 

Hlavní video kampaně, které je manifestem proti „zneužívání” nerdů, je doplněno dalšími, v nichž se k fenoménu vyjadřují známé osobnosti českého internetu. V nich Petr Brodilová z Googlu definuje brýle jako technologii lásky, známý programátor a amatérský bavič David Grudl mluví hlavně o Nette, Marek Prchal z pohledu reklamního kreativce říká: Nerdi jsou prostě supiš. Dáš do reklamy nerda a to prostě maká."

Vše je zveřejněno v playlistu NEJSEM IDOL na YouTube kanálu VUT. Jedním z cílů kampaně je, aby se mladí chytří lidé na středních školách přestali za svoji inteligenci stydět. Na VUT neřešíme, co mají na sobě, ale co mají v hlavě.

Po úspěšném klipu Miluji tě, mé VUT a sérii VUT FU bývá brněnská technika označována marketingovými odborníky jako lídr v propagaci vysokých škol. Za klip vycházející ze subkultury nerdů získalo VUT bronzového Louskáčka a ocenění za Nejkreativnější marketingový počin roku 2013. Jednalo  se v českém prostředí o první netradiční videoprodukci vysoké školy. Do té doby univerzity točily konvenční klipy ukazující zejména laboratoře a spokojené studenty. V letošním roce na úspěch videa Miluji tě, mé VUT, který má na YouTube téměř 800 tisíc zhlédnutí, navázaly další české univerzity, které také natočily hudební klipy.

Bereme imitaci jako nejvyšší formu lichotky. Zároveň mi ale přijde vtipné, že vznikl jakýsi žánr ‘univerzitní eurovize’, ve kterém teď budou instituce soutěžit o palce davů. Uniká však podstata, stejně jako lidem napodobujícím nerdy,” doplňuje Adam Hrubý. Kampaňovými kanály získalo loni VUT čtvrtinu z celkových 20 tisíc přihlášek.

Letos se uchazeči mohou hlásit do konce března. Více naleznete na microsite kampaně www.nejsemidol.cz.

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: