Infografika: rostoucí kategorie v české e-commerce

9. 10. 2017 | Petr Michl
Které kategorie zboží začínají Češi čím dál více vyhledávat? Celkově nejvíce rostoucí kategorií jsou elektrokola, v těsném závěsu jsou z hlediska růstu zájmu gripy e-cigaret. Znatelný nárůst je i u chytrých náramků.

Na letošním pražském E-Business Foru se probírala zejména možnost expanze e-shopů. Zajímavá je ale jistě i otázka, po jakém zboží je na internetu poptávka na českém trhu. Na to se snažil ve své prezentaci odpovědět Honza Mayer z firmy DATAWEPS, tvůrce datových nástrojů pro online retail.


Honza Mayer na E-Business Foru. Zdroj: E-Business Forrum

Zájem o elektroniku ve vyhledávání a na zbožových srovnávačích v Česku postupně klesá. Při navyšování obratu se musí e-shopy soustředit spíše na budování zákaznické loajality než na akvizici nových zákazníků. Přesto jde stále o největší kategorii v českém e-commerce. Největší meziroční nárůst zájmu zaznamenaly stavebniny, auto-moto, jídlo a nápoje a filmy, knihy a hry. Jde však o relativně malé segmenty. Největšími skokany jsou elektrokola a gripy e-cigaret.

Největší zájem online je v Česku stále o elektroniku - více než dvojnásobný oproti dalším segmentům. Druhým nejsilnějším segmentem je pak bílé zboží, v těsném závěsu je pak segment dům a zahrada - ten je také nejvíce konkurenčním segmentem v českém e-commerce (vysoké množství e-shopů nabízí produkty z dané kategorie). Nejmenší konkurence je pak v segmentu filmů, knih a her, který je zároveň čtvrtým nejvíce rostoucím segmentem z hlediska zájmu nakupujících online. Druhým nejméně konkurenčním segmentem jsou sexuální a erotické pomůcky, o které však není online takový zájem ve srovnání s dalšími kategoriemi.

Segmentu elektroniky vládnou mobilní telefony, nejvíce rostou chytré náramky

Mobilní telefony jsou stále kategorií, kterou Češi v online nejvíce vyhledávají. Zdá se ovšem, že vyhledávání v této kategorii již neroste rychlostí, na kterou byli prodejci dříve zvyklí. Pro e-shopy je tak čím dál důležitější budování zákaznické loajality a vlastní silné značky. Počet nových zákazníků, které půjde na e-shop nalákat přes kategorii mobilních telefonů, bude dlouhodobě pravděpodobně dále klesat,” komentuje situaci v segmentu elektroniky Honza Mayer z Datawepsu.

Nabízí ale recept na potenciálně zajímavou kategorii: „Zajímavý růst zájmu jsme zaznamenali u kategorie chytré náramky, které zatím prodává relativně málo e-shopů. Jde sice stále o malou kategorii, ale má potenciál dalšího růstu. Věřím, že výrobci si přejí mít z wearables z pohledu obratů nové mobilní telefony.”

Na opačném chvostu zájmu se nachází tablety a satelitní přijímače. Zájem o ně meziročně klesá a jde o relativně malé kategorie.

Premianti v dalších e-commerce segmentech

Dva největší skokani v růstu meziročního zájmu se nacházejí v segmentech hobby a sport. Celkově nejvíce rostoucí kategorií jsou elektrokola, v těsném závěsu jsou z hlediska růstu zájmu gripy e-cigaret.

Gripy e-cigaret nabízí relativně málo e-shopů a vzhledem k aktuálním změnám v legislativě bude nejspíše zájem i nadále růst. Pro e-shopy v této oblasti samozřejmě platí určitá zákonná omezení, ale potenciál v této kategorii je. Navíc růst kategorie podporuje i hit takzvaného vapování” komentuje výsledky analýzy Honza Mayer. To, že je vapování pro určitou skupinu české populace hit, dokládá třeba i to, že v Česku jsou i lokální vapovací YouTube hvězdy. Tou nejvýraznější je pan Karotka.

Kategorie elektrokol zaznamenala největší meziroční nárůst a nabízí ji již téměř sto e-shopů. „Při úvahách o expanzi do této kategorie bych si však dal pozor na možnost, že uživatelé mohou online srovnávat jednotlivé parametry, ale nákup nakonec udělají offline. Je třeba ještě zjistit, jaká je konverzní míra nákupu,” nabádá Mayer k opatrnosti.

Zajímavou, i když regulovanou kategorií, jsou také volně prodejné léky v segmentu kosmetika a zdraví. Z hlediska meziročního růstu zájmu jde stále o jednu z nejlépe hodnocených kategorií s relativně malou konkurencí do sto e-shopů. Vstupní náklady jsou však vzhledem ke státní regulaci vyšší.

Mezi Čechy také roste zájem o doplňky stravy. A to nejen o danou kategorii v segmentu kosmetika a zdraví, ale také o krmivo a vitamíny pro koně, což je kategorie v segmentu hobby, v níž se nachází produkty (např. Alavis), které využívají bodybuildeři jako doplňky stravy s větším obsahem pro ně potřebných látek pro budování svalů. Proto tyto produkty nabízejí také e-shopy, jejichž sortiment rozhodně není zaměřen na chovatele zvířat.


Kompletní infografiku naleznete níže:

Štítky dokumentu: E-Commerce Infografika
Sdílejte tento článek:
Podobné články: