Minikonference Zlatého středníku: Jak na firemní média, která si lidé zamilují?

14. 2. 2017 | Zuzana Horáková
Co udělat pro to, abyste se svým firemním médiem uspěli nejen u partnerů či klientů, ale i na soutěži Zlatý středník? Tuto otázku řešil Martin Vymětal na minikonferenci PR Klubu.

Minikonference PR Klubu se zaměřila na firemní média a faktory, které oddělují ty úspěšné od neúspěšných. Z lineupu řečníků měl k tomuto tématu nejvíce co říci, Martin Vymětal, obchodní a marketingový ředitel společnosti Boomerang Publishing, která má na starosti více než 63 firemích médií. Sám Vymětal se řadí mezi držiteli s nejvyšším počtem ocenění Zlatý středník. „Jsou dva důvody, proč se hlásíme do Zlatého středníku. Soutěžit je dobrá věc, rádi soutěžíme a jsme rádi ocenění. Je to potvrzení naše práce a toho, co děláme. Druhá věc je, že Zlatý středník má nejlepší pověst mezi klienty. Pomáhá nám to ve vzájemném vztahu,” vysvětlil, proč se do této soutěže opakovaně hlásí.

Martin Vymětal na minikonferenci PR Klubu. Zdroj: PR Klub

Jak na firemní média v roce 2017?

Cílem prezentace Marina Vymětala bylo pojmenovat základní trendy, které vám pomůžou mít úspěch nejen ve Zlatém středníku. „Jsou to trendy, které i slouží k tomu, aby otevřely hlavu a ukázaly cestu, kudy se dá jít,“ uvedl. Další text je představuje podrobněji. 

1. Trend „Návrat ke kořenům”

„Je to trend, který se vrací ke starým dobrým věcem se snahou přizpůsobit se přitom dnešní době. Tištěný časopis k tomu patří,” vysvětlil Vymětal. I některé zahraniční společnosti, které jsou jen online, tak začínají vydávat tištěné verze svých médií. Například tři projekty, které vznikly minulý rok a jsou to právě projekty čistě online společností VFILES, Airbnb a Google.

Tištěný časopis WOMB sociální sítě VFILES.

 

Tištěný časopis Pineapple společnosti na pronájem krátkodobého bydlení u nás i v zahraničí.

 

Tištěný časopis Think Quartely od Googlu. Prohlédnout některá vydání si můžete v plném rozsahu i digitálně na portálu Isuu.

2. Trend „Tisk nestojí sám”

Podle Vymětala firemní tištěný časopis už dnes nikde nestojí sám. Vždycky má mnoho dalších verzí nebo návazností, který ten obsah předávají dál. „Když plánujete nové číslo, tak už si říkejte, jaká témata zpracujete a pro jaká média je zpracujete,” říká. Další jeho radou je, že by se mělo často zpracovat více verzí jednoho tématu. Například uvádíte na trh nový model auta a rovnou si řekněte, co budete mít v newsletteru, co na Twitteru, co na Instagramu a tak dále. Firemní časopis má být jako střed, kolem kterého se otáčejí ostatní média.

3. Trend „Nepozornost”

Lidé ztrácejí schopnost se zabývat nějakým tématem a být pozorní. „Podle mě to způsobil pohyb prstů po dotykové obrazovce. Pokud je text moc dlouhý, tak se jen scrolluje, bez žádné známky zájmu,” říká Vymětal. To, jak se text zpracuje na web a jak do tisku, se vzájemně ovlivňuje. Je doba, kdy by se měl tisk učit od webu, a ne web od tisku,” komentuje Vymětal.

Čtení čehokoli se změnilo směrem k jednoduchosti, stručnosti a bulvárnosti. Tisk začíná využívat i online formáty, jako je infografika, nebo fotografie připomínající svým stylem ty z Instagramu.

4. Trend „Čtenáři nerozlišují“

Podle jedné britská studie, nejsou lidé schopni rozlišovat komerční text od objektivního zpravodajství. Martin Vymětal k tomu dodal, že čtenáři je dnes jedno, s kým se bude bavit nebo koho bude konzumovat. Nerozlišuje například, zda dotyčný web je zpravodajský, nebo ne. Této situace lze podle jeho slov využit a dostat firemní časopis mezi klasická média, aby nebyl vnímaný jen jako firemní časopis.

Firemní časopis Vodafone, který se řadí v poslední mezi klasická média.

Gravitační komunikace

Tyto čtyři trendy se svazují do jednoho velkého, který se týká firemní značky. Protože alfa a omega toho, jak využijete výše popsané trendy, je, jak silná a přitažlivá je vaše značka. „Celý úspěch je v síle značky,” dodal Vymětal. Síla značky se může ve firemním médiu odrazit. Ono samotné ji ale dokáže zvýšit a budovat. A to je také jeden z hlavních důvodů, proč mají firemní periodika smysl.

Čím silnější jádro – definice a platforma značky – tím lepší a uvěřitelnější příběhy. Tyto příběhy vytváří gravitační pole značky, které přitahuje zákazníky. Čím silnější gravitační pole, tím blíže jsou ke značce, tím lépe ji poslouchají a vnímají. Reklama pak vytváří několikrát do roka erupce z jádra – kampaně. Tehdy vám také dojde, že kampaň nemusí být zas tak silná, máme-li v gravitačním poli dostatečně silnou skupinu zákazníků,” říká Vymětal. Content marketing je právě v tomto ohledu významný. Je to každodenní komunikace, která udržuje zákazníky ve zmíněném gravitačním poli značky. Zde si musíte dát ale pozor. Aby content marketing byl podle Vymětala gravitačním polem, musí být uvěřitelný zákazníkům a v souladu s platformou značky.

Co je Zlatý středník?

Zlatý středník je profesní soutěž, která hodnotí firemní periodické i neperiodické tiskoviny, které jsou určeny k reprezentaci společnosti, prezentaci výrobků a služeb zákazníkům či obchodním partnerům. Tiskoviny, jak už elektronické, tak tištěné, hodnotí porota, jež je složená z předních českých profesionálů z oboru komunikace, marketing a PR. Členem každé poroty je i grafik. Pro každou práci je vytvořen hodnotící list, kam porota píše zpětnou vazbu, která tak poskytuje cennou informaci o tom, jak tiskovinu zlepšit nebo naopak.

Soutěž je rozdělena do 15 kategorií. Například na newslettery, firemní katalogy, firemní videoprezentace, profily na sociálních sítí, webové stránky a tak dále.

„Evidujeme už zhruba čtvrtinový nárůst počtu přihlášek, o výsledném počtu stejně jako každý rok rozhodnou až závěrečné tři dny. Pro příklad v den uzávěrky přišlo v loňském roce 50 z celkových 127 přihlášek,“ uvádí Petr Langer, předseda pořádajícího PR Klubu a dodává: „Drtivá většina přihlašovatelů přímo vyžaduje konkrétní hodnocení přihlášených médií, které se skládá z pozitivních i negativních aspektů práce, bodového hodnocení grafiky, textů i celkové úrovně média. Nechybí ani doporučení poroty ke zlepšení a každý přihlašovatel si zároveň může v přihlášce říci o zpětnou vazbu na konkrétní aspekt média.“

Uzávěrka přihlášek pro letošní ročník soutěže nastane o půlnoci 15. února 2017.

Zdroje: Zlatý středník , prezentace Martina Vymětala

Tip redakce:

Navštivte další minikonferenci PR Klubu, PR Work: YouTubeři, influenceři a mileniálové – jak se vyznat a umět spolupracovat. Proběhne už příští týden a je určena pro všechny, kdo chtějí vědět o youtuberech, blogerech a influencerech víc. Seznámit se a zjistit, jak si oni samotní představují ideální spolupráci s firmami, co je otravuje a co naopak vítají. 

Šéfredaktor Marketing Journalu a zároveň projektový manažer Focus Agency, Petr Michl,  vás svou úvodní přednáškou uvede do problematiky a ukáže formáty, které aktuálně YouTube vládnou.
Václav Pavelka z Native PR představí, jak s youtubery spolupracovala Česká bankovní asociace.


YouTuberka GetTheLouk prozradí, jak to má s komerčními spolupracemi. A řekne určitě i něco o této se značkou Veet.

S Michaelou Červenou aka BabyBistro a Mamablog roku se mrkneme na mama blogerky a skvělá GetTheLouk nás zavede do světa beauty. 

Kdy: čtvrtek 23. února 2017, od 13 do 17 hodin
Kde: Vyšší odborná škola publicistiky, Spálená 80/8, Praha 1 (mapa) 
Pro kompletní program a registraci klikněte ZDE.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: