Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
  • Zvolte témata článků
    • Online marketing
      • E-Commerce
      • Google
      • Mobilní aplikace
      • Mobilní zařízení
      • PPC
      • Reklama online
      • SEO
      • Virální marketing
    • Sociální sítě
      • Facebook
      • Google+
      • Instagram
      • Kampaně na sociálních sítích
      • LinkedIn
      • Pinterest
      • Reklamy na Facebooku
      • Twitter
      • YouTube
    • Marketing
      • Budování značky
      • Content Marketing
      • Guerilla marketing
      • Marketing v neziskovém sektoru
      • Marketingové nástroje
      • Marketingový výzkum
      • Podpora prodeje
    • Praxe
      • Kreativní inspirace
      • Legislativa
      • Případové studie
      • Reportáže
      • Rozhovory
      • Tipy na akce
    • Public Relations
      • Formy PR
      • Interní komunikace
      • Krizová komunikace
      • Media Relations
      • Online PR
    • Video
      • Kreativní reklama
    • Smazat výběr
  • Zvolte období
    • Všechny
    • Poslední týden
    • Poslední měsíc
    • Poslední rok
26. 8. 2014 | Petr Michl

Má Click-baiting utrum? Facebook slibuje konec pastí na kliky

Spam, pasti na kliknutí využívající lidskou zvědavost, které ale neskrývají obsah, u kterého by lidé chtěli strávit čas - to jsou typy příspěvků, s kterými chce Facebook zatočit. Facebook slibuje jejich penalizace a kvalitnější obsah v news feedu.

Click-baiting na odstřel

Co si pod pojmem click-baiting máte představit? Často jím jsou fotografie doplněné v popisku krátkou call-to-action vyzývající k prokliknutí linku. Facebook na svém blogu uvedl jako příklad tento obrázek.

Link u call-to-action je zpravidla upraven nějakým zkracovačem URL. Uživatel pozná, kam vede až po prokliku, takže je tato taktika ochotně využívána spamy či prodejními linky. Není to ale nutně pravidlem. Jak hodlá Facebook poznat kvalitní obsah? Bude ho hodnotit i podle bounce rate na prokliknuté stránce, respektive podle toho, jak rychle se z ní uživatel vrátí zpět na Facebook. Čím rychlejší návrat, tím větší podezření na spam a tím horší hodnocení daného příspěvku. Tato metoda je zcela novým nástrojem rankingu.

Klasické linky budou upřednostňovány

Click-baiting linky jsou velmi efektivní v lákání uživatelské pozornosti. Facebook nicméně říká, že dle jeho výzkumu 80 % lidí preferuje klasické linky s nadpisy a perexem, které více napoví, s jakým typem obsahu má vlastně uživatel čest. Proto bude Facebook upřednostňovat právě je. Přes podobný příspěvek s linkem se mnoho z vás prokliklo do tohoto článku. FB poskytuje jako vzor tento obrázek.

Zároveň ale upozorňuje i na oblibu fotek s linkem jako další používanou a často velmi úspěšnou formu sdílení článku. V zásadě je bude posuzovat jako click-baiting linky výše a obecně bude upřednostňovat klasické linky.


Kdy už tam budeme?

Facebook chce být hodnotným zdrojem zpráv a jeho cesta za kvalitním obsahem byla vyhlášena už téměř před dvěma lety. Uživatelé se mohou oprávněně ptát: Kdy už tam budeme?" Vzhledem k narůstajícímu počtu obsahu v news feedu a klesajícímu organickému dosahu zkouší totiž stránky, co nejrychleji zaujmout. Obsah, který získá lajky a sdílení okamžitě, má další reach. Delší články, které nejdou na první signální a jsou často spojené s proklamovanou vyšší kvalitou, tahají logicky často v tomto boji za kratší konec.

Zmíněné úpravy jsou jakousi mírnou korekcí situace. Podobná byla ostatně oznámena v dubnu, kdy bylo řečeno, že si Facebook v negativním smyslu posvítí na výzvy k lajkování a sdílení v textech příspěvků.


     Zdroj: www.facebook.com/Menstyle.cz

Aktuální změny pochopitelně mohou zarmoutit nejen spamery, ale i majitele stránek, kteří teď jen hrají při propagaci svého obsahu podle pravidel, aby byly úspěšní. Například loni na podzim se Facebook chlubil, že zvýšil sportovnímu portálu Bleacher Report meziročně referenčí prokliky na jeho stránky o 1081 % a dával ho jako příklad dobré praxe, přičemž strategie této stránky stála právě na vysoké frekvenci příspěvků s fotografií a call-to-action a linkem. Nyní používá tuto taktiku úspěšně třeba český portál Menstyle zaměřený na pánskou módu a styl.

Dosavadní úpravy Facebooku a praxe news feedu ukazovaly především to, že neumí odlišit kvalitní a nekvalitní dle obsahu, a tak se spíše zaměřuje na typické projevy plevelného obsahu z hlediska formátu příspěvků. To platí částečně i nyní. Započítávání času návratu na Facebook u prokliknutého obsahu nicméně značí využívání nových pokročilejších technik rankingu příspěvků - možná je tak i příslibem lepších časů.

Zdroj: Facebook Newsroom

Nahoru
Podobné články:
Aktuální články: