Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
24. 2. 2016 | Kateřina Tauchenová

NMI 2016: Jak jsou na tom generace X, Y a Z s konzumací TV, rádia a tisku

V první reportáži z New Media Inspiration jsme se věnovali odlišnému jazyku fanoušků Jirky Krále a krále české pop music Karla Gotta i tomu, jak dnešní teenageři prchají z Facebooku na Instagram a Snapchat. I druhá reportáž bude zaměřena na rozdíly mezi generacemi. Vynecháme ovšem všechny trendy sociální sítě a internetu obecně. Michal Charvát ze společnosti Mindshare ve své prezentaci představil výzkum chování různých věkových skupin při konzumaci ostatních typů médií, tedy tisku, rádia a televize.

Generace Z a Y se na televizi dívá skoro o polovinu méně než generace X

Rozdílné chování generací se ale projevuje i v jiných typech médií než jen na sociálních sítích a internetu obecně. Ale protože se všichni věnují zkoumání odlišností chování právě v online světě, rozhodl se Michal Charvát zkoumat chování různých věkových skupin při konzumaci ostatních typů médií, tedy tisku, rádia a televize.

Uživatele nedělil pouze na mladé a staré, ale na v poslední době oblíbené generace X, Y a Z. A kdo podle něj do jednotlivých skupin spadá? Generace X jsou pro mě ti, kterým je mezi 30 a 50 lety věku a v  dětství si hráli venku. Šli si třeba zakopat s míčem nebo po sobě házeli kamení, prostě co se tak dalo dělat. Potom přišla generace Y, a to jsou lidi mezi 20 a 29 lety, a ti, když měli volný čas, tak si hráli na počítači. No a pak nastoupila generace Z, kterým je teď podle mě 15 – 19, a to jsou lidé, kteří když mají volný čas, tak se na počítači dívají na to, jak někdo jiný hraje hru na počítači. V případě ženské části generace se dívá na to, jak někdo jiný sedí před počítačem a maluje se,“ popsal svůj pohled na dělení generací Charvát.

Právě způsob, jakým daná věková skupina strávila své dětství, podle něj výrazně ovlivňuje i jejich pozdější vztah k jednotlivým generacím.

Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

První přišlo porovnání chování při sledování televize. V tomto případě si jsou docela podobné generace Z a Y. Generace X nám malinko ustřeluje, protože s televizí prostě vyrostli, a tak u ní dokážou sedět přes tři hodiny denně,“ vysvětlil Charvát.

 ATS – průměrný čas strávený u televize denně v roce 2015, Reach – průměrné % lidí z té generace, které v roce 2015 sledovali TV alespoň hodinu denně. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

Rozdíly jsou i ve sledovaných programech. Zatímco generace X s programy raději neexperimentuje a je věrná ČT1, ČT 24, Nově a Primě, generace Y a Z klasickými kanály víceméně pohrdá. Když už si televizi pustí, volí některý z nových kanálů zaměřených na zábavu či seiály.

Sledované kanály napříč generacemi. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

 

Rádio se stále drží

Při pohledu na ještě starší media typ – tedy rádio – se naopak podobají generace Y a X. Ty poslouchají rádio téměř čtyři hodiny denně, zatímco generace Z jej zapíná zhruba na dvě a půl hodiny. I to je ale podle Charváta poměrně velkým překvapením. Kromě délky se liší i doba poslechu. „Zatímco s generací X a Y rádio vstává, je s nimi celý den v práci, a pak, když přijdou domů, rádio vymění za televizi nebo internet, generace Z tráví dopoledne ve škole, kde se rádio přeci jen poslouchá dost těžko, takže jej zapínají spíš až po skončení vyučování,“ vysvětlil Charvát.

ATS – průměrný čas strávený poslechem rádia denně v roce 2015. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

 

Noviny jsou mrtvé napříč generacemi

Není asi nijak velkým překvapením, že z porovnávaných media typů dopadl všeobecně nejhůře tisk. „Z grafu je vidět, že tisk už dneska v podstatě nikoho nezajímá. Z generace Z si noviny denně čte jen asi 10 % lidí, z čehož bych usuzoval, že kolem novin občas projdou, nebo do nich maximálně něco zabalí,“ shrnul situaci Charvát.

Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

Co tedy z průzkumu vyplynulo? Pokud jde o televizi a internet, je generace Y více podobá generaci Z (tedy řekněme jejich mladším sourozencům), zatímco u tisku a rádia se více podobají generaci X představovanou jejich rodiči.

Čím více vpravo se daný bod v grafu nachází, tím více daná generace media typ využívá. Čím výše je bod umístěn, tím více typický je media typ pro danou generaci. Zdroj: Prezentace Michala Charváta.

„Když pomineme tisk, můžeme v podstatě říci dvě věci: že televizí stále ještě oslovíme skoro všechny, jen je to očím dál tím těžší a že rádio překvapivě stále žije, jen ho každý posloucháme někdy jindy,“ dodal Charvát na závěr.

Zdroj perexového obrázku: teenager a TV z Shutterstock

 

Tip redakce:

Nezapomeňte se podívat na první reportáž z letošní New Media Inspiration 2016 Mladí utíkají před rodiči pryč z Facebooku a na internetu mluví hlavně o sobě.

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: