Mnoho povyku pro Teslu značí vzestup elektromobility v Česku

30. 6. 2017 | Petr Michl
Kolem vozů Tesla v nabídce Alza.cz vzniklo minulý týden mnoho povyku. Zjistěte, kolik se jich skutečně prodalo.

 

Nejúspěšnější český e-shop Alza.cz už nepřekvapí ani Vánoci v létě. Proto se rozhodl minulý týden rozčeřit vody prodejem elektromobilů, dokonce ne tak ledajakých, ale hned těch nejvíc cool. Dvou modelů značky Tesla s cenou u levnějšího modelu za Baťovských 2 999 999 Kč. Jednalo se o úspěch?

Alza.cz rozhodně zabodovala z pohledu mediálního pokrytí. Masmédia obvykle neinformují o tom, že e-shop naskladnil nové zboží. V případě elektromobilu, který ztělesňuje úspěch, stejně jako drahé supersporty, zároveň říká o svých majitelích, že jsou to modernisti myslící na osud naší planety, se to podařilo vrchovatě.

Výsledkem toho byly vysoká návštěvnost na webu Alza.cz v sekci věnované elektromobilům i u konkrétních produktových detailů vozů Tesla S 75D za 2 999 999 Kč a X 100D za 3 499 999 Kč. Alza přitom měla zpočátku na skladě jen tyto dva vozy. O její snaze učinit toto nejen jednorázovým PR stuntem nicméně svědčí s prodejem oznámené zahájení provozu nabíjecí stanice v Praze-Holešovicích, kde mohou kupci Tesly od Alzy, stejně jako v rozsáhlé síti po celé Evropě, dobíjet svůj vůz zdarma.

 

Zboží právě objednala půlka Holešovic

Mnohem menší připravenost nicméně naznačoval samotná stránka e-shopu. Všechny e-commerce vylepšováky, které využívají základní psychologické principy a mají přimět návštěvníky k tomu, aby klikli bez váhání na "Objednat", vyznívaly najednou u zboží za 3 miliony korun minimálně podivně.

Vtipy o tom, jestli si můžete koupit Teslu, a do 14 dní ji vrátit, byly ještě přirozené a Alza.cz v nich byla nevinně. Mimochodem nemůžete, "V případě koupě motorového vozidla právě s ohledem na specifika takovéto transakce dochází k uzavření smlouvy přímo při předání vozidla, zákazník si jej online de facto jen objedná. Lhůta pro odstoupení 14 dní se tedy neuplatní, neboť k uzavření smlouvy nedochází distančním způsobem," uvedla pro Marketing Journal mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.   

Z tohodo pohledu nevyzní jako takové lákadlo ani u náhledu zboží výrazná „doprava zdarma".Ač v Alza.cz uvádí, že jejich cílem bylo, aby zákazník měl automobil druhý den doma, je sporné, jestli je dodání do 24 hodin priorita. Lze si i docela dost dobře představit to, že rituál návštěvy showroomu a „ošahání si vozu" za tak enormní sumu bude pro většinu lidí něčím, co by chtěli před koupí učinit.

Zvláštně působilo také deklarování „Posledního kusu za tuto cenu". Nic na tom nemění ani oficiální odpověď: „Ano, Alza prodává skladové vozy, které mají určitou konkrétní konfiguraci. Je tudíž možné, že identická konfigurace už se v nabídce jednoduše nebude opakovat." 

E-shop se zeleným maskotem si mohl také odpustit panel po levé straně zobrazující, kolik lidí si právě zboží objednalo. Během krátké doby se jich tam objevovaly doslova desítky. V sociálních médiích se proto začaly šířit vtípky o tom, že za chvíli uvidíme na silnících víc vozů značky Tesla než škodovek

A brzo se do party humoristů přidaly i značky, včetně jednoho z největších konkurentů na poli prodeje elektroniky, CZC.cz.

 

A v komentáři pak nezklamali ani správci FB účtu ŠKODA auto s využitím memu se zmateným Johnem Travoltou.

Je nutné uznat, že zmíněný panel se zobrazováním objednávek byl v průběhu úterý 20. června vypnut. Dle mluvčí Alza.cz, Patricie Šedivé, počet objednávek v úvodní fázi zohledňoval i interní testování a objednávky novinářů přímo na tiskové konferenci.  

 

Kolik Tesel se skutečně prodalo

Má se skutečně Škoda začít bát, že ji Tesla se svými vozy vytlačí ze silnic? Odpověď si pravděpodobně domyslíte, ale my ji tzv. od zdroje dodáváme až nyní, protože alespoň řádově konkrétní odpověď nám přišla z Alzy až s týdenním zpožděním.

Objednávek se prý v Alza.cz sešly desítky a postupně jim je voláno a zjišťováno, zdali to myslí vážně. Byly tedy prodány skutečně stávající vozy? Odpověď přímo od business development directora Alza.cz, Jaromíra Řánka, z 28. 6. zní: „Na webu jsou vozy jsou zatím k dispozici, objednávka automaticky neznamená koupi, nicméně evidujeme několik vážných zájemců." Vzhledem k tomu, že situace dostupnosti na webu trvá, považujme ji tedy za dosud neměnnou. Zároveň to staví dopravu zdarma do druhé dne do role benefitu, který se u prodeje vozů Tesla s realitou příliš nepotkává.

Zástup vážných zájemců však pravděpodobně budí důvěru, kterou lze nazvat jako střízlivou. „Objednány jsou jednotky kusů," odpověděl Jaroslav Řánek na dotaz, kolik dalších Tesel si v Alze doobjednaly. Do konce roku pak počítá s prodejem maximálně desítek kusů. „...prodejní výsledky nejsou v tuto chvíli to nejdůležitější. Velkou energii věnujeme edukaci našich zákazníků a dalším podpůrným aktivitám, které zájemcům pomohou elektromobil nejen snadněji pořídit, ale i jednoduše nabíjet," dodal.

Alza.cz již prodávala hodně drahé zboží, tím nejdražším před Teslami bylo domácí kino v ceně 1,8 milionu korun. Dle Řánka je Tesla jen jakýmsi pokračováním trendu prodeje „mobilní elektroniky": Alza  již před rokem začala razit koncept elektromobility a prodávat gyroboardy, hoverboardy, elektrická kola. Elektromobily jsou logicky dalším krokem." Tesla i proto nemá být jediným elektromobilem. V dohledné době se mají v nabídce Alza.cz objevit další značky.

Předvoj velkou ránou v podobě prodeje dvou vozů Tesla se povedl z hlediska mediálního pokrytí, z pohledu realizace na samotném e-shopu došlo k několika zkratům, které se k prodeji prémiového zboží nehodí. Celkově jde ale pro Alzu o krok kupředu, který jen potvrzuje, že elektromobilita je v Česku na vzestupu.

Štítky dokumentu: Formy PR

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: