Mobilní internetová reklama v roce 2017 předstihne reklamu na počítačích

23. 6. 2016 | redakce
Mobilní zařízení předstihnou v roce 2017 počítače a stanou se hlavním reklamním médiem. Dle studie ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecasts k tomu dojde o rok dříve, než se původně očekávalo.

 Mobilní zařízení předstihnou v roce 2017 počítače a stanou se hlavním reklamním médiem. Dojde k tomu o rok dříve, než se původně očekávalo. Podle vydané nové zprávy společnosti ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecasts (Předpověď výdajů na reklamu) v roce 2017 zadavatelé reklamy na celém světě utratí za mobilní internetovou reklamu 99,3 miliardy USD a za internetovou reklamu pro stolní počítače 97,4 miliardy USD.

Agentura ZenithOptimedia v prosinci předpovídala, že reklama na mobilním internetu předstihne reklamu pro počítače v roce 2018, ale díky rychlému rozvoji mobilního reklamního trhu, k němuž od té doby došlo, tuto předpověď aktualizovala a posunula o rok dříve. Mobilní reklama totiž roste ostrým tempem. V roce 2015 vzrostla o 95 % a pro rok 2016 se předpovídá nárůst o 46 %, pro roky 2017 a 2018 pak o 29 % ročně. Mobilní zařízení jsou již nyní hlavním prostředkem pro přístup k internetu (viz zpráva společnosti ZenithOptimedia Media Consumption Forecasts). Díky tomu, že zadavatelé reklamy zjišťují, jak nejlépe komunikovat za použití mobilního internetu, si reklamní trh nachází spotřebitele.

 


Ukázky bannerových ploch v mobilní obsahové síti Facebooku Audience Network, i v menších formátech dokáží díky overlay prostředí zatmavujícímu obsah webu upoutat plnou pozornost. Nyní nejsou jen uvnitř aplikací, ale i na mobilním webu.

Reklama na počítačích klesá

Vrchol reklamy na stolních počítačích nastal v roce 2014 s hodnotou 98,9 miliardy USD. V roce 2015 se výdaje na ni snížily o 0,2 % na 98,7 miliardy USD současně s tím, jak zadavatelé reklamy přesměrovali své rozpočty směrem k mobilní reklamě. ZenithOptimedia očekává, že reklama na stolních počítačích bude klesat také ve zbytku období, jež zahrnuje naše předpověď – v roce 2016 o 0,9 %, v roce 2017 o 0,4 % a v roce 2018 o 6,0 %. Podle předpovědi budou v roce 2018 mít výdaje na reklamu pro počítače celkovou hodnotu 91,5 miliardy USD. Reklama pro stolní počítače bude mít na veškeré internetové reklamě 42% podíl a mobilní reklamě připadne zbývajících 58 %.

 

Čína je průkopnický mobilní trh, následuje ji Spojené království

Čína je vedoucí trh s mobilní reklamou. Je průkopníkem v rozvoji, který se později rozšíří po celém světě. Mobilní reklama je již nyní převládajícím druhem internetové reklamy. V Číně bude mít letos 56% podíl na výdajích na internetovou reklamu a v roce 2018 bude tento podíl představovat 78 % – tedy více než kdekoliv jinde na světě. Letos bude mít mobilní reklama 29% podíl na celém reklamním trhu, v roce 2018 pak 47% podíl. Letos také předstihne televizi a stane se největším čínským reklamním médiem. V příštím roce Čína předčí USA a stane se největším trhem s mobilní reklamou. Čínští zadavatelé reklamy za mobilní reklamu utratí 32,7 miliardy USD, zatímco ti američtí 30,5 miliardy USD.


Zdroj: marketing-china.com

Druhým nejrozvinutějším trhem s mobilní reklamou je Spojené království. Letos to bude jediný další trh, kde má mobilní reklama na internetové reklamě více než poloviční podíl, konkrétně 51 %, a kde je více výdajů na reklamu směrováno do mobilní reklamy než do jakéhokoliv jiného média. Letos bude mít mobilní reklama 28% podíl na celkových výdajích na reklamu ve Spojeném království a v roce 2018 tento podíl vzroste na 39 %.

V celosvětovém měřítku se mobilní reklama nachází za televizí a tak tomu bude i nadále alespoň v několika příštích letech. Očekáváme, že do roku 2018 budou mít výdaje na mobilní reklamu celkovou hodnotu 127,8 miliardy USD a výdaje na televizní reklamu 192,2 miliardy USD.

 

Tradiční display reklama již neroste

Tradiční display reklama, tedy bannery a podobné formáty, letos poklesne o 3,1 % poté, co v roce 2015 vzrostla o 8,6 %. Ačkoliv v příštích dvou letech ZenithOptimedia očekává určitý růst, bude sotva stačit k tomu, aby vyrovnal postavení ztracené v letošním roce. Mezi lety 2015 a 2018 poroste digitální display reklama v průměru o pouhé 0,3 %, takže bude v podstatě stagnovat. To znamená, že v příštích třech letech budou jedinými zdroji růstu display reklamy on-line video a sociální média. Tyto dva typy reklamy naštěstí rostou velice rychle – aktuální predikce zní, že mezi lety 2015 a 2018 on-line video poroste průměrně o 20,1 % ročně a sociální média o 23,6 %.

Náhlý pokles tradiční display reklamy je důsledkem rychlého přechodu na mobilní reklamu. Bannerové reklamy jsou na mobilních zařízeních mnohem méně efektivní než na počítačích – spotřebitelům připadají rušivější a kliknou na ně spíše náhodou než kvůli jejich vzhledu. On-line video naopak těží z rostoucí dostupnosti vysoce kvalitního obsahu a z vylepšení v oblasti zobrazování na mobilních telefonech, jako jsou lepší displeje a rychlejší připojení. Pro mnohé spotřebitele se kontrola jejich účtů na sociálních sítích z mobilních zařízení navíc stala pravidelným, zakořeněným zvykem a reklamy na sociálních médiích hladce splývají s přehledem vybraných příspěvků v mobilních aplikacích.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: